lijn 163A of 165
lijn 163A of 165
In Wallonië werden op grote schaal voormalige spoorlijnen omgevormd tot "RAVeL" - fietspaden.
Grotendeels ook de lijn Bertrix-Muno. Op het RAVeL-kaartje staat dit aangeduid als lijn 165: https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html
Is dat niet lijn 163A ??
De maker van het RAVeL-kaartje houdt vol: D’après les informations nous transmises par la SNCB, la Ligne entre Bertrix et Muno porte bien le numéro administratif 165A.
Grotendeels ook de lijn Bertrix-Muno. Op het RAVeL-kaartje staat dit aangeduid als lijn 165: https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html
Is dat niet lijn 163A ??
De maker van het RAVeL-kaartje houdt vol: D’après les informations nous transmises par la SNCB, la Ligne entre Bertrix et Muno porte bien le numéro administratif 165A.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: lijn 163A of 165
Ik wilde je gelijk geven, maar door snel even 'spoorlijn 165A' te googelen, kwam ik op een mogelijke verklaring:
http://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm
Spoorweg 163A wordt soms ook 165A genoemd. Dat laatste nummer wordt maar de laatste decennia gebruikt in officiële documenten. We refereren in dit verslag verder naar de lijn onder nummer 163A of L163A. 'L' staat voor 'lijn' of 'ligne'. Met het nummer 165A wordt gerefereerd naar de direkte aftakking van lijn 165, Athus - Meuse. Het oudere nummer 163A verwijst naar deze spoorlijn als verlenging van een langere verbinding van lijn 163 Gouvy - Bastogne - Libramont.
http://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm
Spoorweg 163A wordt soms ook 165A genoemd. Dat laatste nummer wordt maar de laatste decennia gebruikt in officiële documenten. We refereren in dit verslag verder naar de lijn onder nummer 163A of L163A. 'L' staat voor 'lijn' of 'ligne'. Met het nummer 165A wordt gerefereerd naar de direkte aftakking van lijn 165, Athus - Meuse. Het oudere nummer 163A verwijst naar deze spoorlijn als verlenging van een langere verbinding van lijn 163 Gouvy - Bastogne - Libramont.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: lijn 163A of 165
Ik denk dat er weinig twijfel over bestaat dat de lijn (Bertrix) - Orgeo - Muno altijd al 163A is geweest. Er is trouwens een lijn 165A geweest: Signeulx - Gorcy (Usines) - en verder Frankrijk in. Die takte af van lijn 165 ter hoogte van Signeulx en kon zowaar als een internationale lijn beschouwd worden: de lijn was in de jaren 1970 nog 4 km lang, waarvan amper 800 m op Belgisch grondgebied.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: lijn 163A of 165
Het personenverkeer op de lijn duurde tot 1959. Heeft iemand een treingids van voor 1959 ? dan zie je allicht welk nummer de lijn droeg.
Re: lijn 163A of 165
Let op met lijnnummers in spoorboekjes.
Om het voor reizigers niet te ingewikkeld te maken werd er een vereenvoudigd lijnnummer gebruikt.
Neem de lijn naar Luxembourg, spoortechnisch had die lijn twee lijnnummers één voor Brussel-Namen en één voor Namen-Aarlen.
Maar voor het spoorboekje werd er maar één lijnnummer gebruikt (dat van Brussel-Namen).
En zo waren er nog enkele lijnen.
Om het voor reizigers niet te ingewikkeld te maken werd er een vereenvoudigd lijnnummer gebruikt.
Neem de lijn naar Luxembourg, spoortechnisch had die lijn twee lijnnummers één voor Brussel-Namen en één voor Namen-Aarlen.
Maar voor het spoorboekje werd er maar één lijnnummer gebruikt (dat van Brussel-Namen).
En zo waren er nog enkele lijnen.
Re: lijn 163A of 165
Je hebt uiteraard gelijk. Er werden zelfs tabellen gemaakt die niet terugverwezen naar bestaande lijnnummers. Ik denk meer bepaald aan "lijn" 93 Brussel - Halle, die niet meer was dan een voor de reiziger handige combinatie van alle treinen van de lijnen 94 en 96 tussen Brussel en Halle. Maar in het geval van lijn 163A mogen we wel zeker zijn dat het echt wel om de authentieke benaming gaat: ik heb sporboekjes geraadpleegd van de jaren 1920 tot 1950 en er bestaat weinig twijfel over.wdew schreef: ↑05 aug 2020, 23:48 Let op met lijnnummers in spoorboekjes.
