Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Papanero
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Laken-Brussel)

Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Papanero » 14 jan 2020, 16:09

Dit artikel kan wellicht enkele leden van dit forum interesseren:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/crucial ... 2020-01-14

Verstuurd met Tapatalk



Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4325
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Steve » 15 jan 2020, 00:16

Ik ben erg benieuwd naar wat mensen met mogelijke kennis van zaken erover te zeggen (Shrek?), want zo klinkt het allemaal nogal verontrustend.

trainlovertje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door trainlovertje » 15 jan 2020, 00:36

Wat ik niet goed snap: het gewest wil de grond kopen, maar waarom? Op die spoorlijn te redden? Kan een gewest dat wel?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Shrek » 15 jan 2020, 08:34

Infrabel kan hier op zich weinig aan doen, hier zijn de spoorwegen eens te meer de speelbal van de politiek.
Het is inderdaad zo dat die havenaansluiting het terrein middendoor snijdt en het daardoor minder waardevol maakt. 20 jaar geleden maakte de politiek volledig bewust die keuze, nu is er eindelijk wat voortschrijdend inzicht bij onze politici maar is het mogelijk te laat.
Wat de goederenlijn (L26A) betreft ben ik het niet eens. Vanaf september dit jaar komt de nieuwe tunnel in Schaarbeek in dienst waardoor de doorgaande goederentreinen kunnen blijven rijden.
Wat ik het meest jammer vind aan de hele zaak is het verlies van zeer goed gelegen spoorweggronden. Infrabel/Tucrail hebben al een hele werkbasis moeten verplaatsen naar minder efficiënt gelegen plaatsen en de laatste plek waar de NMBS eventueel ooit een nieuwe bundel zou kunnen bouwen is ook weg. Dit ruikt allemaal naar politieke korte termijnvisie (ook al loopt het spelletje al 20 jaar).

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3802
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Asterix » 29 jan 2020, 23:12

Het probleem is ook dat er niks van visie is op langere termijn. Heel die site is letterlijk een stort als erfenis van de vroegere bundels. Er zijn geen plannen, er is geen geld, er is niets.

Is zoiets maatschappelijk verantwoord op een boogscheut van de hoofdstad met een immobiliënmarkt die onder druk staat?


Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4325
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Steve » 13 feb 2020, 18:27

trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).

trainlovertje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door trainlovertje » 13 feb 2020, 18:50

Steve schreef:
13 feb 2020, 18:27
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).
Wel, moesten ze nu nog geen inspanning doen om bvb het KB aan te passen, het gewest de grond te laten overnemendan, ... dan is dat totale afgang. Maar aan een oplossing werken wil ook nog niet zeggen dat er één gaat komen...

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2933
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Bibke » 21 mei 2020, 16:13

trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 18:50
Steve schreef:
13 feb 2020, 18:27
trainlovertje schreef:
13 feb 2020, 15:23
Er wordt aan een oplossing gewerkt.
Weet je dat of is dat een veronderstelling? Ik lees enkel dat er 6 maanden uitstel is, maar niet dat er nu concreet uitzicht is op een oplossing (net zomin als de voorbije 14 jaar).
Wel, moesten ze nu nog geen inspanning doen om bvb het KB aan te passen, het gewest de grond te laten overnemendan, ... dan is dat totale afgang. Maar aan een oplossing werken wil ook nog niet zeggen dat er één gaat komen...
Ik vrees dat enkel een opbraak kan vanwege de regering in lopende zaken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3802
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Asterix » 24 mei 2020, 02:24

Men gaat er tot nader order van uit dat de spoorverbinding zal worden opgebroken.
Heel die site geeft ook veel te veel miserie: brandstichtingen, sluikstorten, tot zelfs autowrakken die er worden achtergelaten. Het Brusselse Gewest werkt ook niet meer mee, bleek nogmaals eind 2019:

Gewest weigert vergunning stortplaats Schaarbeek-Vorming

Een stortplaats op de NMBS-site Schaarbeek-Vorming met 335.000 kubieke meter puin, ongeveer 5 hectaren groot, krijgt geen nieuwe vergunning van de Brusselse regering. De overheid heeft haar eigen plannen met de site, dat de grootste grondreserve is van het gewest, en stuurt met deze weigering dus een sterk signaal naar de NMBS.

