Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik nam vandaag de 513 en daar zaten inderdaad 2 M7B rijtuigen in samen met 8I11 rijtuigen
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Hoe lang zullen de definitieve M7-stammen op Oostende - Eupen eigenlijk worden? Om echt een goede vooruitgang te bieden in vergelijking met de 12 I11'en nu moet je toch uitkijken naar een stuk of 10 rijtuigen, dat is trouwens ook wat er op die andere grote oost-westas (Blankenberge - Genk) meestal rijdt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
"Definitief"? Niets is definitief, in deze 21ste eeuw. Zelfs zonder corona/covid21. Panta rhei, weet je nog wel, alles is voortdurend in evolutie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
"Vooropgesteld" dan, als we gaan muggenziften. Of "voorlopig", dat is bij de spoorwegen toch vaak synoniem met "definitief". 

Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag was de IC537 (Eupen - Oostende) samengesteld uit 1838 + 2*M7B + 1*M7AB + 1*I11A + 5*I11B + 1*I11BDx.
Ook de IC540 had M7-rijtuigen bij: 1816 + 2*M7B + 1*I11B + 2*I11A + 4*I11B + 1*I11BDx.
Dus in deze twee treinen zijn telkens 2 I11-rijtuigen vervangen door 1 M7.
De IC539 had dan weer 12*I11, dus geen I10. Het was al lang geleden dan ik nog een IC Oostende - Eupen zonder I10 zag. Misschien wil men de I10'en weghalen van Oostende - Eupen en ze vervangen door de vrijgekomen I11'en?
Vandaag hoorde ik trouwens van een bevriend bestuurder dat hij rond de middag in Brussel-Zuid een volledige stam M7 had gezien...
Ook de IC540 had M7-rijtuigen bij: 1816 + 2*M7B + 1*I11B + 2*I11A + 4*I11B + 1*I11BDx.
Dus in deze twee treinen zijn telkens 2 I11-rijtuigen vervangen door 1 M7.
De IC539 had dan weer 12*I11, dus geen I10. Het was al lang geleden dan ik nog een IC Oostende - Eupen zonder I10 zag. Misschien wil men de I10'en weghalen van Oostende - Eupen en ze vervangen door de vrijgekomen I11'en?
Vandaag hoorde ik trouwens van een bevriend bestuurder dat hij rond de middag in Brussel-Zuid een volledige stam M7 had gezien...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik mag wel hopen dat ze geen 2 I11'en door 1 M7 blijven vervangen, want dan is het zelfs een achteruitgang in capaciteit. Beluxtrains vermeldt (geplande, theoretische) samenstellingen van slechts 6 M7 en 2 I11, ik hoop dat dat niet bewaarheid wordt...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik heb in het verleden eens uitgerekend dat 7 M6 ongeveer overeenkomt met 12 I11 (in de gebruikte samenstellingen). Aangenomen dat M7 ongeveer even veel zitplaatsen heeft als M6, zou 6 M7 + 2 I11 mogelijk een kleine capaciteitstoename zijn t.o.v. 12 I11.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat klopt, maar ik meen dat de hele bedoeling toch juist was om eindelijk voor de nodige capaciteitsuitbreiding te zorgen op die o zo cruciale verbinding. Zowel op klassieke werkdagen met veel pendelaars (nu gelukkig even iets minder) als op dagen met mooi weer (nu dan weer volop van toepassing...) bieden de huidige stammen veel te weinig capaciteit. Zover ik weet gaat er zeker tot aan de volgende dienstregeling geen materieel onmiddellijk weg en is er ook geen dringende noodzaak om de vrijgekomen I11 elders in te zetten, dus ik snap echt niet waarom er zo zuinig omgesprongen wordt met het materieel. Die verbinding verdient echt wel stammen van 10 M7 of M6, net zoals op de zusterverbinding naar Blankenberge.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Misschien is het juist vanwege de coronacrisis dat de capaciteit nog niet wordt uitgebreid. Ik kan echter niet zeggen hoe de drukte momenteel is op berucht drukke treinen, zoals de 529 en de 530, aangezien ik tegenwoordig de 428 neem. Daarin is de drukte momenteel overigens minder dan de helft van wat normaal is. Maar de 400 komt dan ook niet aan de kust (gelukkigSteve schreef: ↑06 aug 2020, 05:54 Dat klopt, maar ik meen dat de hele bedoeling toch juist was om eindelijk voor de nodige capaciteitsuitbreiding te zorgen op die o zo cruciale verbinding. Zowel op klassieke werkdagen met veel pendelaars (nu gelukkig even iets minder) als op dagen met mooi weer (nu dan weer volop van toepassing...) bieden de huidige stammen veel te weinig capaciteit. Zover ik weet gaat er zeker tot aan de volgende dienstregeling geen materieel onmiddellijk weg en is er ook geen dringende noodzaak om de vrijgekomen I11 elders in te zetten, dus ik snap echt niet waarom er zo zuinig omgesprongen wordt met het materieel. Die verbinding verdient echt wel stammen van 10 M7 of M6, net zoals op de zusterverbinding naar Blankenberge.

Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik weet dat ze vooral op de verbinding Brussel-Luxemburg hopen op homogenere samenstellingen, want met de huidige samenstellingen (nu I11 stuurrijtuig + I11A + mix van I6/I10 + HLE 13) zijn er heel vaak problemen.
Op de IC Oostende-Eupen lijkt het me wel te lukken met die gemengde combinaties I10-I11? Enkel als er eens een I6A meegaat, lijkt me die abnormaal vaak afgesloten.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het eerste M7-rijtuig van de IC-A heeft vandaag stickers op een van de buitendeuren dat deze defect zijn.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Kan evengoed zijn dat het rijtuig niet toegankelijk is voor reizigers...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
[[off-topic]]
Sterke kandidaat voor het werelrecordt dt-vauten!!! ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.