dienstregeling binnenland december 2020
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Het zal wel zoiets zijn als een automatische associatie van "diesel" met "ouderwets" zeker? De verkeersvliegerij kent gelijkaardige toestanden, er zijn verhalen van reizigers die niet wilden instappen in een propellervliegtuig omdat ze dat "gevaarlijk ouderwets" vonden. Totaal ongegrond en zelfs belachelijk, beide instellingen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 13 okt 2020, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
MW41 is idd niet oud, maar ik zou toch ook graag hebben dat hun gebruik tot een minimum beperkt wordt.
Dieseltractie is voor treinen in België (en ook in NL) echt niet meer van deze tijd.
Dat neemt niet weg dat de NMBS treinen in dienst houdt die in andere landen al lang tot de geschiedenis zouden behoren, maar het een sluit het ander niet uit.
Er moet nieuw materiaal bijkomen dat geschikt is voor zijn taak, zodat al het antieke materiaal weg kan.
Dieseltractie is voor treinen in België (en ook in NL) echt niet meer van deze tijd.
Dat neemt niet weg dat de NMBS treinen in dienst houdt die in andere landen al lang tot de geschiedenis zouden behoren, maar het een sluit het ander niet uit.
Er moet nieuw materiaal bijkomen dat geschikt is voor zijn taak, zodat al het antieke materiaal weg kan.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Dat zijn schone principes, beste @pietje, maar de budgetten en de prioriteiten zijn nu eenmaal wat ze zijn.
Infrabel kan niet alle lijnen tegelijk onder draad brengen, er wordt daar stevig aan gewerkt maar Parijs en Keulen werden niet op dezelfde dag gebouwd...
Ik kan me voorstellen dat het gebruik van de 41'ers "onder draad" in Wallonie, omdat ze nu eenmaal ETCS hebben, nog als eerste zou kunnen wegvallen, naargelang er ander materiaal vrijkomt dat ook over ETCS beschikt.
Infrabel kan niet alle lijnen tegelijk onder draad brengen, er wordt daar stevig aan gewerkt maar Parijs en Keulen werden niet op dezelfde dag gebouwd...
Ik kan me voorstellen dat het gebruik van de 41'ers "onder draad" in Wallonie, omdat ze nu eenmaal ETCS hebben, nog als eerste zou kunnen wegvallen, naargelang er ander materiaal vrijkomt dat ook over ETCS beschikt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ik zie ze trouwens op termijn ook nog wel MW41 onder draad gebruiken in het Gentse, eens ze de volgende lading daarheen verhuizen.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Blijkt dat volgend jaar in juni 2021 op de IC Antwerpen-Mol-Hamont er toch varkenssnuiten zouden komen. Eerst was er hier sprake over Breaks.
Dank u, beste federale volksvertegenwoordigers, 'oude' dieseltreinen (Mw41 bollen een 20-tal jaar rond) vervangen door 'nog oudere' elektrische treinstellen (varkenssnuiten rijden al een 45-tal jaar rond). Uiteraard zijn dit goede punten bij die politici die de dieseltreinen vervangen zien door (gemoderniseerde) elektrische treinstellen. Maar wij, treingebruikers en -kenners weten wel beter.
Dank u, beste federale volksvertegenwoordigers, 'oude' dieseltreinen (Mw41 bollen een 20-tal jaar rond) vervangen door 'nog oudere' elektrische treinstellen (varkenssnuiten rijden al een 45-tal jaar rond). Uiteraard zijn dit goede punten bij die politici die de dieseltreinen vervangen zien door (gemoderniseerde) elektrische treinstellen. Maar wij, treingebruikers en -kenners weten wel beter.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Er was sprake om de S53 trein (Gent-Sint-Pieters - Lokeren) met MW 41 te laten rijden vanaf de nieuwe dienstregeling. maar dat plan is van tafel geveegd.
