Bovenleiding gaat soms nog een stukje door op een diesellijn
- Dieselfreak
Bovenleiding gaat soms nog een stukje door op een diesellijn
Het valt mij wel eens op dat, waar een diesellijn zich afsplitst van een geëlektrificeerde lijn, de bovenleiding soms niet onmiddellijk ophoudt maar nog enkele tientallen tot een paar honderd meter (half) doorgaat. Zoals bijvoorbeeld in Oudenaarde richting Gent: op de lijn naar Gent gaat de bovenleiding na de afsplitsing van de lijn naar Brussel nog even door, eerst nog volledig, dan nog maar half: alleen aan de linkerkant. Pas na enkele honderden meters verdwijnt ze volledig.
Wat is hier de reden van? Een stopgezette elektrificatie? E-treinen die per ongeluk op het verkeerde spoor geraakt zijn de mogelijkheid geven terug te keren? Een "parkeerplaats" voor elektrische treinen?
Wat is hier de reden van? Een stopgezette elektrificatie? E-treinen die per ongeluk op het verkeerde spoor geraakt zijn de mogelijkheid geven terug te keren? Een "parkeerplaats" voor elektrische treinen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- trainfreak
Het is misschien om te rangeren, om bijvoorbeeld HLE's makkelijk van kan te wisselen van een ram rijtuigen.
Ofwel is het een kleine veiligheid, mocht er perongeluk een elektrisch stel op die sporen komen, dat het uit eigen kracht kan terugkeren.
Oftewel is het echt Belgisch, en is het uit voorziening voor later, dat die lijn "ooit" ook geëlektrificeerd zou worden...
Ofwel is het een kleine veiligheid, mocht er perongeluk een elektrisch stel op die sporen komen, dat het uit eigen kracht kan terugkeren.
Oftewel is het echt Belgisch, en is het uit voorziening voor later, dat die lijn "ooit" ook geëlektrificeerd zou worden...
in oudenaarde zal het wel om die reden zijn aangezien er toch een depot zou moeten zijn, dit maakt het aantal mogelijkheden om bepaalde rangeringen elektrisch te doen gewoon groterSIMPY.be schreef:Het is misschien om te rangeren, om bijvoorbeeld HLE's makkelijk van kan te wisselen van een ram rijtuigen.
Is inderdaad om te rangeren.Steven schreef:in oudenaarde zal het wel om die reden zijn aangezien er toch een depot zou moeten zijn, dit maakt het aantal mogelijkheden om bepaalde rangeringen elektrisch te doen gewoon groterSIMPY.be schreef:Het is misschien om te rangeren, om bijvoorbeeld HLE's makkelijk van kan te wisselen van een ram rijtuigen.
Zowel kant 'De Pinte' als kant 'Ronse' kan er met elektrisch materieel over beperkte afstand worden 'gerangeerd'.
Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden 

alles in functie zien van mogelijke rangeringen, niet noodzakelijk voor goederen maar ook voor passagierstreinenWover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden
- Dieselfreak
Hier zie je de spoorlijn Ronse-Gent in Oudenaarde (naar links = richting Gent) vlak na de afsplitsing van de lijn Kortrijk-Brussel. De bovenleiding gaat, zoals ik zei, eerst nog dubbel door, na de eerste tunnel onder de sporen nog half om uiteindelijk volledig op te houden, zoals je goed ziet op onderstaande foto. Het spoor is aanvankelijk nog dubbel, maar gaat even verder over in enkelspoor.

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden :P
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
ook juist, maar voornamelijk ook om nog rangeringen mogelijk te maken met elektrisch materieel indien nodigoverweg13 schreef:Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden
Steven schreef:ook juist, maar voornamelijk ook om nog rangeringen mogelijk te maken met elektrisch materieel indien nodigoverweg13 schreef:Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.Wover schreef:Nu vraag ik mij toch af waarom er in Herentals dan toch nog 100m bovenleiding hangt, terwijl hier nooit of te nimmer een elektrische goederentrein zal rijden. Ook is er naast de reizigerssporen nog een spoor geëlektrificeerd, maar daar zie ik de eerstvolgende 10 jaar ofzo ook geen elo locs op rijden
ik ben van oudenaarde, en ik weet enkel dat ze dat ooit eens voorzien hadden om te elektrificeren tot in gent
Het gebeurd ook wel dat ze een stukje bovenleiding verlengen als er op die plaats geen gewichten kunnen gehangen worden, maar dat is meestal maar 1-2 palen verder, geen tientallen metersoverweg13 schreef: Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.

paljas zit ergens anders nu denk ikShrek schreef:Het gebeurd ook wel dat ze een stukje bovenleiding verlengen als er op die plaats geen gewichten kunnen gehangen worden, maar dat is meestal maar 1-2 palen verder, geen tientallen metersoverweg13 schreef: Ik benop dat vlak absoluut geen expert, maar bij mij komt spontaan het vermoeden op dat het iets te maken heeft met het opspannen van de bovenleidingen en het aanhechten van de trekgewichten. Maar nog eens, ik ben absoluut geen expert.(paljas, kan jij mss verder uitleggen?
)

Jaja... kzat in betere oorden...
Het uitlopen van de bovenleiding heeft dus niets te maken met het al dan niet kunnen plaatsen van een spanuitrusting. De rijdraad heeft enkel een maximumlengte van ongeveer 1500m maar kan evengoed 100-200 of 300m zijn. De reden zal dus wel degelijk zijn om rangeringen uit te voeren.
Schol!
Het uitlopen van de bovenleiding heeft dus niets te maken met het al dan niet kunnen plaatsen van een spanuitrusting. De rijdraad heeft enkel een maximumlengte van ongeveer 1500m maar kan evengoed 100-200 of 300m zijn. De reden zal dus wel degelijk zijn om rangeringen uit te voeren.
Schol!