spoorweggebouw in Brussel
spoorweggebouw in Brussel
In de Kartuizersstraat staat bovenaan een groot gebouw 'Chemins de Fer de l'Etat'
Bij mijn weten heeft hier nooit een station gestaan of trein gereden; wat was het dan wel ?
Bij mijn weten heeft hier nooit een station gestaan of trein gereden; wat was het dan wel ?
Laatst gewijzigd door joverwimp op 02 jul 2020, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: spoorweggebouw in Brussel
Boeiend! Ik dacht eerst aan het Bogaardenstation, maar dat was nog altijd een eindje verderop, waar nu "place Rouppe" is.
Overigens was Kartuizersstraat beter te vinden dan Kartuizerstraat :)
Overigens was Kartuizersstraat beter te vinden dan Kartuizerstraat :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: spoorweggebouw in Brussel
Ik ken dat gebouw van er voorbij te wandelen.
Ik heb dat jaren geleden gevraagd aan de persoon die de geschiedenis van de spoorwegen bijhield.
Die persoon is reeds lang overleden
Ik meen dat hij mij gezegd heeft dat het een inzamel/distributie gebouw was voor via de spoorweg verzonden pakjes.
Dit komt uit mijn geheugen en ik heb er geen zekerheid van.
Maar misschien nuttig bij verdere opzoekingen.
Re: spoorweggebouw in Brussel
Op de website van bouwkundig erfgoed in het BHG staat het gebouw aangegeven als "spoorwegdepot" en "voormalig goederenstation", maar of daar ooit een spoorlijn heeft gelopen?
http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html
http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html
Re: spoorweggebouw in Brussel
Ik weet 100% zeker dat daar nooit een spoorlijn gelopen heeft, zelfs geen industriële.FrederikD schreef: ↑02 jul 2020, 23:12 Op de website van bouwkundig erfgoed in het BHG staat het gebouw aangegeven als "spoorwegdepot" en "voormalig goederenstation", maar of daar ooit een spoorlijn heeft gelopen?
http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html
Dat kan je nagaan op oude plannen van Brussel.
Re: spoorweggebouw in Brussel
Nog zulk gebouw.FrederikD schreef: ↑02 jul 2020, 23:12 Op de website van bouwkundig erfgoed in het BHG staat het gebouw aangegeven als "spoorwegdepot" en "voormalig goederenstation", maar of daar ooit een spoorlijn heeft gelopen?
http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html
http://www.irismonument.be/nl.Sint-Gill ... eg.31.html
En ook bij dit gebouw heeft er nooit een spoorlijn gelegen.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: spoorweggebouw in Brussel
In Antwerpen staat er ook zo'n gebouw in de Vestingstraat: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ecten/7725
Dat is niet ver van het Centraal Station maar toch is hier zeker nooit een spoorwegaansluiting geweest. Wordt omschreven als een opslagplaats, maar voor wat?
Dat is niet ver van het Centraal Station maar toch is hier zeker nooit een spoorwegaansluiting geweest. Wordt omschreven als een opslagplaats, maar voor wat?
Re: spoorweggebouw in Brussel
BlackEagle schreef: ↑05 jul 2020, 08:44 In Antwerpen staat er ook zo'n gebouw in de Vestingstraat: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ecten/7725
Dat is niet ver van het Centraal Station maar toch is hier zeker nooit een spoorwegaansluiting geweest. Wordt omschreven als een opslagplaats, maar voor wat?
Nog een depot:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ecten/4891
Ook op een plaats waar nooit een spoorlijn gelegen heeft.
Hierbij staat te lezen:
'Het complex was bedoeld voor de opslag en distributie van via het spoor verzonden goederen en pakjes in Antwerpen.'
Re: spoorweggebouw in Brussel
Ik meen dat in alle grote steden van ons land in de 19de-begin 20ste eeuw zulke centraal gelegen kantoren en/of opslagplaatsen waren waar pakjes afgegeven en opgehaald konden worden. Verzamelaars van stempels op spoorwegzegels zijn daarmee vertrouwd, want elk van die kantoren had een eigen stempel.
Re: spoorweggebouw in Brussel
Tot ongeveer 1980 kon je stukgoederen afleveren in elk bemand station. Ik heb nog kleine pakjes verstuurd, dat was goedkoper dan via de post.
Maar hoe werkten die opslagplaatsen die niet verbonden waren aan het spoorwegnet ? In Brussel kwamen de goederen allicht toe in Thurn & Taxis. Werden ze vervolgens met paard en kar verspreid over de lokale opslagplaatsen ? Of was er een goederentramverbinding ?
Toen ik in 1972 een pakje liet overkomen uit Engeland moest ik het ophalen (en dedouaneren) in Thurn & Taxis.
Maar hoe werkten die opslagplaatsen die niet verbonden waren aan het spoorwegnet ? In Brussel kwamen de goederen allicht toe in Thurn & Taxis. Werden ze vervolgens met paard en kar verspreid over de lokale opslagplaatsen ? Of was er een goederentramverbinding ?
Toen ik in 1972 een pakje liet overkomen uit Engeland moest ik het ophalen (en dedouaneren) in Thurn & Taxis.
Re: spoorweggebouw in Brussel
Het goederenstation Thurn & Taxis is pas omstreeks 1905 gebouwd en in dienst gekomen. En inderdaad, vermoedelijk werden die stadskantoren via vervoer over de weg (paard en kar, later vrachtwagens) bevoorraad.