De treinreis was quasi identiek aan die van vorige keer (2 juli), met dit verschil dat ik geen plaatsje kon versieren op de museumtreinen van de CFV3V wegens volgeboekt, en dus genoegen nam met de (goedkopere) TEC-bussen:
Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC1806 07:27 07:48 stipt M6 + HLE1854
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC4529 07:59 09:35 +1 HLE2703 + M6
Charleroi-Sud - Couvin S64 3910 10:12 11:07 +2 MW4105
Couvin - Mazée TEC 60/3 11:15 11:48 +8 Van Hool new A330 4677
Terugreis:
Doische-R. de Givet - Florennes-Gare TEC 138a 17:21 17:48 +1 Van Hool new A330 4664
Florennes-Gare - Charleroi-Sud TEC 138b 18:30 19:16 -2 Van Hool new A330 4663
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC4519 19:25 20:59 +2 HLE2749 + M6
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC1842 21:12 21:32 -1 HLE1854 + M6
Voor het eerst sinds de coronacrisis kreeg ik vervoerbewijzencontrole: op de trein van Charleroi naar Couvin en op die van Charleroi naar Antwerpen. Op de TEC-bussen was het ontwaardingsapparaat nu telkens toegankelijk. De bus van Doische naar Florennes reed speciaal voor mij: op de hele rit was ik de enige passagier

Onderweg kwam ik voorbij enkele spoorwegrelicten: het stationsgebouw en een overwegwachtershuisje in Doische, en het magistrale stationsgebouw en de bijzondere, jammer genoeg in puin vallende locomotievenloods van Florennes-Central.



Dit (grens)station lag op de kruising van de lijnen 156 Chimay - Mariembourg - Hastière van de Compagnie de Chimay en 138A Florennes - Givet van de Grand Central Belge.

Florennes was destijds een belangrijk spoorwegknooppunt van waaruit spoorlijnen liepen naar Acoz - Châtelet (138), Ermeton-sur-Biert - Dinant (136A-150), Doische - Givet (138A) en Walcourt (135 en 136). Voor meer info zie http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#Florennes
Het station telde zeven perronsporen met onderdoorgang (vandaag groeit daar een heus bos) en een locomotievenloods in rotondevorm met een draaischijf. Wat vandaag van die loods overblijft, zie je op de foto's hieronder.


