Bonden dreigen met staking bij spoor
ja, maar het grotendeel van de opleiding is zelfstudie toch? Als je daar een instructeur leraar hebt die 'geen les kan geven' allez, dat komt voor hé bij de NMBS,... tijdens je opleiding moet je toch vooral je plan leren trekken en zorgen dat je alles kent...ookal krijg je niet deftig les of uitleg... of vergis ik mij daarin ?
een deel is idd handig te kennen door zelfstudie maar zeker niet alles, en ok je zal maar de pech hebben een instructeur te hebben die niet de beste is in lesgeven, maar wees dan niet bedeesd om aan andere tekst en uitleg te vragen, want zuiver op zelfstudie zal je het volgens mij niet halenTBbart schreef:ja, maar het grotendeel van de opleiding is zelfstudie toch? Als je daar een instructeur leraar hebt die 'geen les kan geven' allez, dat komt voor hé bij de NMBS,... tijdens je opleiding moet je toch vooral je plan leren trekken en zorgen dat je alles kent...ookal krijg je niet deftig les of uitleg... of vergis ik mij daarin ?
Maar ik denk niet dat men op zoek is naar kandidaten die hun cursus 100% vanbuiten leren zonder dat ze enige basis en begrip hebben van hetgeen ze instuderen. Vroeg of laat vallen die mensen toch door de mand, zijnde bij mondelinge examens oftewel bij troubleshooting ofzo in de praktijk. En daarom vind ik ook wel dat men echt wel in het bezit moet zijn van een diploma. Veiligheid speelt hier ook nog altijd een grote rol in. Sorry als ik hierbij iemand zijn dromen een steek geef, maar ik leef ook graag nog een beetje langer. Ik ga liever niet met een bakker in een onderstation naar binnen om schakelingen te doen in de 36 of 3kV zaal....TBbart schreef:ja, maar het grotendeel van de opleiding is zelfstudie toch? Als je daar een instructeur leraar hebt die 'geen les kan geven' allez, dat komt voor hé bij de NMBS,... tijdens je opleiding moet je toch vooral je plan leren trekken en zorgen dat je alles kent...ookal krijg je niet deftig les of uitleg... of vergis ik mij daarin ?
Niet akkoord, diploma is geen garantie op kennis en veilig werken. In de meeste gevallen is het belangrijkste om een goede selectie te doen.paljas schreef: Maar ik denk niet dat men op zoek is naar kandidaten die hun cursus 100% vanbuiten leren zonder dat ze enige basis en begrip hebben van hetgeen ze instuderen. Vroeg of laat vallen die mensen toch door de mand, zijnde bij mondelinge examens oftewel bij troubleshooting ofzo in de praktijk. En daarom vind ik ook wel dat men echt wel in het bezit moet zijn van een diploma. Veiligheid speelt hier ook nog altijd een grote rol in. Sorry als ik hierbij iemand zijn dromen een steek geef, maar ik leef ook graag nog een beetje langer. Ik ga liever niet met een bakker in een onderstation naar binnen om schakelingen te doen in de 36 of 3kV zaal....
Trouwens meestal vragen ze een minimum diploma dwz zevragen A2, maar A1 of ingenieur is ook goed, maar ik laat liever niet een pas afgestudeerde A2, A1 of ingenieur elektriciteit een schakeling op hoogspannig doen. Liever iemand met evt. onvoldoende diploma, maar die dit ruim compenseert door ervaring. In de meeste jobs is 10% schoolkennis en 90% na opleiding/ervaring. De opleiding is dus het belangrijkste. In de privé is al of niet een diploma niet doorslaggevend en zoveel ongelukken gebeuren er niet in HS posten.
Ter info, ik ben zelf A1 elektriciteit, maar ken vele A3ers die meer van HS schakelingen kennen dan ikzelf.
pietje de mensen zonder diploma die hier aan het woord waren zijn nog niet ervaren wegens juist 18-19 jaar oud, ze ontbreken dus zowel ervaring als diploma, daar wringt het schoentje voor hen, voor de rest volg ik uw uitleg perfect met de nota dat een A3 diploma al jaren afgeschaft is in het onderwijs, je kan ten vroegste na 6 jaar secundair een diploma hebben, al de rest zijn enkel getuigschriften dat je een graad hebt afgewerkt
Ja Steven dat klopt, maar ik bedoel: als je in de situatie bent dat je geen A2 diploma hebt, maar door bvb 10 - 15 jaar relevante ervaring als "gelijkwaardig" kan aanzien worden. Ik weet zeker dat zo iemand in de privé zeker (tercht) een kans maakt, maar dat bij de overheid (en volgens mij ook de NMBS) altijd een minimum diploma gevraagd wordt, terwijl dat zeker geen garantie is voor veiliger werken.
