Heeft iemand hier meer info over? Ik heb dit nog niet eerder gehoord, en dat lijkt toch een grote impact te hebben (vermoedelijk voor alle operatoren).Doordat Infrabel een belangrijk veiligheidscertificaat kwijtspeelde, kwam ook de stiptheid van de dienstverlening onder druk.
Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
In een artikel over Lineas in De Standaard van 7 juli staat het volgende
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Ik denk dat dit gaat over de toelating om treinverkeer toe te laten naast een spoor waar werken plaatsvinden. Infrabel heeft dit jaren mogen doen en plots heeft DVIS die toelating ingetrokken. Dit had een grote impact op het treinverkeer omdat op veel plaatsen de spoorlijn plots helemaal dicht moest ipv dienst op enkelspoor.
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Ja dat gaat nog steeds daarover. Stelselmatig worden werven al herpland om minder impact te hebben op de rijpaden, maar pas vanaf volgend jaar zouden opnieuw alle toegekende rijpaden opnieuw met zekerheid gebruikt kunnen worden.
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Dank voor de toelichting. Het gaat er dus eerder over dat DVIS strenger is geworden, dan dat Infrabel zijn certificaat verloren heeft (wat laat uitschijnen dat Infrabel ergens fouten gemaakt heeft of te laat een aanvraag tot hernieuwing heeft ingediend).
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Ja inderdaad, DVIS is daar opeens veel strenger geworden. Niet helemaal onlogisch trouwens, met de oude werkprocedure zijn er enkele zware ongevallen gebeurd.rdv schreef:Dank voor de toelichting. Het gaat er dus eerder over dat DVIS strenger is geworden, dan dat Infrabel zijn certificaat verloren heeft (wat laat uitschijnen dat Infrabel ergens fouten gemaakt heeft of te laat een aanvraag tot hernieuwing heeft ingediend).
Voor Infrabel (en de operatoren) had het echter praktischer geweest had DVIS een overgangsperiode voorzien ipv het onliddellijk opschorten.
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Op sommige plaatsen komt een werf met enkelspoor in dienst toch nog voor? Zoals op L162 van Namen naar Luxemburg...
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Een spoor buiten dienst wil niet zeggen dat er werken zijn. De werken vinden plaats op het moment dat beide sporen buiten dienst zijn. Omdat de werken omvangrijk zijn is het niet mogelijk het spoor na elke nacht terug in dienst te kunnen nemen.
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Het gaat, voor de liefhebbers, om de procedure S460 voor indringing van het vrijeruimteprofiel type II
In mensentaal: men mag niet meer met zwaar werkmateriaal (kranen, materiaal dat niet meteen verwijderd kan worden) op een spoor in dienst komen. Wanneer de procedure ingesteld was moest er voor elke rit van spoorverkeer de toelating gevraagd en bekomen worden om de rit te laten rijden.
In mensentaal: men mag niet meer met zwaar werkmateriaal (kranen, materiaal dat niet meteen verwijderd kan worden) op een spoor in dienst komen. Wanneer de procedure ingesteld was moest er voor elke rit van spoorverkeer de toelating gevraagd en bekomen worden om de rit te laten rijden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Tussen Anseremme en Gendron staat over de hele lengte een hek tussen de twee sporen. Verandert dat iets aan de zaak ?Davy schreef:Op sommige plaatsen komt een werf met enkelspoor in dienst toch nog voor? Zoals op L162 van Namen naar Luxemburg...
(Zie ook mijn foto in het onderwerp over de witte verf op de sporen)
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Re: Infrabel "speelt veiligheidscertificaat kwijt" (DS 7 juli 2020)
Nee, zolang er met zwaar materiaal - zoals de arm van een kraan - op een het vrijeruimteprofiel in dienst spoor kan ingedrongen worden, blijft dat van kracht.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.