Maar kan men het niet op google vinden of zo? Ik ondervind namelijk problemen bij het downloaden van de app.trainlovertje schreef: ↑14 aug 2020, 16:34Op de app van NMBS de treinen bij vertrek te station Brussel Zuid kiezen en dan 'Alleen HST' selecteren. Merk op dat er ook binnenlandse treinen op de sporen 3-6 vertrekken, dewelke dus niet worden weergegeven in dat overzicht.
Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Probeer anders de website van bahn.de, daarmee kan je ook veel spelen, en zelfs in het Nederlands instellen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik heb de indruk dat het "zomerplan" vooral beperkingen voorziet in de omloop van de BENE-stellen tussen Köln en Frankfürt. De ritten uit Brussel of Amsterdam worden beperkt tot Köln, waar reizigers moeten overstappen op een andere ICE. De vrijgekomen stellen worden dan ingezet om een rit naar Brussel of Amsterdam te doen i.p.v. een uitgevallen stel.rvdborgt schreef: ↑14 aug 2020, 14:05ICE 15 rijdt in het zomerplan.4017-4018 schreef: ↑14 aug 2020, 13:02Oei! Weet je toevallig als ice 15 volgende maandag (10:34 Brussel-Noord - 11:36 Aachen hbf) rijdt? Ik heb hem woensdag tegen gekomen, en hij reed wel. Maar over de ice's die ik woensdag tegen kwam meer bij de topic Gespot.rvdborgt schreef: ↑14 aug 2020, 12:19 Dat is deel van het "zomerplan" van DB, waarover echter niks gecommuniceerd wordt. Enkele ICE's zijn opgeheven en sommige (zoals de 11) rijden alleen tussen Keulen en Brussel.
De ICE3 kan inderdaad niet zo goed tegen hitte of kou. Dat blijkt helaas ieder jaar weer.
Groetjes,
Rian
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Awel das geen probleem voor mij, ik zal mee rijden tot Aachen hbf.rdv schreef: ↑16 aug 2020, 19:37Ik heb de indruk dat het "zomerplan" vooral beperkingen voorziet in de omloop van de BENE-stellen tussen Köln en Frankfürt. De ritten uit Brussel of Amsterdam worden beperkt tot Köln, waar reizigers moeten overstappen op een andere ICE. De vrijgekomen stellen worden dan ingezet om een rit naar Brussel of Amsterdam te doen i.p.v. een uitgevallen stel.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Nouja, niet alleen dat. De afgelopen dagen, toen er consequent temperaturen van 25+ °C werden gemeten, vielen er ook iedere dag 4 treinen tussen Amsterdam en Duitsland integraal uit - 'wegens beperkingen in de materieelinzet'.rdv schreef: ↑16 aug 2020, 19:37 Ik heb de indruk dat het "zomerplan" vooral beperkingen voorziet in de omloop van de BENE-stellen tussen Köln en Frankfürt. De ritten uit Brussel of Amsterdam worden beperkt tot Köln, waar reizigers moeten overstappen op een andere ICE. De vrijgekomen stellen worden dan ingezet om een rit naar Brussel of Amsterdam te doen i.p.v. een uitgevallen stel.
De ICE 3-vloot is behoorlijk gevoelig voor het weer, zo blijkt maar weer. Hopelijk wordt hier iets aan gedaan bij de midliferevisie.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik plaats het hier maar even bij:
Dit weekend voor het eerst sinds vorige zomer weer een plezierreisje naar Duitsland gemaakt. Als gezondheidszorgmedewerker heb ik nu eenmaal het geluk dat ik op jonge leeftijd reeds begin 2021volledig gevaccineerd werd en met de komst van het Europese corona-certificaat zag ik m'n kans!
Wat ik daarbij wou vermelden: zowel bij de heen- als terugreis naar Zuid-Duitsland werd de ICE International afgeschaft tussen Keulen en Frankfurt. Ik dacht dat er momenteel misschien een probleem was met meerdere ICE 3M-stellen, maar de treinbegeleider vertelde hier net dat het probleem ligt bij andere ICE-reeksen, waardoor de Baureihe 406 meer moet ingezet worden op binnenlandse diensten. Zo reed ICE 129 Amsterdam - Frankfurt slechts tot Keulen en vervolgens quasi meteen verder naar Brussel als ICE 10.
Ik werd telkens slechts 2 uur op voorhand ingelicht hierover via een waarschuwingsmail van de DB. Gelukkig heb ik dat vandaag op tijd gezien en heb ik een trein vroeger genomen naar Keulen, want anders zou het moeilijk geworden zijn om nog thuis te geraken.
Dus, mijn boodschap aan iedereen die komende weken- misschien maanden - naar Duitsland wil reizen met de ICE: houd er rekening mee dat de kans op afschaffing van je trein tussen Keulen en Frankfurt groot is! Aansluitingen in Frankfurt gaan op die manier verloren...