De site van Schaarbeek-Vorming geldt als de grootste grondreserve van het Brussels gewest. Het enorme rangeerterrein is goed voor een oppervlakte van 40 hectaren en strekt zich uit van het station van Schaarbeek tot voorbij Haren.

Het Gewest, de NMBS en mede-eigenaar het federale Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI) zijn al meer dan tien jaar in gesprek over de verkoop van de site. Want het Gewest heeft grootse plannen voor de site: van een logistieke economische pool tot het openleggen van de Zenne.

Illegale vuilnisbelt

Maar de overheid zit al langer in met de gezondheid van de site. In een recente beslissing heeft deze besloten om een tijdelijke vergunning voor de stortplaats, die tot 2016 gold, niet te verlengen. Dat bericht Le Soir. Daarmee maakt ze van de stortplaats van uitgegraven grond op de site een illegale vuilnisbelt, die binnen de 2 jaar opgekuist moet worden volgens het kabinet van bevoegd minister Pascal Smet (one.brussels).

"Het gebruik is al 15 jaar geregulariseerd, van 2001 tot 2016, en de aanvrager heeft zich bewust in de illegaliteit gesteld door het depot in stand te houden en niet te voldoen aan zijn verplichting om het terug te vorderen in overeenstemming met de voorschriften voor vergunningen voor bepaalde tijd", aldus de regering, die vorige week een uitspraak heeft gedaan over deze kwestie.

Saneren

De zorgen over de vervuiling van de grond bij Schaarbeek-Vorming zijn niet nieuw. Al bijna twee decennia was duidelijk dat de stortplaats, die vooral bestaat uit afgravingsafval van verschillende spoorwegwerven van de NMBS, grondig opgekuist zou moeten worden.

Door de vergunning niet te verlengen, wil het Gewest ervoor zorgen dat de grond tijdig kan gesaneerd worden indien nodig, voor het terrein voor andere doeleinden gebruikt wordt.
Bron

En de plannen voor deze site gaan al veel langer terug, lees je ook in dit topic. Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.

trainlovertje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door trainlovertje » 24 mei 2020, 20:20

Asterix schreef:
24 mei 2020, 02:24
Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.
Hint: misschien gebeurt dit wel na een vriendelijk verzoekje richting de moderatoren, want daar heeft nog niemand zich aan gewaagd.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3802
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Asterix » 24 mei 2020, 22:12

trainlovertje schreef:
24 mei 2020, 20:20
Asterix schreef:
24 mei 2020, 02:24
Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.
Hint: misschien gebeurt dit wel na een vriendelijk verzoekje richting de moderatoren, want daar heeft nog niemand zich aan gewaagd.
Klopt niet. Heb het zelf al voorgesteld.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Shrek » 26 mei 2020, 22:21

Asterix schreef:
24 mei 2020, 22:12
trainlovertje schreef:
24 mei 2020, 20:20
Asterix schreef:
24 mei 2020, 02:24
Beide topics zouden eigenlijk moet worden samengevoegd maar men weigert dit hier pertinent.
Hint: misschien gebeurt dit wel na een vriendelijk verzoekje richting de moderatoren, want daar heeft nog niemand zich aan gewaagd.
Klopt niet. Heb het zelf al voorgesteld.
Dat is inderdaad gesuggereerd, maar gezien het verschil tussen de algemene werken rond Schaarbeek en het specifieke politieke probleem rond de havenbediening is op die suggestie niet ingegaan.

Papanero
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Laken-Brussel)

Re: Moet de laatste van de vier spoorverbindingen van de Brusselse haven weg ?

Bericht door Papanero » 23 jun 2020, 18:14

Laatste nieuws in dit verband: Kamer stelt beslissing over dreigende afbraak Brusselse havenspoorlijn uit

https://www.bruzz.be/mobiliteit/kamer-s ... 2020-06-23

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk



Plaats reactie