dienstregeling binnenland december 2020
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Er zijn zelfs plaatsen met meer reizigers die het met minder moeten doen. Een Station als Ieper heeft bijna 1200 reizigers en heeft 1 vaste trein per uur per richting. Met 784 reizigers telt Wezemaal 400 reizigers per dag minder maar krijgt het wel dubbel zoveel treinen. Dus het aantal reizigers gebruiken als argument om een IC te laten stoppen is een wat kromme gedachte. Zelfs Blankenberge met bijna 1800 reizigers moet het met minder doen.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Drie keer zoveel treinen zelfs, want ook de IC Antwerpen - Leuven stopt er naast de L op hetzelfde traject en dat naar Hasselt. Waarom is me trouwens een raadsel want alle andere haltes zijn echt wel van het IC-kaliber (Leuven, Aarschot, Heist-ODB, Antwerpen).
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Laat het inderdaad uit zeg; dat die IC stopt in Wezemaal is al erg genoeg.
Tijdens de invoering van de IC deed hij over Antwerpen-Centraal (in 2015) 52 minuten.
Ondertussen zitten we al aan 58 minuten, mede dankzij de stop in Wezemaal; waardoor de reistijd met de trein opnieuw langer is dan met de auto.
Wezemaal heeft dus 3 verbindingen per uur op weekdagen; nog eens extra aangevuld met P-treinen (wel met het stoppatroon van een L-trein) tijdens de spits; op BeluxTrains tel ik 114 treinen op een weekdag. Op 784 reizigers zijn dat er ongeveer 7 per trein. Dan lijkt een 4e trein die stopt een nadeel voor de reizigers die er al zitten en een klein voordeel voor de paar extra reizigers die erop zitten mij niet echt aangewezen...
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Er zijn wel concrete plannen voor de spoedige aanleg van een fietspad langs deze lijn. Hopelijk dient Infrabel dan een bezwaarschrift in als dit toekomstige uitbreiding moeilijker maakt.rvdborgt schreef: ↑23 dec 2019, 23:21Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?
Groetjes,
Rian
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Dat lijkt mij moeilijk gezien er nog geen detailstudies zijn, misschien hindert het fietspad wel helemaal niet.ronny schreef:Er zijn wel concrete plannen voor de spoedige aanleg van een fietspad langs deze lijn. Hopelijk dient Infrabel dan een bezwaarschrift in als dit toekomstige uitbreiding moeilijker maakt.
Hoe dan ook, over misschien 20 of 30 jaar het fietspad weer moeten opbreken is nu ook weer geen ramp.
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Hoi,
Beste medeforumleden, Uiteraard ben ik zeer tevreden met het aantal treinen per uur die in Wezemaal stoppen dus daar ga ik geen kritiek geven. De reden dat er 3 treinen per uur stoppen is dat er met 2 treinen per uur te laten stoppen er plaatsgebrek was op deze treinen.
Als dagelijkse pendelaar op lijn 35 wil ik alleen het beste voor mij en mijn medependelaars.
Lukas
Beste medeforumleden, Uiteraard ben ik zeer tevreden met het aantal treinen per uur die in Wezemaal stoppen dus daar ga ik geen kritiek geven. De reden dat er 3 treinen per uur stoppen is dat er met 2 treinen per uur te laten stoppen er plaatsgebrek was op deze treinen.
Als dagelijkse pendelaar op lijn 35 wil ik alleen het beste voor mij en mijn medependelaars.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
De bedoeling is om de S2 of S9 trein te verlengen naar Tienen wanneer daar het station af is. Dan zou het Braine-Le-Comte of Braine-l'Alleud - Tienen worden. En niet naar Aarschot. Zo is het tegen ons (treinbestuurders) altijd gezegd geweest. Maar aan het tempo dat het daar nu gaat, zal dat niet voor snel zijn.
