
Hopelijk zijn de barelen nog niet vastgeroest

Waarom omlopen? Een M5+T27 kan toch perfect in trekduw rijden?
Ik dacht dat M5 (binnenkort) niet meer in trekduw mocht rijden?
Ja na december 2025, maar daartegen zal er nog veel materieel geschoven worden.
Ik zie nu in Hasselt vaak een M5 (P-trein naar Bxl-Zuid) met loc voor het stuurstandrijtuig. Waarom doet men dat nu al? Of is trekduw met M5 enkel mogelijk met T27?
Momenteel vrijgekomen materieel door instroom M7's:Shrek schreef: ↑16 apr 2021, 00:46 Dat er M5en naar Antwerpen-Hamont verschuiven heeft wat gevolgen. Dat er een deel MW41 vrijkomen en naar Gent gaan om daar deels onder draad te gaan rijden lijkt al vast te liggen. Die M5 moeten ook ergens vandaan komen, de IC Antwerpen-Brussel lijkt dan het slachtoffer. Zouden er daartegen al genoeg M7 zijn op de oost-west as om enkele stammen M6 naar Antwerpen-Brussel te kunnen halen?
Off-topic: die bareel (en de barelen verder ook) gaat 2x/dag dicht voor de zinktrein van/naar Budel. Dus alles loopt daar gesmeerd...
Dat lijkt mij allemaal niet heel geschikt voor Antwerpen-Brussel. Zouden daar dan toch Desiros in de plaats van M5 komen?Terminus schreef: ↑16 apr 2021, 15:12Momenteel vrijgekomen materieel door instroom M7's:Shrek schreef: ↑16 apr 2021, 00:46 Dat er M5en naar Antwerpen-Hamont verschuiven heeft wat gevolgen. Dat er een deel MW41 vrijkomen en naar Gent gaan om daar deels onder draad te gaan rijden lijkt al vast te liggen. Die M5 moeten ook ergens vandaan komen, de IC Antwerpen-Brussel lijkt dan het slachtoffer. Zouden er daartegen al genoeg M7 zijn op de oost-west as om enkele stammen M6 naar Antwerpen-Brussel te kunnen halen?
- Heel veel I11A van Oostende-Eupen (gezien er relatief veel M7 AB reeds beschikbaar zijn)
- I6B van Brussel-Luxemburg (daar wordt enkel nog af en toe eens een I6 met fietsafdeling ingezet)
- I11B in beperktere mate (want schuiven door naar Brussel-Luxemburg)
Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.trainlovertje schreef: ↑15 apr 2021, 20:26Grondig oneens. Kijk eens naar de buurlanden, waar er nog veel meer met diesel onder draad gereden wordt dan in België. Die MW41 niet meer gebruiken zou anderzijds financiële onkunde zijn.pietje schreef: ↑15 apr 2021, 19:39 En niemand die het woord "onkunde" in de mond neemt?
10-tallen miljoenen investeren in electrificatie en daar dan toch nog diesels laten rijden die geen meter niet-geëlectirficeerd spoor berijden![]()
Zulke onkunde verwacht ik in ontwikkelingslanden, maar het kan dus ook hier...
Sorry maar ik zie echt niet waar er een boeltje gemaakt is.pietje schreef: ↑16 apr 2021, 21:36 Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.
Begrijp goed: ik besef dat de mensen die de dienstregeling in elkaar moeten steken, moeten roeien met de riemen die ze krijgen, dus zeker geen verwijt naar hen.
Het zijn de verantwoordelijken (directie+voogdijminister) die er weer een boeltje van gemaakt hebben.
Zo simpel zit het dus niet in elkaar. Die stellen verkopen is financieel waarschijnlijk minder interessant dan ze zelf blijven gebruiken totdat ze niet meer aan de Belgische normen voldoen. Met het geld dat je voor die diesels zou krijgen ga je namelijk geen nieuwe elektrische stellen kunnen kopen.