Afschaffing 1e en 2e klas in trein niet aan de orde
Afschaffing 1e en 2e klas in trein niet aan de orde
Het afschaffen van het comfortverschil tussen 1e en 2e klasse op treinen is momenteel nog niet aan de orde". Dat stelt staatssecretaris voor overheidsbedrijven Bruno Tuybens in antwoord op een schriftelijke vraag van Hilde Dierickx (VLD). Het nut om het onderscheid tussen 1e en 2e klasse op treinen in stand te houden is al jarenlang een punt van discussie.
Grensoverschrijdende treinen
Tuybens wijst er onder meer op dat de afschaffing van het onderscheid op de voor de NMBS zeer belangrijke grensoverschrijdende treinen uitgesloten is daar op de aangrenzende spoorwegnetten de 1e klasse aangeboden wordt.
De invoering van het kosteloze woon-werkverkeer heeft overigens de bezetting van de 1e klasse doen stijgen. In geval van overbezetting van 2e klasse kan het treinpersoneel overigens het onderscheid opheffen. In 2005 reisden 5,4 miljoen mensen in 1e klasse (3,2 procent). Zij zorgden voor 34 miljoen euro (8 procent) aan inkomsten.
Gemiddeld bevat een trein 16,72 procent aan zitplaatsen in 1e klasse. De NMBS tracht op basis van tellinggegevens het aanbod aan zitplaatsen af te stemmen op de vraag, maar een en ander is afhankelijk van de beschikbaarheid van het type ingezet materieel. (belga/hln)
bron: hln.be
Prettige dag verder
AM80
Grensoverschrijdende treinen
Tuybens wijst er onder meer op dat de afschaffing van het onderscheid op de voor de NMBS zeer belangrijke grensoverschrijdende treinen uitgesloten is daar op de aangrenzende spoorwegnetten de 1e klasse aangeboden wordt.
De invoering van het kosteloze woon-werkverkeer heeft overigens de bezetting van de 1e klasse doen stijgen. In geval van overbezetting van 2e klasse kan het treinpersoneel overigens het onderscheid opheffen. In 2005 reisden 5,4 miljoen mensen in 1e klasse (3,2 procent). Zij zorgden voor 34 miljoen euro (8 procent) aan inkomsten.
Gemiddeld bevat een trein 16,72 procent aan zitplaatsen in 1e klasse. De NMBS tracht op basis van tellinggegevens het aanbod aan zitplaatsen af te stemmen op de vraag, maar een en ander is afhankelijk van de beschikbaarheid van het type ingezet materieel. (belga/hln)
bron: hln.be
Prettige dag verder
AM80
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam


Is dat dan een vrijkaart van NMBS werknemers?am62 schreef:En laten we uiteraard ook niet de NMBS-vrijkaarten vergeten... over 't laatst zat ik in eerste klasse rijtuig met rond mij maar liefst 6 vrijkaarten....Steven schreef:dat wist ik al lang dat een eerste klasse passagier meer opbrengt in% dan het aantal passagiers opzich
Is die eigenlijk alleen voor 2 de klas,of is dat ook voor 1 ste klas?
Of hangt da van de functie af bij de ijzeren weg?
Dat zou je best aan de werknemers van de NMBS vragen. Ze kunnen het misschien zzlf eens uitleggen.nicken schreef:Is dat dan een vrijkaart van NMBS werknemers?am62 schreef:En laten we uiteraard ook niet de NMBS-vrijkaarten vergeten... over 't laatst zat ik in eerste klasse rijtuig met rond mij maar liefst 6 vrijkaarten....Steven schreef:dat wist ik al lang dat een eerste klasse passagier meer opbrengt in% dan het aantal passagiers opzich
Is die eigenlijk alleen voor 2 de klas,of is dat ook voor 1 ste klas?
Of hangt da van de functie af bij de ijzeren weg?
Ik ben geen werknemer maar ik denk dat de halve Frankrijkstraat in mijn eerste klasse rijtuig zat...
Ja men vriendin rijdt ook met van die gele kaartjes waar je de datum moet invullen in letters en da is voor 2 de klas,de werknemers moeten enkel hun kaart tonen normaal,men vraag was: rijden die enkel in 2 de klas daar mee,of ook in 1 ste klas,of hangt da weer af van u functie,of moet een arbeider met een kapotte rug weer onderdoen voor een ander daar?Wover schreef:Ik heb zo'n vrijkaartjes, ik herinner mij nog dat int begin dat voor 2e klas was en sinds een jaar of 10 voor 1e klas.
Helaas krijg je er maar een beperkt aantal per jaar. Ze zouden beter een ticket in abonnementvorm geven waarmee je heel het jaar gratis mee kan rijden.
haar pa werkt aan het spoor
En da is idd beperkt,ik dacht hou ouder het kind wordt,hou meer kaartjes ze krijgen,dit zolang ze school lopen,maximum 25 dacht ik
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
vrijkaart is afhankelijk van de functie, treinbestuurders krijgen 2de klasse, als ze 12 jaar actief zijn krijgen ze couponnetjes om in eerste te zitten (losse ticketjes per dag te gebruiken), echter voor de mensen die als treinbestuurder na 1992 begonnen zijn is deze regel niet meer geldigtrainfreak schreef:Iemand met een hogere functie bij de NMBS krijgt een vrijkaart 1ste klasse. Ook mensen na x-aantal jaar dienst dacht ik? Maar dit kan ondertussen al veranderd zijn![]()
En instructeurs?
instructeurs hebben eerste klasse meende ik te weten (maar niet zeker)
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Er zijn bepaalde mensen die duidelijk kiezen voor eerste klas, om rustig hun werk te kunnen doen, te rusten of te lezen...
Bij afschaffing van eerste klas verliest de spoorweg voor een bepaalde kategorie van reizigers zijn aantrekkingskracht en gaan die naar alternatieven zoeken.
Ik denk daarom dat de afschaffing niet verstandig zou zijn.
Bij afschaffing van eerste klas verliest de spoorweg voor een bepaalde kategorie van reizigers zijn aantrekkingskracht en gaan die naar alternatieven zoeken.
Ik denk daarom dat de afschaffing niet verstandig zou zijn.