Ik heb enkel info uit de wandelgangen, maar wel de juiste wandelgangenrvdborgt schreef: ↑23 mar 2021, 19:23 Het zou niet misstaan om, bij dergelijke absolute uitspraken, dan ook meteen aan te geven waar dat vandaan komt of waar dat op gebaseerd is. Anders klinkt het alsof je de waarheid in pacht hebt.
Qua reizigerspotentieel vind ik verschillende inschattingen voor de sneltram, de laagste rond de 6000 grensoverschrijdende reizigers (al sluit ik niet uit dat er nog meer te vinden is). Wat dat zou betekenen voor een treinverbinding, dat is natuurlijk niet helemaal zeker, maar ik vind 6000 niet bepaald weinig. In een oud werkje van de NMBS vind ik een gemiddelde inschatting van ca. 1000 reizigers per dag (incl. weekends) voor een treinverbinding. Dat is een stuk minder maar ook niet verwaarloosbaar.

Voor de sneltram heeft De Lijn moeten foefelen om de MKBA positief te krijgen, enige overdrijving is daar dus logisch.
Het cijfer van de NMBS lijkt mij zeer realistisch voor de situatie pakweg 15 jaar geleden. Sindsdien is de vervoersvraag gestegen -zeker op vrijetijdsverplaatsingen- dus het zal nog wel een stukje meer zijn. Dan kom je ongeveer aan iets realistisch om een lijn te gaan uitbaten.
Als je iets doet moet je het goed doen, met zo'n grote omweg ga je zeker niet genoeg reizigers aantrekken om het allemaal relevant te laten zijn.