Ik heb ook vaak de IC29XX Leuven-Antwerpen gedaan, buiten de spits heb ik de stop in Wezemaal nooit gesnapt. Buiten de spits stapte er amper mensen op. Dus in de spits beter bedienen (evt een P-trein vanuit Brussel) en buiten de spits de L-treinen, dat is meer dan voldoende denk ik.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Interessante informatie, waarvoor dank. Ik lees in het pdf-document van Navetteurs dat er voorgenomen wijzigingen zijn opgenomen in het vervoersplan 2020 -2023 ten aanzien van de voorstedelijke verbindingen rondom Luik. Gaat het in dat geval dan om wijzigingen in de lijnen S41 t/m S44 en waaraan valt dan concreet te denken?Floris Cappelle schreef: ↑21 dec 2019, 13:28 Beste,
Hierbij de link naar wat ik tegenkwam op de site van Navetteurs.be
https://www.navetteurs.be/docs/cpresse/CP20191220.pdf
Mvg,
Floris Cappelle
simpel en meedogenloos 

-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Cherrytrain schreef: ↑27 dec 2019, 15:17Interessante informatie, waarvoor dank. Ik lees in het pdf-document van Navetteurs dat er voorgenomen wijzigingen zijn opgenomen in het vervoersplan 2020 -2023 ten aanzien van de voorstedelijke verbindingen rondom Luik. Gaat het in dat geval dan om wijzigingen in de lijnen S41 t/m S44 en waaraan valt dan concreet te denken?Floris Cappelle schreef: ↑21 dec 2019, 13:28 Beste,
Hierbij de link naar wat ik tegenkwam op de site van Navetteurs.be
https://www.navetteurs.be/docs/cpresse/CP20191220.pdf
Mvg,
Floris Cappelle
Beste,
Mijn talenkennis Frans is niet zo goed.
Volgens mij kan je dat als een uitbreiding van de amplitudes zien.
En als je de online vertaler mag geloven, een versterking.
Ik meen mij te herinneren dat er voor de Luikse S-treinen een halfuurbediening tussen Liers - Luik - Flemalle gepland stond alsook een doortrekking van de trein Waremme - Luik - Flemalle.
Betreft infrastructuur weet ik niet wat daar allemaal haalbaar is.
Enig idee hoe de NMBS een rechtstreekse dienst Luik - Luchthaven ziet?
Mvg,
Floris Cappelle
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Noord-Limburg heeft uitzicht op rechtstreekse trein naar Brussel
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200213_04847582
Beernem stuurt smeekbede naar De Lijn en NMBS: “Laat ons niet in de kou staan”
https://www.hln.be/in-de-buurt/beernem/ ... ~a902c303/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200213_04847582
Beernem stuurt smeekbede naar De Lijn en NMBS: “Laat ons niet in de kou staan”
https://www.hln.be/in-de-buurt/beernem/ ... ~a902c303/
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Hebben ze dan in Beernem echt niet door dat het 3e en 4e spoor nog niet afgewerkt zijn? Misschien gaan ze beter eens een kijkje nemen in het station...Spoorlijn 89 schreef: ↑15 feb 2020, 12:46 Beernem stuurt smeekbede naar De Lijn en NMBS: “Laat ons niet in de kou staan”
https://www.hln.be/in-de-buurt/beernem/ ... ~a902c303/
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Is er al iets meer geweten over de 2de IC-trein via L89 over wat ie gaat doen in Brussel. Terugkeren of verder rijden (op een doorgetrokken verbinding)?




Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Een gokje: naar Mechelen - Turnhout. Onder druk van de Kempen wil de NMBS af van de koppeling Turnhout - Binche. Niet dat de IC's naar Turnhout dan stipter zullen worden, want er ontstaan voor de verbinding Turnhout - Binche minstens evenveel vertragingen in Vlaanderen als in Wallonië.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Dat zou wel een interessante connectie zijn. Dat maakt de connectie met Lier van hieruit al een stuk makkelijker.overweg13 schreef: ↑12 apr 2020, 18:24Een gokje: naar Mechelen - Turnhout. Onder druk van de Kempen wil de NMBS af van de koppeling Turnhout - Binche. Niet dat de IC's naar Turnhout dan stipter zullen worden, want er ontstaan voor de verbinding Turnhout - Binche minstens evenveel vertragingen in Vlaanderen als in Wallonië.



