Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Van depot Aarlen (misschien Jemelle ook?) zijn er wel bestuurders die naar Luxemburg rijden. Die lossen ons af in Aarlen en op de terugrit vice versa.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Aha, en weet je toevallig of dit op alle verbindingen naar het buitenland gebeurt?:
Antwerpen-Centraal-Lille-Flandres
Liège-Guillemins-Maastricht
Puurs-Roosendaal
Spa-Aachen
En zo voort.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Meestal de depots dichtsbij de grens: Antwerpen gaat naar Roosendaal, Kortrijk naar Rijsel etc. Voor de IC Benelux zijn aparte reeksen in Antwerpen en Brussel.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Geen klassiekjes en MS75 (die onder meer op Turnhout-Binche nog rijden)? En omgekeerd, waar rijden ze vanuit Brussel-Zuid met de MS86? Rijden ze daar ook op de S5/S7/S9?JHS2013 schreef: ↑27 aug 2020, 20:06 Hangt een beetje van de reeks af maar:
HLE21/27+HVR M4/M5, HLE18, HLE13, HVR M6, MR80, MR86, MR96, MR08
En qua lijnen gaat het kriskras het land door. Van Oostende tot Welkenraedt, Kortrijk, de as Brussel-Antwerpen-Essen, Brussel-Namen-Luik-Liers, Brussel-Aarlen, Dinant, Doornik, Bergen, Charleroi, de as Brussel-Gent-Knokke en dan nog richting Denderleeuw, Aalst en Dendermonde enzo
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Alle klassieken en 800’en worden door andere depots gereden. En de S-treinen inderdaad, maar weet niet of alle reeksen die kennen
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Voor wat Brussel zuid betreft heb je een splitsing.
Depot FBMZ is enkel voor binnenlands verkeer en telt momenteel 4 reeksen met bestuurders. Deze doen diensten op volgende verbindingen.
Brussel Arlon
Brussel Dinant (weekend)
Dendermonde Brussel Aalst
Brussel Welkenraedt (week)
Charleroi Brussel Antwerpen Essen
Halle Mechelen
Luchthaven Kortrijk
Luchthaven Knokke
Brussel Namur Liege Liers
Braine le Comte Leuven
Om de belangrijkste lijnen op te noemen die ik zo uit het hoofd ken.
Verder heb je ook nog depot IBRU voor internationaal verkeer.
Hier heb je twee reeksen bestuurders, eentje kent Nederland en doet treinen tussen Brussel en Amsterdam/Den Haag.
De andere reeks gaat met de TGV naar Lille.
Depot FBMZ is enkel voor binnenlands verkeer en telt momenteel 4 reeksen met bestuurders. Deze doen diensten op volgende verbindingen.
Brussel Arlon
Brussel Dinant (weekend)
Dendermonde Brussel Aalst
Brussel Welkenraedt (week)
Charleroi Brussel Antwerpen Essen
Halle Mechelen
Luchthaven Kortrijk
Luchthaven Knokke
Brussel Namur Liege Liers
Braine le Comte Leuven
Om de belangrijkste lijnen op te noemen die ik zo uit het hoofd ken.
Verder heb je ook nog depot IBRU voor internationaal verkeer.
Hier heb je twee reeksen bestuurders, eentje kent Nederland en doet treinen tussen Brussel en Amsterdam/Den Haag.
De andere reeks gaat met de TGV naar Lille.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Zou dat niet saai zijn, enkel naar Lille op en af?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Doen ze daar ook niet de S8 van Brussel-Zuid naar Ottignies resp. Louvain-la-Neuve?Deze doen diensten op volgende verbindingen.
...
Overigens vreemd dat Halle-Mechelen er bij staat: dat is toch de S5, die helemaal niet in Brussel-Zuid komt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Saai dat wel, maar de diensten zijn wel relax. En vanaf decemner zou er weer een dienst zijn naar CDG dus.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Thalys, Eurostar en DB zelf, al zijn er geloof ik wel bestuurder gedetacheerd
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Thalys en Eurostar zijn afzonderlijke bedrijven geworden en hebben hun eigen treinbestuurders in dienst. Dit zijn gedetacheerde treinbestuurders NMBS.
regelmatig (als er mensen op pensioen gaan bijvoorbeeld) nemen deze bedrijven dan nieuwe treinbestuurders aan. Via een intern bericht krijgen bestuurders dan de vacature te zien en kan iedereen zich kandidaat stellen. Al zijn de basisvoorwaarden om u kandidaat te kunnen stellen zo dat niet iedereen zal aanvaard worden. Meestal vraagt men de kennis van een HSL (dit kan aangezien zowel L2 als L4 ook door binnnenlandse treinen gebruikt worden).
De ICE treinen worden bediend door zowel Duitse als Belgische machinisten, dit zijn echter mensen van depot Luik, afgekort met ILIE, dat zou (zover mijn info nog correct is) ongeveer 50/50 moeten zijn van treinen die door Duitsers en Belgen gedaan worden.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Ik dacht ook dat de ice enkel nog door bestuurders van db gedaan werden, niet meer door nmbs.Steven schreef:Thalys en Eurostar zijn afzonderlijke bedrijven geworden en hebben hun eigen treinbestuurders in dienst. Dit zijn gedetacheerde treinbestuurders NMBS.
regelmatig (als er mensen op pensioen gaan bijvoorbeeld) nemen deze bedrijven dan nieuwe treinbestuurders aan. Via een intern bericht krijgen bestuurders dan de vacature te zien en kan iedereen zich kandidaat stellen. Al zijn de basisvoorwaarden om u kandidaat te kunnen stellen zo dat niet iedereen zal aanvaard worden. Meestal vraagt men de kennis van een HSL (dit kan aangezien zowel L2 als L4 ook door binnnenlandse treinen gebruikt worden).
De ICE treinen worden bediend door zowel Duitse als Belgische machinisten, dit zijn echter mensen van depot Luik, afgekort met ILIE, dat zou (zover mijn info nog correct is) ongeveer 50/50 moeten zijn van treinen die door Duitsers en Belgen gedaan worden.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
Sinds wanneer dan? Vorig jaar waren er nog NMBS-bestuurders op de ICEtraxie schreef:Ik dacht ook dat de ice enkel nog door bestuurders van db gedaan werden, niet meer door nmbs.
Re: Vraag voor treinbestuurders, opleiding materieel.
nu ook nog altijd, want ik kom die mannen van Luik al eens tegen in Vorst nadat ze een ICE daar gedropt hebben, de Duitsers hebben geen kennis van Vorst zover ik weet. Het begeleidingspersoneel is wel 100% Duits. maar dat is altijd zo geweest.