Electrificatie Mol-Hamont
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Als ik de foto's zie, lijkt er toch weer gekozen te zijn voor klassieke consoles. Was het niet ooit het plan dat nieuwe elektrificaties voortaan lichtere consoles met gespannen draagkabel zouden krijgen, zoals voor de eerste keer toegepast op lijn 73?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Daar is men al lang van teruggekomen voor tragere lijnen, consoles zijn immers makkelijker te onderhouden.jknockaert schreef: ↑19 mar 2021, 14:30 Als ik de foto's zie, lijkt er toch weer gekozen te zijn voor klassieke consoles. Was het niet ooit het plan dat nieuwe elektrificaties voortaan lichtere consoles met gespannen draagkabel zouden krijgen, zoals voor de eerste keer toegepast op lijn 73?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ik dacht (maar kan me vergissen) dat de klassieke bovenleiding gebruikt wordt voor elektrificatie voor spoorlijnen met baanvaksnelheid tot 160 km/u. De R3-bovenledingsmasten en -beugels (zoals op Deinze-De Panne) met baanvaksnelheid vanaf 160 km/u, alhoewel daar ook de baanvaksnelheid minder dan 160 km/u is. Waarom Infrabel terug is afgestapt van dat principe, is me een raadsel. Omdat de baanvaksnelheid tussen Mol en Hamont 120 km/u is, heeft Infrabel gekozen voor klassieke bovenleiding.
(Ikzelf was ook overtuigd dat bij elektrificaties van spoorlijnen de R3-bovenleidingsmasten en -beugels zouden gebruikt worden, zo ook voor Herentals-Mol, Mol-Hasselt en Mol-Hamont, maar kijk...)
(Ikzelf was ook overtuigd dat bij elektrificaties van spoorlijnen de R3-bovenleidingsmasten en -beugels zouden gebruikt worden, zo ook voor Herentals-Mol, Mol-Hasselt en Mol-Hamont, maar kijk...)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Op deze lijn zijn consoles voorzien die kunnen overgemaakt worden naar tweesporige consoles.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Klopt, voor wanneer Balen-Werkplaatsen - Neerpelt (ooit) dubbelspoor wordt...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Aan de Halte Hamont zijn ze momenteel nog draad aan het trekken op beide sporen .pietje schreef: ↑19 mar 2021, 13:26 Voor Mol-Neerpelt vermoed ik dat men bijna klaar is om alles onder spanning te zetten en de eerste testen te doen.
Toen ik enkele dagen geleden nog eens in de Leenhofstraat passerde zag ik dat er nog hier en daar wat afwerking moet gebeuren, zoals een feederkabel die nog aan de isolatoren definitief moet opgehangen worden en hier en daar nog een hanger die goed moet gehangen worden.
Geen idee hoe het in de buurt van Hamont gesteld is en of er daar nog veel werk is
In station van Neerpelt hebben ze nog wel wat werk , daar nog 3 sporen draad trekken . En in bundel van Mol moet ook nog de resterende sporen worden voorzien van bovenleiding .
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Binnenkort heb ik lijnstudie L19 van Mol tot Hamont, dat zal dan zijn om die spitstreinen met M5 te rijden, want de bestuurders die motorwagen kennen bij ons, kennen geen M5.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Lijnstudie kan gezien de coronamaatregelen ook van thuis uit, via een filmpje dat opgenomen werd.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Vanaf zondag 23 mei wordt de nieuwe bovenleiding onder spanning gezet en wordt deze uitvoerig getest. Volgende week zal een werktrein 's nachts nog verschillende onderdelen afwerken.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
De officiële opening heeft vandaag plaatsgevonden.
https://www.rtv.be/artikels/eerste-elek ... ont-a99802
https://www.tvl.be/nieuws/eerste-elektr ... ont-120254
https://www.rtv.be/artikels/eerste-elek ... ont-a99802
https://www.tvl.be/nieuws/eerste-elektr ... ont-120254
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Met een trein die daar de eerstkomende tijd NIET zal rijden. Zo hoeft de pers en de directie toch zeker niet in een M5 zonder airco en met veelvuldige graffiti instappen.ronny schreef: ↑10 jun 2021, 14:09 De officiële opening heeft vandaag plaatsgevonden.
https://www.rtv.be/artikels/eerste-elek ... ont-a99802
https://www.tvl.be/nieuws/eerste-elektr ... ont-120254

Re: Electrificatie Mol-Hamont
Kom kom, niet overdrijven over de graffiti.
De promotietrein zag er op enkele tags na boven de stuurpost er zéér graffitivrij uit. In Mol stond er vandaag een stam M5-rijtuigen die er ook zeer graffitivrij uitzag...
Off-topic: voor alle duidelijkheid, ik maak geen promo voor graffiti. Ik word woest over het feit dat er mensen zijn die zich daarmee amuseren: treinen vol kladderen. Daar is een ander topic voor op dit forum...
De promotietrein zag er op enkele tags na boven de stuurpost er zéér graffitivrij uit. In Mol stond er vandaag een stam M5-rijtuigen die er ook zeer graffitivrij uitzag...
Off-topic: voor alle duidelijkheid, ik maak geen promo voor graffiti. Ik word woest over het feit dat er mensen zijn die zich daarmee amuseren: treinen vol kladderen. Daar is een ander topic voor op dit forum...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...