werken: langs de spoorlijn
Re: werken: langs de spoorlijn
Conclusie is dus dat de provincie Limburg treinloos is tijdens de werken in en rond Hasselt? Goed georganiseerd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: langs de spoorlijn
Niet helemaal. De lijnen naar het zuiden (L21 en L34) zijn wel gewoon te berijden zoals anders. Gelukkig voor mij, want ik zal die weken een aantal keer Landen - Hasselt moeten doen.
Re: werken: langs de spoorlijn
En Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont zijn ook nog te bereiken. Zeer magertjes dus...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: werken: langs de spoorlijn
Dat is de nieuwe manier van werken, wen er maar aan want het zal alleen maar toenemen. Paas- krokus en herfstvakanties zullen de komende jaren voor veel mensen wat lastiger zijn om met de trein te reizen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Dat kan evengoed in shiften, zodat de provincie toch uit één of andere richting bereikbaar blijft per trein in plaats van alles te blokkeren...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: werken: langs de spoorlijn
Neen dat kan zeker niet even goed. Als er altijd iets (snel) in dienst moet zijn kan je veel minder efficiënt grote machines inzetten. Ook beveiliging van de werf en aanvoer van materiaal wordt dan een pak moeilijker.
Die keuze is al een tijd geleden op hoog niveau gemaakt, daar gaan we niet snel op terugkomen. Liever de korte pijn dan een aanslepende werf.
Re: werken: langs de spoorlijn
In technisch opzicht heb je gelijk, maar uit het oog van de gebruiker of reiziger is het zeker geen aangename kwestie...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: werken: langs de spoorlijn
Ik heb een paar berichten verwijderd die niet voldeden aan de forumregels. Wederom een schending van de regel om elkaar te respecteren. Dit zorgt voor discussies waarbij men elkaar gaat verwijten ipv bij het onderwerp te blijven.
Re: werken: langs de spoorlijn
Het is niet aangenaam, maar wel duidelijk.
De vroegere situatie, waarbij heel vaak dienst op enkelspoor was had ook zijn nadelen. Dan werd er dikwijls een stuk aan verlaagde snelheid gereden of moesten treinen aan wissels wachten zonder dat de dienstregeling werd aangepast. Dat gaf vertragingen in alle richtingen die soms weken konden aanhouden. Nu kan de opgestelde dienstregeling tenminste uitgevoerd worden. Dat is zeker niet de hoofdreden, maar het is wel goed dat die situatie niet meer bestaat.
Re: werken: langs de spoorlijn
Reizigers hebben volgens mijn inziens liever een trein in vertraging, dan zijn er zeker dat er iets rijdt, dan helemaal geen trein...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: werken: langs de spoorlijn
ik ben niet zeker of ik zo gelukkig ben over deze evolutie, Schrek... Zeker als de alternatieve dienstregeling gebrekkig is, minstens een halfuursdienst naar Landen met aansluiting op de IC 14 lijkt me een vanzelfsprekendheid, want de dienstregeling vanuit Hasselt richting Leuven en Brussel wordt de facto gehalveerd. Ik ben er mezelf van bewust dat de werkzaamheden nodig zijn, maar ik heb wel een probleem met de schaal van de werken. Niet alleen Hasselt gedurende een maand, maar ook nog eens een week waar Diest eruit ligt? Ik geef toe dat ik niet helemaal de meerwaarde daarvan inzie.
Re: werken: langs de spoorlijn
Zoals ik al zei is dat niet de hoofdreden, maar de vorige situatie was zeker ook niet ideaal.
De meerwaarde is eenvoudig: werken die anders 3 maand duren kunnen nu op een week af zijn. Het is uiteraard ook goedkoper, zelfs in 3x8 shiften. Het is bovendien ook een stuk veiliger. Er zijn de laatste decennia helaas heel wat werfongevallen gebeurd op werven waar een deel van de sporen nog in dienst was. De enkele overleden collega's hebben zeker meegespeeld in de beslissing om het zo te doen.groentje schreef: ↑16 mar 2021, 00:39 ik ben niet zeker of ik zo gelukkig ben over deze evolutie, Schrek... Zeker als de alternatieve dienstregeling gebrekkig is, minstens een halfuursdienst naar Landen met aansluiting op de IC 14 lijkt me een vanzelfsprekendheid, want de dienstregeling vanuit Hasselt richting Leuven en Brussel wordt de facto gehalveerd. Ik ben er mezelf van bewust dat de werkzaamheden nodig zijn, maar ik heb wel een probleem met de schaal van de werken. Niet alleen Hasselt gedurende een maand, maar ook nog eens een week waar Diest eruit ligt? Ik geef toe dat ik niet helemaal de meerwaarde daarvan inzie.
Re: werken: langs de spoorlijn
Je jaagt ook een hoop reizigers weg, met name de keuzereizigers en vrijetijdsreizigers.
Op welke manier wordt eigenlijk de impact op de reizigers gemeten en zo klein mogelijk gehouden?
Groetjes,
Rian
Re: werken: langs de spoorlijn
Er is inderdaad hinder en dat jaagt reizigers weg, maar dat is de collateral damage die aanvaard wordt. Over de impact valt niet veel klein te houden. Eens de periode gekozen is wordt er zoveel mogelijk gecombineerd zodat er niet snel weer een buitendienststelling nodig is zodat de impact tot die periode beperkt blijft.
Re: werken: langs de spoorlijn
Treinen in Diest lijken me nochtans niet in de weg te rijden van de werken in Hasselt... En ja, ik zou verkozen hebben om die werken op een later moment gezien te hebben, een vervangbus naar Diest of een naar Aarschot is echt wel een verschil.