Asterix schreef: ↑09 jun 2020, 10:432. De bestuurders bellen. Dat is altijd een risico. Je kan op een goede vallen, je kan op een slechte vallen. Eén van de laatste keren heeft een bestuurder bij mij tien minuten stil gestaan om op zijn M510 te jammeren dat ik hem had gebeld.
Je moet weten wanneer je belt, als we net twee geel gekregen hebben gaat die telefoon wat langer moeten rinkelen tot we stilstaan. Als we ver genoeg zijn en nog steeds op groen aan het rijden zijn, bel me gerust op om te zeggen dat we zo meteen even moeten gaan wachten om een andere voor te laten. Dan kan ik al wat snelheid minderen, boordchef eventueel inlichten etc. 't Is veel aangenamer rijden als je al weet wat je te gaat tegenkomen dan in het ongewisse te blijven (en onnodige frustraties vermijden door af te vragen of ze op de blok aan het slapen zijn). Ik apprecieer de info alleszins, al besef ik ook dat er anderen zijn.
't Moet ook niet overal en altijd gebeuren natuurlijk, als we aan Y.Abeelstraat twee geel gaan krijgen, dat is daar toch al bijna standaard zo, we weten ook dat die Beneluxen en Thalys daar moeten kruisen, dat moet zeker ook niet elke keer op voorhand gemeld worden. Maar de plekken waar we normaal nooit moeten wachten of als het wat langer gaat duren, bel gerust.
Iets anders waar ik me soms in erger, ik ben in vertraging met een trein en ben zo snel mogelijk aan het rijden om de minuten eraf te krijgen. Hoe vaak je dan toch niet opeens achter een andere trein terecht komt waardoor de vertraging zich terug opbouwt. Als seingever kan je die trein zien en weet je dat die in de weg gaat zitten, laat het me misschien weten dat die daar zit (en of er ergens een mogelijkheid om die voor te steken is of niet) zodat ik niet eerst alles eruit probeer te halen om dan kilometers 30 km/u te moeten rijden. In Nederland hebben ze op hun smartphone een app met een vereenvoudigde ebp die de toestand voor je laat zien en wat er eventueel in de weg rijdt, hier zijn we nog niet zo progressief.
3. Je werkzone kennen. Mag ik vragen wat er hiermee wordt bedoeld? De hellingsgraad van de sporen? De snelheid op de lijn? Wat zijn we ermee als we niet eens de samenstelling van de treinen kennen?
Wat zien ze op de blokposten eigenlijk als samenstelling? 't Is soms erg frustrerend om met leeg reizigersmaterieel toch tegen gehouden te worden om iets te moeten voor laten, want je bent de trein die het snelst over heel de lijn kan rijden en zo lang de seinen open staan kan je geen trein achter je vertraging geven. Als we met een losse loc zitten kan dat natuurlijk wel weer wat verschil geven als we maar 100 km/u mogen.