Daar moet ik u tegenspreken: technisch is er even grote veiligheid mogelijk.
Concentratie seinhuizen
Re: Concentratie seinhuizen
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Niet beheerde seinen stonden in de tegenrichting van de sperring toch op groen? Dat is met de PLP/SIW niet het geval.
Re: Concentratie seinhuizen
Dat klopt. Met AR is het evenwel technisch mogelijk om dat ook rood te laten zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Ik heb het (weliswaar reeds een paar jaar geleden) meermaals zien gebeuren in de avondspits...
Groetjes,
Stijn
Re: Concentratie seinhuizen
Aarschot deed dat inderdaad regelmatig, het hing een beetje af van wie van dienst was op TC en in Aarschot zelf, maar het was zeker niet uiterst zeldzaam.
Re: Concentratie seinhuizen
Uit de tijd dat verkeersleiders nog zelf initiatief durfden nemen, iets wat nu helaas niet vaak meer voorvalt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Concentratie seinhuizen
Is "durfden" wel het goede woord? Mij lijkt het dat ze (nuja, toch minstens "sommigen") dat vandaag nog evenzeer zouden durven, en ook best correct en verantwoord zouden kunnen inschatten - maar dat ze het niet meer mogen, of zelfs, zoals hierboven uitgelegd, gewoonweg niet meer kunnen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Concentratie seinhuizen
Er zijn wel degelijk mensen die initiatief nemen om de mogelijkheden zo goed en kwaad als kan te benutten. Helaas is het merendeel, vooral jonger volk, bang van alles wat niet de voorziene gang van zaken is. Maar degenen die wél willen doen wat kan worden inderdaad meer dan eens tegengewerkt door zij die niet beter weten dan altijd hetzelfde.
Destijds heb ik B.12 Berchem de trein uit Neerpelt van Mortsel over lijn 27A tegenspoor Berchem weten binnentrekken. Een regelaar met veel zin voor initiatief, een onderchef met dito inzichten en een operator die er de lol van inziet, en het loopt weer vlotter dan op dubbel geel rijden. Helaas is die regelaar met pensioen.
Destijds heb ik B.12 Berchem de trein uit Neerpelt van Mortsel over lijn 27A tegenspoor Berchem weten binnentrekken. Een regelaar met veel zin voor initiatief, een onderchef met dito inzichten en een operator die er de lol van inziet, en het loopt weer vlotter dan op dubbel geel rijden. Helaas is die regelaar met pensioen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Concentratie seinhuizen
Het is wel al eens eerder gezegd denk ik maar je ziet gewoon dat het regelen van het verkeer puur theoretisch verloopt tegenwoordig.
Re: Concentratie seinhuizen
Er zijn ook veel minder mensen die het allemaal in de gaten moeten houden. En toegegeven, als er dan iets misloopt met zo'n regeling (enkele weken geleden was er een akkefietje met een trein op tgenspoor van Waregem(?) naar Gent die niet alleen lijn 75 overhoop heeft gezet, maar ook station Gent-St-Pieters en veel gevolgsvertragingen elders), vergaat de goesting je wel wat om nog veel te proberen. Ik ben ook al met mijn kop tegen de muur gelopen, hoor, genre voorrang geven aan een ICE die dan blijkt beperkt te zijn aan 160 omwille van technische problemen, bijvoorbeeld.. En dan ben je ook maar menselijk als je daarna iets voorzichtiger bent. Laten volgen is ten slotte zeer makkelijk te verklaren voor de statistieken, als het tegen gaat, is het voor jouw rekening.
Re: Concentratie seinhuizen
Dat is zeker waar, vroeger had praktisch elk station een blokpost en nu moet 1 operator een grote zone in het oog houden.
Ik rij nu 14 jaar treinen en moet toch zeggen dat ik vroeger veel vlotter het land kon doorkruisen dan nu.
EBP mag dan technologische vooruitgang zijn, is het daarom beter? Ik vind alvast van niet.
Re: Concentratie seinhuizen
Er zijn ook meer treinen in totaal, dus logisch dat er minder mogelijk is. Eventjes een parallel trekken is niet altijd meer mogelijk, en treinen rijden ook dichter opeen. Er is ook de hele evolutie naar Central Dispatch, waar de blokken zelf verantwoordelijk worden voor het regelen van het verkeer, maar daar geen of weinig ervaring mee hebben, En om toch een beetje te relativeren, ook in het begin van mijn carrière op Traffic Control hoorde ik de oudere garde treinen aan de kant zetten omdat een stoptrein misschien een paar minuten vertraging zou kunnen oplopen...
Re: Concentratie seinhuizen

Re: Concentratie seinhuizen
Het lijkt me in het buitenland te staan. Op de plaatjes lijkt een Slavische taal (Tsjechisch/Pools) te staan: “na tor”: naar spoor…
“z toru”: van spoor….
“z toru”: van spoor….