ETCS in België
Re: ETCS in België.
Etcs gaat altijd voor. Op een paar uitzonderingen na zoals inderdaad het rood laterale sein. Alsook in de Antwerpse noord-zuidverbinding waar we maar 60 mogen ipv 90.
Re: ETCS in België.
Dat rood lateraal sein is een interpretatie, want datzelfde krijg je binnen via etcs, daar heb je dat sein niet voor nodig. Echter moet je wel zien dat het groen wordt (of iets anders) en dat komt via level 1 niet binnen op etcs als je voor het rood wacht.
Er staan inderdaad een paar uitzonderingen in de hlt, maar dat zijn er heel erg weinig.
Re: ETCS in België.
Wat ik bedoelde is simpel, stel dat een sein rood staat maar uw MA zegt rijden, dan blijf je toch best staan hoor 

Re: ETCS in België.
De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
Re: ETCS in België.
Inderdaad een sein dat men om een bepaalde reden op rood zet of een sein dat door een storing op rood valt.
Re: ETCS in België.
Klopt, maar als het sein voor de neus op rood gaat dan ga je er 99%wel door zitten, Ik kan me geen enkele reden die indenken waarbij je met een MA die de rit toelaat STIL zou staan voor een rood sein zoals Steven hier als voorbeeld aanhaalde.Shrek schreef: ↑06 mar 2020, 15:52De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
Re: ETCS in België.
(En OS dan?Shrek schreef: ↑06 mar 2020, 15:52De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.

Re: ETCS in België.
In OS zal je nooit een MA hebben die verder gaat dan het volgende sein. Je krijgt dus mooi een stopopdracht en release speed te zien, niks contradictorisch met de laterale seininrichting.JHS2013 schreef:(En OS dan?Shrek schreef: ↑06 mar 2020, 15:52De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.)
Re: ETCS in België.
Dan heeft men de ETCS "gemasseerd", want die kan toch echt hogere snelheden toelaten dan de vaste seinen.CursorX schreef: ↑06 mar 2020, 10:30Je vergist je behoorlijk. Voor treinbestuurders is ETCS altijd het geldige als het actief is. Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Ik zei duidelijk dat de seinbeelden nooit verschillen. Snelheden kunnen al wel eens anders zijn.dentheo schreef: ↑07 mar 2020, 16:32Dan heeft men de ETCS "gemasseerd", want die kan toch echt hogere snelheden toelaten dan de vaste seinen.CursorX schreef: ↑06 mar 2020, 10:30Je vergist je behoorlijk. Voor treinbestuurders is ETCS altijd het geldige als het actief is. Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
Re: ETCS in België.
Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Re: ETCS in België.
Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.K V B schreef: ↑09 mar 2020, 12:05Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.
Re: ETCS in België.
Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.CursorX schreef:Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.K V B schreef: ↑09 mar 2020, 12:05Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.
Re: ETCS in België.
De Zwitsers hebben ETCS 2 gekozen omdat dat meer capaciteit toelaat, dàt is het voordeel van ETCS 2. Die seinen kan je met elk controlesysteem weghalen, of het nu ETCS 2, LZB, ETCS 1 of TVM is maakt niet uit. Die seinen zijn tenslotte maar een heel klein detail en een quasi onbeduidend deel van de onderhoudskosten van het globale seinsysteemK V B schreef: Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Re: ETCS in België.
Dat kan, maar de implicaties voor de regelmaat bij een gesloten beheerd (niet permissief) sein zijn groot. Je weet immers niet of het sein nog dicht staat of niet. Zodat je bij beheerde seinen die vervangen zouden zijn door stopmerkborden telkens de overschrijdingsformaliteiten moet vervullen. Voor permisieve seinen zou het wel kunnen zonder enig probleem.Shrek schreef:Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.CursorX schreef:Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.K V B schreef: ↑09 mar 2020, 12:05
Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.