Eurostar
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Zopas (16u15) is op lijn 28 een Eurostar langs gekomen, van Schaarbeek (?) naar Zuid. Motordeel vooraan was donkerblauw, alle rijtuigen en het motordeel achteraan wit. Ik heb helaas geen nummer kunnen noteren.
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Dat is het prototype TBL1+, daar zijn ze testritten en homologatieritten mee aan het doen.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Die heeft een lang weekend in de Bundel R van Schaarbeek doorgebracht, mét bewaking. Waarom precies daar is mij niet duidelijk.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Waarschijnlijk omdat Vorst TGV ATE vol staat. Door Corona rijden er heel weinig Thalyssen, TGV’s en Eurostars. Die stellen moeten natuurlijk ergens staan. Ik denk dat hij daarom in Schaarbeek staat/stond.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ik vroeg me wat af: DB heeft een tijdje plannen gehad om een concurrerende verbinding op te zetten op de route naar london(we weten de uitkomst
), nu zijn alle faciliteiten op de stations, achter de controle, in beheer van eurostar, zijn daar regels voor gestelt??? Is daar ooit over nagedacht???

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Dit is al van 15/10/2010 geleden dat ze de testen hebben gedaan in de tunnel (o.a. evacuatie) en dat de interesse was gewekt op een verbinding Frankfurt naar London via Brussel.Volgens mijn laatste informatie via mensen van DB is dit alles in de mottenbollen opgeborgen. Maar kan er ook snel terug uitgehaald worden. Probleem is natuurlijk het aantal beschikbare slots van "den tunnel".Rww schreef: ↑16 jul 2020, 19:32 Ik vroeg me wat af: DB heeft een tijdje plannen gehad om een concurrerende verbinding op te zetten op de route naar london(we weten de uitkomst), nu zijn alle faciliteiten op de stations, achter de controle, in beheer van eurostar, zijn daar regels voor gestelt??? Is daar ooit over nagedacht???
Die nacht was zeer incidentrijk.......
Anderzijds maak ik mij nu de bedenking (geen zekerheid, ik ben ook niet van de slimsten) kaderde dit allemaal niet in een opgezet spel om de spelregels te doen veranderen betreffende het toegelaten type rollend materiaal in de tunnel. Tot dan waren enkel treinen toegelaten met powerheads en niet de verdeelde traktie zoals de ICE treinen van Siemens.Want het is juist in October 2010 dat E*10 stellen besteld bij ...Siemens.
Wat later zal het Comitée Gouvernementale de sécurité de regels aanpassen.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ik denk ook dat DB helemaal niet van zin is om Eurostar de duvel te gaan aandoen op de route Brussel-Londen.
Meerdere operatoren op één route betekent doorgaans dat ze er beide minder aan verdienen. Er zijn voor DB interessantere routes dan deze om in te investeren.
Meerdere operatoren op één route betekent doorgaans dat ze er beide minder aan verdienen. Er zijn voor DB interessantere routes dan deze om in te investeren.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Leuk allemaal dit maar zoals ik al zei de uitkomst is al bekend.
Dat geeft echter geen antwoord op mijn vraag.
Dat geeft echter geen antwoord op mijn vraag.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ik weet niet wat U nog meer moet weten.
Tuurlijk is daarover nagedacht. Er bestaat zoiets als een retail managment plan voor ieder station. Waarin de cellen opgelijst zijn per ligging/oppervlakte en huurprijs /vierkante meter + nutsvoorzieningen
Als er maar 1 TOC opereert , waarom zou een andere TOC daar moeten retail gaan organiseren?
Indien er een tweede of derde TOC zou komen zullen de eigenaars (IM)van de beschikbare retail oppervlaktes mischien cellen herzien of naargelang de looptijden van de contrakten deze terug op de markt brengen en aanbestedingen aanvragen bij TOC's of retail firmas/groepen voor een nieuwe periode.
Tuurlijk is daarover nagedacht. Er bestaat zoiets als een retail managment plan voor ieder station. Waarin de cellen opgelijst zijn per ligging/oppervlakte en huurprijs /vierkante meter + nutsvoorzieningen
Als er maar 1 TOC opereert , waarom zou een andere TOC daar moeten retail gaan organiseren?
Indien er een tweede of derde TOC zou komen zullen de eigenaars (IM)van de beschikbare retail oppervlaktes mischien cellen herzien of naargelang de looptijden van de contrakten deze terug op de markt brengen en aanbestedingen aanvragen bij TOC's of retail firmas/groepen voor een nieuwe periode.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Heb je daar voorbeelden van?
In Oostenrijk en Italië heeft het voor meer reizigers gezorgd en voor lagere prijzen. Per reiziger verdien je dan minder maar dat betekent niet per se dat een vervoerder in totaal ook minder verdient.
Groetjes,
Rian
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ja dat betekent het wel hoor.
De goede voorbeelden zijn hier Brussel-Dortmund of Parijs-Stuttgart waar de DB de andere operator rustig laat doen zonder de concurrentie aan te gaan. De koek geografisch verdelen is veel beter voor de spoorwegmaatschappijen - en op lange termijn ook voor de reiziger- dan mekaar liggen kapot concurreren op één hoofdroute.
De voorbeelden die jij aanhaalt gaan over één lijn, op die lijn waar maatschappijen concurreren is het lokaal fijn voor die reizigers, maar globaal voor het netwerk is het nefast.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Heb je daar cijfers over? Of waar baseer je dat op?
Nieuwsgierig,
Rian
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Nee, maar je was nogal stellig, dus je moet dat ergens op baseren en ik ben oprecht nieuwsgierig naar de bron daarvan. Maar als je niets hebt, dan is het een mening.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Na 25 jaar ervaring op de korte kanaal route, denk ik niet dat dit een juist uitgangspunt is. die doen elkaar niet de "duvel" aan. Toen er 4 operatoren waren tussen Calais en Dover (Sealink/Stena,Hoverspeed, Eurotunnel en P&O), waren er meer klanten dan op heden met 2 operatoren (P&O en DFDS). Toen Eurotunnel 3X utviel door brand, verdeelden de clienten zich ook NIET 100% over de andere operatoren , dus daalden de cijfers.Shrek schreef: ↑17 jul 2020, 17:29 Ik denk ook dat DB helemaal niet van zin is om Eurostar de duvel te gaan aandoen op de route Brussel-Londen.
Meerdere operatoren op één route betekent doorgaans dat ze er beide minder aan verdienen. Er zijn voor DB interessantere routes dan deze om in te investeren.
Er waren "die hards" voor de tunnel en "die hards" voor de boot en" die hards" voor de hovercraft. En iedereen verdiende goed zijn brood. Moeilijk uit te leggen voor een buitenstaander. De mens/client is iets raars en onvoorspelbaar ondanks wil van de marketing mensen om dit te beheersen. Je gaat mensen hebben die zweren bij E* met(Amsterdam-Brussel-London) en je gaat nieuwe krijgen voor DB met (Frankfurt-Brussel-London), maar dus ook specifiek op het trajekt Brussel London en omgekeerd. Maar naar wat ik vernomen heb via mijn kontakten bij DB (heb 3 jaar voor DB E&C gewerkt) is het probleem N1 van het rollend materiaal, m.a.w. niet genoeg om de inzet op die as te verzekeren +binnenlandse vraag.(Onderhoud/pannes/upgrades). Een ander probleem was ook in die periode 2015/2016/2017, de beschikbare slots in de tunnel, want Eurotunnel had veel slots nodig voor hun eigen traffic en een 160 km/h slot consummeerd vele 140 Km/h slots.