Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Hoewel ik enorm veel sympathie heb voor beide initiatieven, vraag ik me vooral af hoe rendabel dit zal zijn. Zowiezo is er maar plaats voor één trein Brussel - Berlijn denk ik. Met Regiojet aan boord heeft de European Sleeper de meeste kansen denk ik.
Tenzij de Moonlight Express zijn beloftes echt kan waarmaken om als "high-end" trein te rijden. In dit segment kan je redelijk hoge prijzen vragen, en je trein nog vol krijgen. Maar dat is ook het segment waar je volgens mij het moeilijkste aan goede rijtuigen geraakt.
Tenzij de Moonlight Express zijn beloftes echt kan waarmaken om als "high-end" trein te rijden. In dit segment kan je redelijk hoge prijzen vragen, en je trein nog vol krijgen. Maar dat is ook het segment waar je volgens mij het moeilijkste aan goede rijtuigen geraakt.
Re: Nachttreinen
Wetende dat ÖBB rijtuigen bestel voor nachttreinen zie ik het positief in. Dat wil zeggen dat men ook bij de fabrikanten nog steeds open staat voor dit soort treinen. Blijven teren op het oude materieel zoals onze ex i6 rijtuigen blijft niet duren.
Re: Nachttreinen
Dat klopt zeker, maar als start-ups kunnen ze zich geen nieuwe rijtuigen veroorloven denk ik. Noch qua investeringskost, noch qua timing. Niemand krijgt tegen 2022 voldoende kwalitatieve slaaprijtuigen bij mekaar. Enige mogelijkheid is de Thello rijtuigen overnemen. Maar dat zou bijzonder jammer zijn dat die verbinding wegvalt.
Re: Nachttreinen
Maar als ÖBB veel nieuw koopt doen ze misschien iets oudere weer weg die dan kunnen doorschuiven 

Re: Nachttreinen
Reken daar niet te veel op. Misschien enkele rijtuigen maar ze gebruiken de materieeluitbreiding ook om meer nachttreinen te gaan rijden.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Nachttreinen
Ja die mogelijke overstap op de RegioJet bus naar Londen had ik ook al in beeld. Of dat nu in Brussel of in Brugge is, dat maakt verder niet zoveel uit. Maar het is wel de RegioJet formule om een markt eerst te ontwikkelen met een relatief goede busverbinding, en dan later als er een trein komt zoveel mogelijk parallelritten met bussen te vermijden en die bussen dan in te zetten op weer nieuwe verbindingen. Al moet nog blijken of dat hier ook een interessante business case is, een deel van de succesformule lijkt me dat het personeel onder de Tsjechische CAO werkt, en het zou zomaar kunnen dat die vlieger niet meer opgaat als het een verbinding tussen België en VK betreft.
Re: Nachttreinen
Maar vanuit Brugge kan je met één chauffeur heen en terug naar Londen, terwijl je vanuit Tsjechië 2 (of meer) chauffeurs nodig hebt.
Enige vraag is of je met één chauffeur tijdig terug in Brugge bent voor de terugrit van de nachttrein.
Enige vraag is of je met één chauffeur tijdig terug in Brugge bent voor de terugrit van de nachttrein.
Re: Nachttreinen
Het is enorm jammer dat RENFE haar nachttreinen al aan de Indiërs verkocht heeft.rdv schreef: ↑09 apr 2021, 13:18 Dat klopt zeker, maar als start-ups kunnen ze zich geen nieuwe rijtuigen veroorloven denk ik. Noch qua investeringskost, noch qua timing. Niemand krijgt tegen 2022 voldoende kwalitatieve slaaprijtuigen bij mekaar. Enige mogelijkheid is de Thello rijtuigen overnemen. Maar dat zou bijzonder jammer zijn dat die verbinding wegvalt.
Wat de productie van nieuwe slaaprijtuigen betreft: Niet alleen Siemens maar ook Stadler kan probleemloos nieuwe rijtuigen leveren. En een private aanbieder kan gewoon onderhands gunnen. Daar hoeven geen tijdrovende aanbestedingsprocedures bij aan te pas te komen. Maar 2022 is wel erg nabij...
Re: Nachttreinen
En e zijn nog treinenbouwers, voor de liefhebbers, in Roemenië heb je bijvoorbeeld Astra Rail, dat hun eigen nachttrein, de Transcarpatic, uitbaat als showcase. Transtech uit Finland, een dochter van Škoda, heeft er ook ervaring mee. En CAF bouwde net de nieuwe Caledonian Sleepers...
Re: Nachttreinen
Een paar, maar nog niet allemaal. Als ik het goed begrijp alleen een paar van de stammen die voorheen op Parijs - Barcelona/Madrid reden:K V B schreef: ↑12 apr 2021, 06:59Het is enorm jammer dat RENFE haar nachttreinen al aan de Indiërs verkocht heeft.rdv schreef: ↑09 apr 2021, 13:18 Dat klopt zeker, maar als start-ups kunnen ze zich geen nieuwe rijtuigen veroorloven denk ik. Noch qua investeringskost, noch qua timing. Niemand krijgt tegen 2022 voldoende kwalitatieve slaaprijtuigen bij mekaar. Enige mogelijkheid is de Thello rijtuigen overnemen. Maar dat zou bijzonder jammer zijn dat die verbinding wegvalt.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-9673511
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
Na nachttreinen naar Praag en Berlijn is er nu ook sprake van Perpignan:
https://www.hln.be/reizen/rijpaden-aang ... ~af8be508/
https://www.hln.be/reizen/rijpaden-aang ... ~af8be508/
Re: Nachttreinen
Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
Re: Nachttreinen
Met 6 is beetje uit de mode. Qua plaats is dit toch niet wat een reiziger er van verwacht. Vind dit geen slechte keuze van de ÖBB. Met 4 heb je al wat meer ademruimte.TimJ36 schreef: ↑04 mei 2021, 22:38 Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
Re: Nachttreinen
Inderdaad, 4 bedden is een stuk comfortabeler dan 6. Dat telt ook mee he.260689 schreef: ↑04 mei 2021, 22:45Met 6 is beetje uit de mode. Qua plaats is dit toch niet wat een reiziger er van verwacht. Vind dit geen slechte keuze van de ÖBB. Met 4 heb je al wat meer ademruimte.TimJ36 schreef: ↑04 mei 2021, 22:38 Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.