dienstregeling binnenland december 2020
Re: dienstregeling binnenland december 2020
1) Ik lees hier ook een verlenging 's morgens en 's avonds van een P-dienst van Mol naar Neerpelt. Trouwens, de hele IC-dienst Antwerpen-Lier-Mol-Hamont zou vanaf december 2020 elektrisch gereden worden. Maar de elektrificatiewerken tussen Mol-Hamont(grens) liggen stil i.v.m. de coronacrisis. Vraag is of de werken in het najaar van 2020 (zoals gepland) toch klaar zullen zijn, zodat er vanaf december 2020 elektrisch kan worden gereden tussen Antwerpen-Mol-Hamont. Ik twijfel er al aan sinds de elektrificatiewerkzaamheden stil liggen. En wat als de lockdown-periode verlengd wordt tot begin mei, wie weet zelfs tot half mei,...?
2) Voor december 2020 zal het niet zijn adhv bovenstaand overzicht. Maar is er sprake/komt er de volgende jaren een volwaardige L-trein Aalst-Burst-Zottegem(-Oudenaarde)?
2) Voor december 2020 zal het niet zijn adhv bovenstaand overzicht. Maar is er sprake/komt er de volgende jaren een volwaardige L-trein Aalst-Burst-Zottegem(-Oudenaarde)?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Voor zover goederenvervoerders die paden hebben aangevraagd, wordt daar rekening mee gehouden. De uitslag volgt in augustus.HLE 2302 schreef: ↑14 apr 2020, 10:40 Is er ook gekeken om capaciteit/rijpaden op het net over te houden voor goederentreinen ? Want als ik dat zo lees zal het toch moeilijk worden om op bepaalde lijnen, en dan denk ik in het bijzonder aan L59 tussen Sint Niklaas en Y.Melsele nog de nodige rijpaden voor HKM te voorzien, en L59 is voor HKM verkeer ook een heel erg belangrijke lijn.
Ik weet niet of en zo ja hoeveel restcapaciteit er wordt vrijgehouden.
Groetjes,
Rian
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Wist de paashaas toevallig ook of er werd nagedacht over een verbetering van de reistijd van de IC Antwerpen-Poperinge/Lille Flandres? Vooral dan het herbekijken van de tijdrovende (ont)koppeling in Kortrijk? Ik zag die vraag ook gesteld worden door de politiek (provincie West-Vlaanderen, stad Gent) in hun reactie op de roadshows.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Hopelijk komen er nog meer aanvullingen. Twee punten die ik persoonlijk graag zou zien:
- IC 20 (Hasselt - Gent via de bocht van Leuven) ook in het weekend
- IC 08 (Hasselt - Antwerpen-C via bocht van Leuven + luchthaven) 1x/uur op zondag (of L03 ook in het weekend laten rijden op de uren dat IC08 niet vertrekt)
Momenteel is het van Diest en Aarschot een absolute nachtmerrie om van/naar Brussel te gaan op een zondag. Daar mag zeker eens naar gekeken worden. Liefst door IC 20 ook in het weekend te laten rijden, eventueel door IC 26 op zondag om het uur te laten rijden ipv. om de 2 uur. Best vanal nog beiden maar ja...
- IC 20 (Hasselt - Gent via de bocht van Leuven) ook in het weekend
- IC 08 (Hasselt - Antwerpen-C via bocht van Leuven + luchthaven) 1x/uur op zondag (of L03 ook in het weekend laten rijden op de uren dat IC08 niet vertrekt)
Momenteel is het van Diest en Aarschot een absolute nachtmerrie om van/naar Brussel te gaan op een zondag. Daar mag zeker eens naar gekeken worden. Liefst door IC 20 ook in het weekend te laten rijden, eventueel door IC 26 op zondag om het uur te laten rijden ipv. om de 2 uur. Best vanal nog beiden maar ja...
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Mee eens. Goed nieuws: Leuven - Hasselt wordt vanaf december 2021 om het uur bediend door de IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt.vnze schreef: ↑14 apr 2020, 16:22 Momenteel is het van Diest en Aarschot een absolute nachtmerrie om van/naar Brussel te gaan op een zondag. Daar mag zeker eens naar gekeken worden. Liefst door IC 20 ook in het weekend te laten rijden, eventueel door IC 26 op zondag om het uur te laten rijden ipv. om de 2 uur. Best vanal nog beiden maar ja...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Een dringend gewenste derde treinserie op lijn 75 is onderzocht (concreet: het apart laten rijden van treinen naar Poperinge en Rijsel), maar dat is afgeketst op de beschikbare ruimte op FGSP, waar de werken binnenkort weer beginnen. Helaas nog niet voor december 2020.Dewi schreef: ↑14 apr 2020, 15:54 Wist de paashaas toevallig ook of er werd nagedacht over een verbetering van de reistijd van de IC Antwerpen-Poperinge/Lille Flandres? Vooral dan het herbekijken van de tijdrovende (ont)koppeling in Kortrijk? Ik zag die vraag ook gesteld worden door de politiek (provincie West-Vlaanderen, stad Gent) in hun reactie op de roadshows.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ik hoop dat de aansluitingen in Denderleeuw nu wat beter gaan zijn komende van L90 richting L50 / L50A.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Allicht is het te vroeg voor deze vraag, maar zou de reistijd naar Gent en Brussel vanuit Vichte en Anzegem (die in 2017 met ca. 15 minuten toenam) terug korter worden? Door de S-trein en IC-trein terug korter op elkaar te zetten?
