Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Veel in couchette met 6 geslapen, en geen spijt van, maar tegenwoordig zou ik het alleen nog doen als ik niet anders kan w als er geen couchette van 4 of slaaprijtuig beschikbaar is. De lucht in zo'n kleine ruimte met 6 is de volgende ochtend behoorlijk muskusachtig, en je hebt 2 bijkomende kansen dat er iemand van je reisgenoten snurkt. Maar vooral de lucht.
In de Italiaanse nachttreinen hebben ze al jaren geleden de C6 afgeschaft, idem voor de Spaanse trenhotels, en ik dacht hetzelfde voor de Scandinavische nachttreinen. Nightjet gaat gewoon mee met z'n tijd.
Edit: woordje vergeten in laatste paragraaf.
In de Italiaanse nachttreinen hebben ze al jaren geleden de C6 afgeschaft, idem voor de Spaanse trenhotels, en ik dacht hetzelfde voor de Scandinavische nachttreinen. Nightjet gaat gewoon mee met z'n tijd.
Edit: woordje vergeten in laatste paragraaf.
Laatst gewijzigd door groentje op 04 mei 2021, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachttreinen
Wij zijn met drie thuis, dan is T3 ideaal. T3 kan ook gemakkelijk als T2 dienen voor koppels die graag een compartiment privé hebben. T3-rijtuigen kunnen ook met tussendeur voorzien worden zodat ze eventueel tot een T6 kunnen worden omgevormd. Maar in de zomer zie ik toch wel nog vaak vriendengroepen met vijf à zes in een couchette, dus 1 rijtuig per samenstelling zou misschien wel kunnen, of een gedeelte van een rijtuig misschien.260689 schreef: ↑04 mei 2021, 22:45Met 6 is beetje uit de mode. Qua plaats is dit toch niet wat een reiziger er van verwacht. Vind dit geen slechte keuze van de ÖBB. Met 4 heb je al wat meer ademruimte.TimJ36 schreef: ↑04 mei 2021, 22:38 Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
Re: Nachttreinen
Wat ik graag zou zien is bedden in de lengterichting. Eventueel zoals men het in de VS doet: Met bedden boven elkaar aan weerszijde van een gangpad.
Men zou ook wel eens naar de Japanse nachttreinen kunnen kijken. (zie Youtube
Men zou ook wel eens naar de Japanse nachttreinen kunnen kijken. (zie Youtube

Re: Nachttreinen
Het wordt blijkbaar Oostende... Logische keuze eigenlijk, In Oostende zijn genoeg sporen dat de trein zelfs de hele dag aan het perron kan blijven staan. Handig voor de aansluitende bussen.
Re: Nachttreinen
In de Spaanse Trenotels heb je ook ligzetels. Ik ben een keer in zo een rijtuig van A Coruna naar Barceclona gereisd, en heb daar goed geslapen. Eigenlijk is dat voor alleen reizenden ook een goed concept.
Re: Nachttreinen
Het nachttreinnieuws blijft maar komen: European Sleeper wil ook een treindeel naar Warschau sturen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210505_93895876
De Belgische maatschappij Ostende-Vienne Orient Experience wil komend jaar in het toeristische seizoen wekelijks nachttreinen inleggen naar de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck, en naar Milaan.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/ook-nac ... 2021-05-05
De Belgische maatschappij Ostende-Vienne Orient Experience wil komend jaar in het toeristische seizoen wekelijks nachttreinen inleggen naar de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck, en naar Milaan.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/ook-nac ... 2021-05-05
Re: Nachttreinen
Opvallend dat ze voor de trein naar Milaan via Duitsland willen rijden. Is Frankrijk nog steeds een onmogelijk land om met treinen te rijden als je niet SNCF heet?FLV-FGSP schreef: ↑05 mei 2021, 22:25 De Belgische maatschappij Ostende-Vienne Orient Experience wil komend jaar in het toeristische seizoen wekelijks nachttreinen inleggen naar de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck, en naar Milaan.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/ook-nac ... 2021-05-05
Re: Nachttreinen
Lijkt mij nuttig om ook in de T3-compartimenten te investeren aangezien ze veel efficiënter in ruimte zijn dan de T4-compartimenten.
Re: Nachttreinen
Jamaar dat is het probleem net: die efficiëntie betekent minder ruimte per passagier en dat willen die passagiers doorgaans niet.
Re: Nachttreinen
De laatste tijd komen er uit het niets maatschappijen, zelfs initiatiefnemers opdraven die vanaf dan met nachttreinen gaan rijden van a naar b, dat ik er fameus aan begin te twijfelen dat deze nachtdiensten (buiten de spoorwegmaatschappijen, bvb. ÖBB) er allemaal effectief gaan komen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Nachttreinen
Ik ben er ook van overtuigd dat ze nooit allemaal gaan kunnen overleven. Uiteindelijk zullen die initiatieven wel gaan fusioneren of overgenomen worden.LML schreef: ↑07 mei 2021, 11:13 De laatste tijd komen er uit het niets maatschappijen, zelfs initiatiefnemers opdraven die vanaf dan met nachttreinen gaan rijden van a naar b, dat ik er fameus aan begin te twijfelen dat deze nachtdiensten (buiten de spoorwegmaatschappijen, bvb. ÖBB) er allemaal effectief gaan komen...
Op dit moment zit het allemaal mee: men verwacht een enorme opvering van het toerisme, mensen willen duurzamer reizen, banken willen geld investeren in ecologische projecten,... Maar alles zal uiteindelijk afhangen van hoeveel reizigers er echt opdagen wanneer de treinen gaan rijden.
Re: Nachttreinen
De oude (nog steeds?) bedden in Indiase nachttreinen hadden naast het gangpad nog slaapplekken in de lengte. Een krappe 170 centimeter. Lengte- of dwars, doe mij maar iets waar ik in pas.
Re: Nachttreinen
Zou ik goed gelezen hebben(21-05) dat er opnieuw een nachttrein zou rijden naar het zuiden van frankrijk(Nice) en mogen we daarop met onze intern Fip kaarten of zijn die niet geldig op deze trein.Rit zou -+ 9 uur duren.Dank