De Vectrons hebben geen toelating momenteel om 200km/h te rijden in België en bijgevolg ook geen toelating hebben voor de L1, L2, L3, L4. Eveneens mogen ze ook niet in treinschakeling rijden in België.
Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
Waarom leasen? Ik hoop toch dat de NMBS er vanuit gaat dat deze verbinding langer dan een paar jaar zal bestaan, dan is aankopen een veel beter plan.
Nieuwe locs met 15kV gaan er trouwens sowieso moeten komen wil men internationale treinen als de Nightjet de grens over krijgen eens de Duitsers het station volledig naar 15kV omschakelen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
De TRAXX’en worden ook al enige tijd geleast. Aan leasen zitten ook voordelen, zoals snelle levertijd, flexibiliteit in tijd etc. Maar inderdaad, meersysteemlocs zijn ook redelijk snel aan te kopen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Die traxxen kwamen wel voort uit een tijdelijke situatie (de IC verzorgen tussen de HLE11 en de Fyra), dit gaat over een bestendige situatie.
Re: Klassieke treinen Aken-België
De ÖBB kan natuurlijk ook met een eigen loc doorrijden, als de toelating een keer rondkomt.
De ombouw van Aken zou overigens verschoven zijn naar 2028. Ik hoorde trouwens in 2000 voor het eerst over die plannen, die uitgevoerd zouden worden zodra het verkeer BE-DE volledig op HST's zou zijn overgegaan...
Groetjes,
Rian
Re: Klassieke treinen Aken-België
En LZB? Zonder LZB zullen ze in Duitsland beperkt zijn tot 160 km/u.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Klassieke treinen Aken-België
STM: special transmission module, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/European_ ... rol_System
PZB: Punktförmige Zugbeeinflussung (ook wel Indusi), zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Punktf%C3 ... influssung
LZB: Linienförmige Zugbeeinflussung, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Linienf%C ... influssung
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik denk niet dat dat zoveel minuten gaat kosten. Het gaat slechts om het stukje Düren - Köln-Ehrenfeld, waar er dan 160 ipv 200 zal gereden worden. Ook de Regional Express-treinen rijden daar gewoon 160 km/h.
Re: Klassieke treinen Aken-België
De Duitsers praten er wel over om LZB buiten te gooien binnen dit en 10 jaar, dus dat is misschien niet zo'n goede investering. Maar het zou kunnen, ik ken de details niet.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Het is de Duitsers toch echt menens hoor, het zou hoogst onverstandig van de operatoren om daar in hun investeringsplannen nog geen rekening mee te houden.rvdborgt schreef: ↑04 jun 2021, 22:54De ÖBB kan natuurlijk ook met een eigen loc doorrijden, als de toelating een keer rondkomt.
De ombouw van Aken zou overigens verschoven zijn naar 2028. Ik hoorde trouwens in 2000 voor het eerst over die plannen, die uitgevoerd zouden worden zodra het verkeer BE-DE volledig op HST's zou zijn overgegaan...
De Nightjet is natuurlijk maar één voorbeeld, het gaat er gewoon om dat de NMBS in staat moet zijn om "iets" te kunnen afzetten in Aken of Keulen. Nachttrein, Oriënt Express, Balatontrein, skiërs of bedevaarders,... er zal altijd wel iemand rijtuigen naar Duitsland willen sturen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Locs worden tegenwoordig al een paar decennia standaard als multi=system aangeboden. Het is de NMBS die indertijd expliciet gevraagd heeft om de 15Kv onklaar te maken op de reeks 18...
Re: Klassieke treinen Aken-België
Maar je kan voor LZB vziw toch dezelfde antennes gebruiken als voor ETCS. Dan is compatibiliteit toch grotendeels enkel een kwestie van software?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Neen dat is niet waar, LZB gebruikt een heel ander soort antenne.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik heb het eens zitten opzoeken. LZB gebruikt 36 en 56 KHz, een Euroloop 13,475 MHz. Dat gaat inderdaad niet lukken met dezelfde antenne...