Electrificatie Mol-Hamont
Re: Electrificatie Mol-Hamont
De elementen (of beugels of hoe je het noemen wil) waar de bovenleiding op gemonteerd wordt, worden vanaf 11/01 tot 06/02 gemonteerd aan de bovenleidingsmasten tussen de overweg Statiestraat en Rozenberg (in Mol). Dit zal voornamelijk 's nachts gebeuren. Zie ook: https://www.gemeentemol.be/nieuwsdetail ... 11-januari
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Enkel de verticale palen staan nog maar.
Ik vermoed dat ze gaan beginnen met de dwarsbalken te plaatsen.
Het lijkt mij een nogal ingewikkeld werk.
Ik vermoed dat ze gaan beginnen met de dwarsbalken te plaatsen.
Het lijkt mij een nogal ingewikkeld werk.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
https://press.infrabel.be/infrabel-legt ... dt-genomenInfrabel legt laatste hand aan elektrificatie van spoorlijn Mol - Hamont die in juni in gebruik wordt genomen
Sinds het najaar 2018 werkt Infrabel aan de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Hamont (lijn 19). De werkzaamheden zitten op schema zodat de 33 km lange geëlektrificeerde spoorlijn in juni 2021 in gebruik kan worden genomen. Intussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de spoorlijn Hasselt - Mol (lijn 15) die volgens planning verloopt. Daardoor kunnen er dit weekend zowel tussen Mol en Hasselt als tussen Mol en Hamont geen treinen rijden. Ook tijdens het weekend van 27 en 28 maart zal het treinverkeer tussen Mol en Hasselt onderbroken zijn. NMBS zet beide weekends vervangbussen in.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ik weet dat het geen prioriteit is, maar ik vind dat de onderstations er toch wel heel goedkoop uitzien. 10 jaar geleden werd er nog wel aandacht besteed aan de architectuur, kijk maar naar de onderstations van Mechelen of Jette.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
ik had ook al gezien dat er dit weekend hard gewerkt is aan 1 van de laaste ontbrekende stukken vlakbij het station van Mol. (vlakbij de eerste foto)
Als ik dat nieuwe onderstation in Neerpelt zie, lijkt het iets "tijdelijks"
Mocht het de bedoeling zijn om het zo te laten, is dat toch maar een misbaksel.
Als ik dat nieuwe onderstation in Neerpelt zie, lijkt het iets "tijdelijks"
Mocht het de bedoeling zijn om het zo te laten, is dat toch maar een misbaksel.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Het onderstation in Mol is een degelijk gebouw. Neerpelt en Hamont had inderdaad beter gekund. Dat lijken meer containers op een bouwwerf...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
In Zeebrugge staat ook al jaren zo'n onderstation containerShrek schreef: ↑14 mar 2021, 16:16 Ik weet dat het geen prioriteit is, maar ik vind dat de onderstations er toch wel heel goedkoop uitzien. 10 jaar geleden werd er nog wel aandacht besteed aan de architectuur, kijk maar naar de onderstations van Mechelen of Jette.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Misschien is het wel gewoon een niet al te dure oplossing en dus een efficiënt gebruik van de beschikbare middelen?Shrek schreef: ↑14 mar 2021, 16:16 Ik weet dat het geen prioriteit is, maar ik vind dat de onderstations er toch wel heel goedkoop uitzien. 10 jaar geleden werd er nog wel aandacht besteed aan de architectuur, kijk maar naar de onderstations van Mechelen of Jette.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.

Groetjes,
Rian
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ja dat is het zeker. Maar op een éénmalige kost die je over 50 jaar kan afschrijven is het verschil tussen dit of iets deftig toch minimaal.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ik zou er geen probleem mee hebben als dit betekent dat men zeer snel (relatief gezien) het onderstation kan vervangen mocht er een incident zijn. Anderzijds ga ik er van uit dat die nu ook niet zo vaak platbranden dat er hier rekening mee moet gehouden worden.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Voor dat soort dingen heeft Infrabel mobiele onderstations die heel snel naast het uitgebrande kunnen opgebouwd worden, het uitgebrande station zelf moet niet snel terug in dienst.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Beringen heeft de verhoging van de brug zelf betaald.Astro_Geo schreef: ↑18 mar 2021, 11:14 https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210317_96037350
Als dat maar geen vertraging oplevert...![]()
Infrabel kan de brug ook eventueel laten afbreken.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ik hoop van niet, maar door dat gehakketak kan de kans reëel zijn dat er vertraging opgelopen wordt. Maar euh... ligt Beringen niet tussen Mol en Hasselt (lijn 15)...? 
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Idd, Beringen is een andere lijn, maar ook daar wordt de planning krap als er nog uitstel komt
Voor Mol-Neerpelt vermoed ik dat men bijna klaar is om alles onder spanning te zetten en de eerste testen te doen.
Toen ik enkele dagen geleden nog eens in de Leenhofstraat passerde zag ik dat er nog hier en daar wat afwerking moet gebeuren, zoals een feederkabel die nog aan de isolatoren definitief moet opgehangen worden en hier en daar nog een hanger die goed moet gehangen worden.
Geen idee hoe het in de buurt van Hamont gesteld is en of er daar nog veel werk is.
Wat ik mij wel afvraag is: worden de overbodige palen en dwarsbalken ook eerdaags weggehaald nu alle bestaande bovenleidingen zijn overgezet op nieuwe palen?
Voor Mol-Neerpelt vermoed ik dat men bijna klaar is om alles onder spanning te zetten en de eerste testen te doen.
Toen ik enkele dagen geleden nog eens in de Leenhofstraat passerde zag ik dat er nog hier en daar wat afwerking moet gebeuren, zoals een feederkabel die nog aan de isolatoren definitief moet opgehangen worden en hier en daar nog een hanger die goed moet gehangen worden.
Geen idee hoe het in de buurt van Hamont gesteld is en of er daar nog veel werk is.
Wat ik mij wel afvraag is: worden de overbodige palen en dwarsbalken ook eerdaags weggehaald nu alle bestaande bovenleidingen zijn overgezet op nieuwe palen?