Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Dag
Ik heb eigenlijk ook een vraag, en meer bepaald voor de TB's. Mag een TB op alle soorten treintypes rijden? Of moet men voor elke type een speciaal opleiding hebben voor het bepaald type trein??
Ik heb eigenlijk ook een vraag, en meer bepaald voor de TB's. Mag een TB op alle soorten treintypes rijden? Of moet men voor elke type een speciaal opleiding hebben voor het bepaald type trein??
Laatst gewijzigd door 4017-4018 op 26 aug 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wil bij spoorwegen werken, maar weet niet welke job
Voor elk type trein zoals jij dat noemt is er inderdaad een specifieke opleiding. En dat is ook logisch, want elk type trein is anders en heeft zijn eigen eigenschappen.
Met welke types je leert rijden hangt dan weer af van je depot waarin je zit.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Per type krijg je meestal een week opleiding , theorie en aansluitend praktische proef en evaluatie , eens geslaagd komt deze op uw aanvullend bevoegdheidsbewijs te staan 

Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Ik ben benieuwd op welke type's van treinen jullie allemaal mogen rijden.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Ik als bestuurder in Antwerpen:
Motorrijtuigen: Klassiek, 800, Break, Sprinter, DMT en Desiro
Locomotieven: T21/T27 en T18/T19
Stuurrijtuigen: M4/M5 en M6
Zo goed als alles wat er dus in België van binnenlands materieel rond rijdt. Het enige wat ik nog mis is de MW41 (diesel), T13 en het stuurrijtuig I11 (maar die laatste komt wellicht wel terug naar de verbinding Antwerpen - Oostende als er voldoende M7 op Oostende - Eupen zit).
Motorrijtuigen: Klassiek, 800, Break, Sprinter, DMT en Desiro
Locomotieven: T21/T27 en T18/T19
Stuurrijtuigen: M4/M5 en M6
Zo goed als alles wat er dus in België van binnenlands materieel rond rijdt. Het enige wat ik nog mis is de MW41 (diesel), T13 en het stuurrijtuig I11 (maar die laatste komt wellicht wel terug naar de verbinding Antwerpen - Oostende als er voldoende M7 op Oostende - Eupen zit).
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Je bent er eentje vergeten, de hle 28 (die is niet echt binnenland maar komt wel in Antwerpen).Ducktape schreef: ↑27 aug 2020, 13:46 Ik als bestuurder in Antwerpen:
Motorrijtuigen: Klassiek, 800, Break, Sprinter, DMT en Desiro
Locomotieven: T21/T27 en T18/T19
Stuurrijtuigen: M4/M5 en M6
Zo goed als alles wat er dus in België van binnenlands materieel rond rijdt. Het enige wat ik nog mis is de MW41 (diesel), T13 en het stuurrijtuig I11 (maar die laatste komt wellicht wel terug naar de verbinding Antwerpen - Oostende als er voldoende M7 op Oostende - Eupen zit).
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
In Oostende:
Hle 18, hle 21, hle 27
Mr80, mr96, mr08
Hvr m6, hvr i11
Mw41 en hvr m4 heb ik gekend in andere depots, maar nu niet meer.
Binnenkort, als in: ooit, komt daar ook hvr m7 bij.
Hle 18, hle 21, hle 27
Mr80, mr96, mr08
Hvr m6, hvr i11
Mw41 en hvr m4 heb ik gekend in andere depots, maar nu niet meer.
Binnenkort, als in: ooit, komt daar ook hvr m7 bij.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Mij lijkt Oostende het meest interessante depot om materieel- en lijnkennis op te doen.
Klopt dat?
Klopt dat?
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Brussel-Zuid gaat er denk ik met die titel van door
Daar rijdt zo’n beetje alles alle kanten op.

Daar rijdt zo’n beetje alles alle kanten op.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Niet persee. Doordat je maar 1 kant opkan (ookal tonen de borden heel frequent: doorrijdende trein) is er niet zo heel erg veel afwisseling. De frequente treinen beperken zich tot oostende-kortrijk-luchthaven, Knokke-luchthaven en Oostende-Eupen. Af en toe rijd je eens naar Antwerpen of Kortrijk-Gent, maar overdreven veel lijnkennis is er nier. Wat dat betreft zijn bv. Gent, Brussel-Zuid en ik vermoed ook Antwerpen interessanter.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Welke materieel- en lijnkennis heeft een bestuurder daar?
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Hangt een beetje van de reeks af maar:
HLE21/27+HVR M4/M5, HLE18, HLE13, HVR M6, MR80, MR86, MR96, MR08
En qua lijnen gaat het kriskras het land door. Van Oostende tot Welkenraedt, Kortrijk, de as Brussel-Antwerpen-Essen, Brussel-Namen-Luik-Liers, Brussel-Aarlen, Dinant, Doornik, Bergen, Charleroi, de as Brussel-Gent-Knokke en dan nog richting Denderleeuw, Aalst en Dendermonde enzo
HLE21/27+HVR M4/M5, HLE18, HLE13, HVR M6, MR80, MR86, MR96, MR08
En qua lijnen gaat het kriskras het land door. Van Oostende tot Welkenraedt, Kortrijk, de as Brussel-Antwerpen-Essen, Brussel-Namen-Luik-Liers, Brussel-Aarlen, Dinant, Doornik, Bergen, Charleroi, de as Brussel-Gent-Knokke en dan nog richting Denderleeuw, Aalst en Dendermonde enzo
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Brussel - Aarle? Dus mag een belgische TB de grens niet over?JHS2013 schreef: ↑27 aug 2020, 20:06 Hangt een beetje van de reeks af maar:
HLE21/27+HVR M4/M5, HLE18, HLE13, HVR M6, MR80, MR86, MR96, MR08
En qua lijnen gaat het kriskras het land door. Van Oostende tot Welkenraedt, Kortrijk, de as Brussel-Antwerpen-Essen, Brussel-Namen-Luik-Liers, Brussel-Aarlen, Dinant, Doornik, Bergen, Charleroi, de as Brussel-Gent-Knokke en dan nog richting Denderleeuw, Aalst en Dendermonde enzo