-
- Contacteer:
Zever, ervaring hebde ook zonder die vodSteven schreef:pietje de mensen zonder diploma die hier aan het woord waren zijn nog niet ervaren wegens juist 18-19 jaar oud, ze ontbreken dus zowel ervaring als diploma, daar wringt het schoentje voor hen, voor de rest volg ik uw uitleg perfect met de nota dat een A3 diploma al jaren afgeschaft is in het onderwijs, je kan ten vroegste na 6 jaar secundair een diploma hebben, al de rest zijn enkel getuigschriften dat je een graad hebt afgewerkt

-
- Contacteer:
Kwil zeggen dat je niet perse een getuigschrif of diploma moet hebben om ervaring op te doen of te hebben.Stijn D.C. schreef:Zever, ervaring hebde ook zonder die vodSteven schreef:pietje de mensen zonder diploma die hier aan het woord waren zijn nog niet ervaren wegens juist 18-19 jaar oud, ze ontbreken dus zowel ervaring als diploma, daar wringt het schoentje voor hen, voor de rest volg ik uw uitleg perfect met de nota dat een A3 diploma al jaren afgeschaft is in het onderwijs, je kan ten vroegste na 6 jaar secundair een diploma hebben, al de rest zijn enkel getuigschriften dat je een graad hebt afgewerktmet alleen stages te doen krijg je ook ervaring, en in BuSO heb je een getuigschrift, als je slaagd voor kwalificatie, en zonder ervaring van stages... slaag je ook niet voor die kwalificatieproef.
hier spreken we over ervaring van 10 jaar of zo als ik pietjes zijn uitleg volgt en als hij spreekt over mensen met A3 diploma bedoeld hij zeker 10 jaar want het is al meer dan 14 jaar terug da er nog dergelijke diploma is uitgeruikt (A3 was vroeger het diploma na uw 3jaar TSO, ....)Stijn D.C. schreef:Kwil zeggen dat je niet perse een getuigschrif of diploma moet hebben om ervaring op te doen of te hebben.Stijn D.C. schreef:Zever, ervaring hebde ook zonder die vodSteven schreef:pietje de mensen zonder diploma die hier aan het woord waren zijn nog niet ervaren wegens juist 18-19 jaar oud, ze ontbreken dus zowel ervaring als diploma, daar wringt het schoentje voor hen, voor de rest volg ik uw uitleg perfect met de nota dat een A3 diploma al jaren afgeschaft is in het onderwijs, je kan ten vroegste na 6 jaar secundair een diploma hebben, al de rest zijn enkel getuigschriften dat je een graad hebt afgewerktmet alleen stages te doen krijg je ook ervaring, en in BuSO heb je een getuigschrift, als je slaagd voor kwalificatie, en zonder ervaring van stages... slaag je ook niet voor die kwalificatieproef.
-
- Contacteer:
Leerkrachten hebben ook 'ervaring' als ze hun diploma hebben, niet voor niets hebben ze zoveel stageperiodes. En toch haal je de groentjes er altijd zo uit, raar toch, hé?
Overigens, pietje, mijn ervaringen zijn anders dan de jouwe. Ik kreeg net in de privésector veel meer de vraag welke diploma's ik had, dan bij de NMBS. En van vrienden hoor ik, dat er vaak nog meer wordt geschift op basis van diploma's. Gewoon omdat het vaak onbegonnen werk is om 50 mensen te interviewen voor 2 vacatures. De overheid heeft dan tenminste nog voor heel wat functies examens waar je geen diploma voor nodig hebt, om op die manier te schiften. Maar schiften doen ze allemaal.
Een tip als je in de privé wil gaan werken: geef geen CV of sollicitatiebrief af getypt in Comic Sans. Bij heel veel mensen betekent dat simpelweg een verticale klassering, men kijkt zelfs niet meer.

Overigens, pietje, mijn ervaringen zijn anders dan de jouwe. Ik kreeg net in de privésector veel meer de vraag welke diploma's ik had, dan bij de NMBS. En van vrienden hoor ik, dat er vaak nog meer wordt geschift op basis van diploma's. Gewoon omdat het vaak onbegonnen werk is om 50 mensen te interviewen voor 2 vacatures. De overheid heeft dan tenminste nog voor heel wat functies examens waar je geen diploma voor nodig hebt, om op die manier te schiften. Maar schiften doen ze allemaal.
Een tip als je in de privé wil gaan werken: geef geen CV of sollicitatiebrief af getypt in Comic Sans. Bij heel veel mensen betekent dat simpelweg een verticale klassering, men kijkt zelfs niet meer.
-
- Contacteer: