Dat is erg spijtig nieuws!
Ik heb er dikwijls gebruik van gemaakt voor mijn treinreizen in en door Duitsland, veel handiger dan via Brussel te moeten gaan.
Mijn ervaring was ook niet dat het een drukke bus was, mogelijk dat de extra kosten ivm Corona hem de nek om gedaan hebben?
Hopelijk vult Flixbus dit gat op? Momenteel zijn er nog geen rechtstreekse ritten vanuit Antwerpen naar Duitsland.
Verder blijft ik dromen van een ICE of Thalys Antwerpen-Brussels Airport-Luik-Keulen...
Bij het opstarten was de bezetting laag, die steeg best wel hard de laatste jaren. Totdat er meer lijnen van andere bedrijven er begonnen stopte de groei, geen (minder?) dubbeldekkers…. Er was meestal toch maar een klein deel dat de hele rit bleef zitten. Dat er weer veel wordt afgeschaft en ingekrompen is niet gek: dat is geen openbaar vervoer maar commerciele verbinding die winst moet maken volgens de moederbedrijven. Concurrentie is moordend, ingezakte passagiersaantallen… Heeft Ouibus ooit al winst gemaakt sinds 2012? Nee. Flixbus heeft (een deel?) van Eurolines opgeslokt, reed ook tussen Antwerpen en Eindhofen (verder naar Nijmwegen), daar leken vaak meer reizigers op te zitten. En ook Flixbus is geen OV-bedrijf.
Vanwaar toch de notitie dat een OV-bedrijf niet zou mogen winstgevend zijn? Of tenminste niet zou mogen proberen om niet verlieslatend te zijn? Taxibedrijven en luchtvaartmaatschappijen doen toch ook aan openbaar vervoer, en zij doen het wel zonder enige subsidie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Lol luchtvaart zonder subsidie, het feit dat men op kerosine geen tax betaald is in mijn ogen een vervormde subsidie aan heel de luchtvaart wereldwijd.
Ja, daar hebt ge zeker een punt. Misschien zijn de taxi's een beter voorbeeld.
Overigens is het enkel de commerciële vliegerij die van die vrijstelling geniet, amateurvliegers betalen net zo goed BTW en accijns op hun brandstof. Niet meer dan terecht, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven schreef: ↑27 jun 2020, 15:24
Lol luchtvaart zonder subsidie, het feit dat men op kerosine geen tax betaald is in mijn ogen een vervormde subsidie aan heel de luchtvaart wereldwijd.
Betaalt de NMBS eigenlijk accijns op de diesel voor de treinstellen?
En wat met de goederenloco's van de verschillende operatoren?
De NMBS betaald alle taxen, het enige voordeel is dat men rood mag tanken omdat de trein geen gebruik maakt van de openbare weg. Al was er vroege ook (geen idee of dat nu nog zo is) het gebruik van ‘zwaardere diesel’, niet geschikt voor auto’s.
jan_olieslagers schreef: ↑27 jun 2020, 15:21
Vanwaar toch de notitie dat een OV-bedrijf niet zou mogen winstgevend zijn? Of tenminste niet zou mogen proberen om niet verlieslatend te zijn? Taxibedrijven en luchtvaartmaatschappijen doen toch ook aan openbaar vervoer, en zij doen het wel zonder enige subsidie?
OV wilt zeggen dat er iets van transport voor iedereen wordt aangeboden. Taxi's hebben in Duitsland ook een vervoersverplichting. Bij OV ga ik er van uit dat het voor iedereen (nouja, iets minder voor blinden, rolstoelen etc...) toegankelijk is en er van A naar B, evt. via C kan rijden. Dat heeft allemaal niks met winst of verlies te maken. Of je nu met lijnen en aanbestedingen werkt, staatsbussen of nog een ander systeem: wanneer een club van vandaag op morgen kan zeggen 'in die lijn hebben we geen interesse meer', onafhankelijk van de redenen, ben je geen OV-bedrijf, maar een transportbedrijf. Een Duitse taxi kan ook zijn licentie verliezen als hij zich niet meedoet met de Befoerderungspflicht.