Re: Transportplan NMBS 2020-2023
Dat is goed nieuws. Er zal dan hopelijk wel iets aan de verdeling over het uur veranderen en niet simpelweg een voortzetting van de rijpaden van de huidige P-treinen, die jammergenoeg slechts een 20/40 interval vormen.FLV-FGSP schreef: ↑13 apr 2020, 21:31 De paashaas kwam langs met het volgende nieuws, maar zei er wel bij dat het allemaal onder het voorspelbare voorbehoud was.
Voorziene wijzigingen aan het NMBS-aanbod in 2021, dus vanaf december 2020:
* Maandag t/m vrijdag:
• S34 rijdt elke 30 minuten tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal
• IC28 De Panne – Gent – Antwerpen rijdt ook tijdens de vakantieperiode tussen Gent en Antwerpen
Want nu (vertrektijden gerekend vanaf Berchem):
.05 S34 P-trein Sint-Niklaas (spits)
.12 IC02 Oostende
.25 S34 Lokeren/Dendermonde
.43 IC04 Lille/Poperinge
.55/.57 IC28 IC De Panne
Waarmee je bv. voor Antwerpen-Beveren drie treinen op twintig minuten hebt en dan 40 minuten niets...
Ja, ik weet het, de complicatie is dat de S32 er ook nog tussen moet op .18 en .48. Dus ik vrees er wel een beetje voor...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Achter de stoptrein hé. Daar is Infrabel nu toch al specialist in...HLE 2302 schreef: ↑14 apr 2020, 10:40 Is er ook gekeken om capaciteit/rijpaden op het net over te houden voor goederentreinen ? Want als ik dat zo lees zal het toch moeilijk worden om op bepaalde lijnen, en dan denk ik in het bijzonder aan L59 tussen Sint Niklaas en Y.Melsele nog de nodige rijpaden voor HKM te voorzien, en L59 is voor HKM verkeer ook een heel erg belangrijke lijn.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
https://www.gva.be/cnt/dmf20200419_0492 ... -antwerpen
Pas eind 2021 komt er een tweede trein naar Noorderkempen, o.a. omdat dan pas het nodige materieel beschikbaar is...?
Kijkt men dan richting NS en gaat het om een trein Antwerpen-Breda (-Eindhoven)?
Of is het eerder een drogreden en gaat het om het vrijmaken van 2 extra Desiro's (of een M7-stam?)
Pas eind 2021 komt er een tweede trein naar Noorderkempen, o.a. omdat dan pas het nodige materieel beschikbaar is...?
Kijkt men dan richting NS en gaat het om een trein Antwerpen-Breda (-Eindhoven)?
Of is het eerder een drogreden en gaat het om het vrijmaken van 2 extra Desiro's (of een M7-stam?)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ik heb het vermoeden dat men gewoon de pendel de hele dag zal laten rijden (of toch minstens ook overdag) in plaats van enkel tijdens de spits. Kost niets aan extra materieel, de Desiro's die nu na de spits aan de kant gaan blijven dan gewoon actief. Enkel iets hogere personeelskosten, dus.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Het doortrekken van één van de treinen Charleroi-Antwerpen tot Noorderkempen is technisch mogelijk, ik hoop dus dat het daar over gaat.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Wel met flinke herschikkingen van het materieel dan, want 80% van wat er nu rijdt zal het niet lang uithouden op de HSL (HLE 27, MS08 mono, MS75, MS66, M4...). Maar met wat goede wil is dat technisch gezien inderdaad prima mogelijk, elders in het land is er genoeg HSL-geschikt materieel dat niet in de buurt van een HSL komt en dat zal nog meer het geval zijn als de M7 eindelijk instroomt. Het zou ook de logica zelve zijn voor zo'n hoofdverbinding - ik snap niet waarom die materieelgewijs al jarenlang zo gepamperd wordt, terwijl de grote oost-westverbindingen (Oostende - Eupen of Blankenberge - Genk) consistent door modern en voldoende lang materieel bediend worden.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Wellicht gaat het om het laten doorrijden van de IC22 (Antwerpen - Brussel) of de IC31 (Antwerpen - Brussel/Charleroi), en is er tegen die tijd voldoende M7 om mee naar Noorderkempen te kunnen rijden? Daarmee zouden reizigers uit de regio Brecht iets minder afhankelijk zijn van de Benelux om naar Brussel te geraken.