We hebben het eigenlijk altijd over geel ipv oranje, maar:
Groen Geel Horizontaal (dus naast elkaar): het volgende sein staat open maar met een snelheidsverlaging. Op het volgende sein moet een lichtcijfer in het onderpaneel branden.
Groen Geel Verticaal: het volgende sein staat open maar vertoont een beperking (2 Geel, GrGH) en de afstand tot het sein daarna is te kort om op tijd te kunnen remmen.
Het knipperen betekent dat het een sein van het tegenspoor is
Dan heb je om te beginnen op tegen spoor gereden maar dan heb ik een vraag of beide lampen horizontaal dan wel verticaal ten op zichtte van elkaar stonden want dan geeft een ander antwoord.
Het sein beeld groen geel horizontaal (GGH) = het volgende sein staat open en legt een snelheidsbeperking op.
Het sein beeld groen geel verticaal(GGV) = het volgende sein staat veilig maar geeft toegang tot een korte sectie. Deze kant te kort zijn om te stoppen of om te vertragen.
Je krijgt na groen geel verticaal dus een paar opties van seinen.
GGV/2gele/Rood
GGV/GGH/groen+ lichtcijfer
Om u zodoende de basis mee te geven.
Het vast branden of knipperen van seinen heeft enkel te maken met feit dat je links of rechts aan rijden bent. Op normaalspoor (links) branden de seinen vast daar waar ze op tegen spoor (indien de trein rechts zou rijden) de seinen een knipperend karakter.
Deze lijkt me handig voor jou.
Ook al ligt er op lijn 147 maar één spoor, je kan er wel in tegenspoor rijden. Als je van Fleurus naar Auvelais rijdt, rijd je in normaalspoorregime, in de omgekeerde richting dus in tegenspoorregime. Een enkelspoor kan soms ook in beide richtingen te berijden zijn in normaalspoorregime, overigens.
Lijn 147 is in de richting Auvelais - Fleurus tegenspoor vandaar dat het sein knippert.
De wissel om lijn 140 op te rijden is geschikt voor 90 km/u maar deze komt richting Ottignies ook uit op het tegenspoor. Voorbij het perron is de wissel om naar normaalspoor te gaan geschikt voor 60 km/u, dus het groen geel horizontaal seinbeeld is om deze snelheidsbeperking aan te kondigen.
trainlovertje schreef: ↑15 feb 2021, 18:42
Ook al ligt er op lijn 147 maar één spoor, je kan er wel in tegenspoor rijden. Als je van Fleurus naar Auvelais rijdt, rijd je in normaalspoorregime, in de omgekeerde richting dus in tegenspoorregime. Een enkelspoor kan soms ook in beide richtingen te berijden zijn in normaalspoorregime, overigens.
Om het helemaal compleet te maken :
Bovenstaand geval is dus een "gespecialiseerd spoor" wordt in de één richting in NS (normaalspoor) beseind/bereden , in de andere richting in TS (tegenspoor) beseind/bereden.
Een spoor dat in beide richtingen in NS (normaalspoor) is beseind noemt men "gebanaliseerd spoor"
trainlovertje schreef: ↑15 feb 2021, 18:42
Ook al ligt er op lijn 147 maar één spoor, je kan er wel in tegenspoor rijden. Als je van Fleurus naar Auvelais rijdt, rijd je in normaalspoorregime, in de omgekeerde richting dus in tegenspoorregime. Een enkelspoor kan soms ook in beide richtingen te berijden zijn in normaalspoorregime, overigens.
Om het helemaal compleet te maken :
Bovenstaand geval is dus een "gespecialiseerd spoor" wordt in de één richting in NS (normaalspoor) beseind/bereden , in de andere richting in TS (tegenspoor) beseind/bereden.
Een spoor dat in beide richtingen in NS (normaalspoor) is beseind noemt men "gebanaliseerd spoor"
Dank voor de aanvulling! Die termen waren mijzelf nog onbekend.
traindriverbe schreef: ↑15 feb 2021, 22:04
Om het helemaal compleet te maken :
Bovenstaand geval is dus een "gespecialiseerd spoor" wordt in de één richting in NS (normaalspoor) beseind/bereden , in de andere richting in TS (tegenspoor) beseind/bereden.
Een spoor dat in beide richtingen in NS (normaalspoor) is beseind noemt men "gebanaliseerd spoor"
Waarom wordt op enkelspoor lijnen de ene keer voor gespecialiseerd en de andere keer voor gebanaliseerd spoor gekozen?
Ik heb de indruk dat op alle enkelsporige lijnen waar de seininrichting vernieuwd werd, gespecialiseerd spoor wordt toegepast. Vroeger bestond dat niet. Misschien hoofdzakelijk om een praktische reden: alle seinen en leidingen bevinden zich dan aan dezelfde zijkant van het spoor?