Re: dienstregeling binnenland december 2020
In Hasselt zullen er tussen juni '21 en december '22 zeker MW41'ers blijven (geen 30-tal treinstellen zoals nu, eerder een 10-tal), omdat die de L-trein Hasselt-Mol in die periode moeten verzekeren.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Klopt, maar als het er op aankomt, trekt de airco van de motorwagens het toch niet, elke hittegolf moeten ze aan de kant.. Niet om de 800-en of zelfs de breaks the verdedigen, maar omdat die *geen* airco hebben, hebben ze wel raampjes die open kunnen.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Oei ik denk dat ze tussen Hamont en Antwerpen de MW 41 straks nog gaan missen ... Als ze oudere stellen gaan krijgen zoals de serie 800 of breaks .... In de pers is te lezen dat er modern materiaal komt .. dus mensen gaan dat ook verwachten ...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
In het nieuwe vervoersplan is een uitbreiding van de S1 Ant-Bxl op zondag niet mogelijk omdat het stuk L27 niet bereden mag worden tussen Mechelen en Ant. Iemand die weet wat daar juist de reden achter is?
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Infrabel wil ofwel L25 of L27 buiten dienst kunnen hebben voor onderhoudswerken.Ducktape schreef:In het nieuwe vervoersplan is een uitbreiding van de S1 Ant-Bxl op zondag niet mogelijk omdat het stuk L27 niet bereden mag worden tussen Mechelen en Ant. Iemand die weet wat daar juist de reden achter is?
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Bij mijn weten wil Infrabel dan de vrijheid hebben om werkzaamheden te kunnen doen. Idem met de dagelijkse werkvensters overdag op de HSL's.
En de NMBS laat zich dat kennelijk welgevallen.
Groetjes,
Rian
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Dat is juist de klucht: de pers/media, ook sommige volksvertegenwoordigers, vinden elektrisch materieel moderner dan dieselmaterieel. Zelfs al is het elektrisch materieel ouder dan het dieselmaterieel, elektrisch blijft in hun ogen moderner als diesel. Materieel van 25 jaar verschil: dat comfort merk je wel.ijzeren rijn 82 schreef: ↑14 okt 2020, 13:55 Oei ik denk dat ze tussen Hamont en Antwerpen de MW 41 straks nog gaan missen ... Als ze oudere stellen gaan krijgen zoals de serie 800 of breaks .... In de pers is te lezen dat er modern materiaal komt .. dus mensen gaan dat ook verwachten ...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Ze zien bij de NMBS ook wel in dat dit een goede oplossing is. Meerdere weekends op een jaar diensten moeten afschaffen (zoals op L59 en 53 heel courant is) is niet speciaal beter voor de reizigers.rvdborgt schreef:Bij mijn weten wil Infrabel dan de vrijheid hebben om werkzaamheden te kunnen doen. Idem met de dagelijkse werkvensters overdag op de HSL's.
En de NMBS laat zich dat kennelijk welgevallen.
Groetjes,
Rian
Re: dienstregeling binnenland december 2020
Zijn er dan nog veel werkzaamheden op lijn 25 of 27 en tot wanneer zijn die gepland? Want "meerdere weekends per jaar" lijkt me alleen noodzakelijk voor grootschalige werkzaamheden.Shrek schreef: ↑14 okt 2020, 22:32Ze zien bij de NMBS ook wel in dat dit een goede oplossing is. Meerdere weekends op een jaar diensten moeten afschaffen (zoals op L59 en 53 heel courant is) is niet speciaal beter voor de reizigers.rvdborgt schreef:Bij mijn weten wil Infrabel dan de vrijheid hebben om werkzaamheden te kunnen doen. Idem met de dagelijkse werkvensters overdag op de HSL's.
En de NMBS laat zich dat kennelijk welgevallen.
Of de NMBS dit een goede oplossing vindt, dat lijkt me sterk. Misschien eerder de minst slechte oplossing onder de omstandigheden.
Groetjes,
Rian