Om het voor reizigers niet te ingewikkeld te maken werd er een vereenvoudigd lijnnummer gebruikt.
Neem de lijn naar Luxembourg, spoortechnisch had die lijn twee lijnnummers één voor Brussel-Namen en één voor Namen-Aarlen.
Maar voor het spoorboekje werd er maar één lijnnummer gebruikt (dat van Brussel-Namen).
En zo waren er nog enkele lijnen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: lijn 163A of 165
Het is lijn 163A in alle spoorboekjes, en ook op de "Netkaart bestaande spoorinstellingen" van de NMBS uit 1972 staat de lijn (toen al "buiten dienst voor de behoeften van de NMBS - Verkeer voorlopig verboden") aangegeven met het nummer 163A.
Het lijnnummer 165A ben ik nog nergens tegengekomen (ook niet voor de grensoverschrijdende industrielijn Signeulx-Gorcy - Vic, heb jij daar een bron voor?).
Paul
Het lijnnummer 165A ben ik nog nergens tegengekomen (ook niet voor de grensoverschrijdende industrielijn Signeulx-Gorcy - Vic, heb jij daar een bron voor?).
Paul
Re: lijn 163A of 165
Het is een boek dat ik in de late jaren 1970 eens via een gunstige wind zoals dat heet, in handen heb gekregen. Het is de voorloper van wat je nu in de netverklaring vindt onder Bijlage E.1 - Afstand tussen stations en knooppunten. Het is dus een officieel document. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot gisteren ook nooit van lijn 165A had gehoord, maar door de discussie die hier op gang was gekomen, was ik erin gaan snuisteren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: lijn 163A of 165
Waarbij opgemerkt moet worden dat het lijntje naar Gorcy nooit van de NMBS is geweest. Het was steeds een private Franse maatschappij (Chemin de fer de Gorcy). Wel is het zo dat de bediening gedurende de laatste jaren door de NMBS met een 91 vanuit Virton werd uitgevoerd Dat verklaart misschien de fictieve aanduiding 165A voor intern gebruik, maar een Belgisch lijnnummer heeft ze nooit gehad.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: lijn 163A of 165
Een kleine dieselrangeerlocomotief van de reeks 91, zie o.m. https://nl.wikipedia.org/wiki/HLR_91
Re: lijn 163A of 165
De grensoverschrijdende industrielijn Signeulx - Gorcy (ca. 800 m op Belgisch grondgebied, 4 km in Frankrijk) was inderdaad een privélijn van de 'Compagnie du chemin de fer de Gorcy', opgericht door de metaalbedrijven (gieterij en draadtrekkerij) van Gorcy. De concessie werd verleend in 1875, de lijn geopend in 1877. De exploitatie gebeurde met eigen locomotieven van de maatschappij tot in 1963, daarna met NMBS-locomotieven van de stelplaats Latour (eerst stoomlocomotieven type 26, daarna diesels van de reeks 52 en 53, in de laatste jaren ook door rangeerloc reeks 91 van Virton). De lijn werd gesloten in 1989 (laatste bediening op 27 juli 1989) en nadien opgebroken.
Bronnen:
- R. Marganne, Signeulx - Gorcy. Un raccordement industriel international, in Transfer. Numéro spécial 1979, p. 63-67.
- R. Marganne, Signeulx - Gorcy. Un raccordement industriel international (suite), in Le rail en Gaume. Transfer numéro hors série 1986, p. 39-56.
- https://rail.lu/usinegorcymr.html
- https://rail.lu/lignesbe/165x.html
- https://www.railations.net/defransegrensover.html
Bronnen:
- R. Marganne, Signeulx - Gorcy. Un raccordement industriel international, in Transfer. Numéro spécial 1979, p. 63-67.
- R. Marganne, Signeulx - Gorcy. Un raccordement industriel international (suite), in Le rail en Gaume. Transfer numéro hors série 1986, p. 39-56.
- https://rail.lu/usinegorcymr.html
- https://rail.lu/lignesbe/165x.html
- https://www.railations.net/defransegrensover.html
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: lijn 163A of 165
@Paul, bedankt, ik had enkel op de Engelstalige wikipedia gekeken en hem daar niet gevonden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.