Dit weekend voor het eerst sinds vorige zomer weer een plezierreisje naar Duitsland gemaakt. Als gezondheidszorgmedewerker heb ik nu eenmaal het geluk dat ik op jonge leeftijd reeds begin 2021volledig gevaccineerd werd en met de komst van het Europese corona-certificaat zag ik m'n kans!
Wat ik daarbij wou vermelden: zowel bij de heen- als terugreis naar Zuid-Duitsland werd de ICE International afgeschaft tussen Keulen en Frankfurt. Ik dacht dat er momenteel misschien een probleem was met meerdere ICE 3M-stellen, maar de treinbegeleider vertelde hier net dat het probleem ligt bij andere ICE-reeksen, waardoor de Baureihe 406 meer moet ingezet worden op binnenlandse diensten. Zo reed ICE 129 Amsterdam - Frankfurt slechts tot Keulen en vervolgens quasi meteen verder naar Brussel als ICE 10.
Ik werd telkens slechts 2 uur op voorhand ingelicht hierover via een waarschuwingsmail van de DB. Gelukkig heb ik dat vandaag op tijd gezien en heb ik een trein vroeger genomen naar Keulen, want anders zou het moeilijk geworden zijn om nog thuis te geraken.
Dus, mijn boodschap aan iedereen die komende weken- misschien maanden - naar Duitsland wil reizen met de ICE: houd er rekening mee dat de kans op afschaffing van je trein tussen Keulen en Frankfurt groot is! Aansluitingen in Frankfurt gaan op die manier verloren...
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Je wou wellicht om begrijpelijke redenen op tijd thuis zijn, maar ik ben toch benieuwd wat ze zouden hebben gedaan als je niet op tijd thuis was geraakt. Vergoeding voor de vertraging, uiteraard, en verder? Hotelovernachting? Taxi naar België?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Wel, dat heb ik al eerder meegemaakt... De laatste keer was dat, vorige zomer dus, kregen ze de ICE 3M in Aken niet op gang op 3kV, waarna we werden verwezen naar de trein voor Maastricht om vervolgens naar Luik door te sporen (de laatste trein naar Welkenraedt hebben we voor onze neusneu zien vertrekken...). Ze riepen in Aken wel om dat er vanaf Luik een vervangbus zou zijn. En inderdaad, die vervangbus kwam er, met hulp van de boordchef van E5394. Die bus nam alle reizigers die verder dan Luik moesten mee: Aalst, Brussel, Gent, Leuven, Zottegem, ... en ikzelf moest naar Landen. Gelukkig lag Landen het dichtst bij Luik van al die bestemmingen, waardoor de bus rechtstreeks daarheen reed. Rond 1u30 was ik thuis dacht ik, maar ik wil niet weten hoe laat de rest thuis is aangekomen.
Overigens, E545 laten wachten in Luik was absoluut geen optie, ook niet omwille van een afgeschafte ICE dus. En er was ook mogelijkheid om te overnachten. Niet in Aken, maar in Keulen. Dan moest men dus wel terugreizen met de RE. Sommigen hebben effectief voor die optie gekozen.
Dit scenario wou ik dus absoluut vermijden, want morgen is werkendag. Er zullen trouwens ongetwijfeld reizigers zijn die dit niet wisten en wel in deze situatie beland zijn.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
en ik denk ook niet dat de BR 407 reeks naar Brussel gaat komen, spijtig die rijden enkel Frankfurt-Paris Est ... en inderdaad het onderhoud denk ik aan de BR 406 laat te wensen over, veel pannes, vertragingen, enz... zowel in de zomer als in de winter ... zou anders goed idee zijn om de 407-en in te zetten op Brussel modern materieel en zo op termijn de korte Lufthansa vluchten Brussel-Frankfurt minderen ten voordele van de ICEkika schreef: ↑21 jun 2021, 15:47Reken er maar niet te snel op, tegen 2022 zouden de eerste 10 geleverd moeten worden. Reden (persberichten): er zijn er gewoon meer nodig die sneller dan de ICE4 kunnen om de 'Deutschlandtakt' te realiseren (simpel gezegd: vaste tijden bij knooppunten, half-uur frequentie tussen de belangrijkste metropolen zoals Berlijn-Hamburg). ICE1 wordt ook verder opgefrist om 40 te kunnen worden, hoewel ze oorspronkelijk nu 1 voor 1 naar de schroothoop zouden gaan. Er is een groot gebrek aan materieel simpelweg. Of de geplande data gehaald worden: ik ben benieuwd.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Men zegt toch al jaren dat de BR407 op termijn net wel naar Brussel zal komen? Of die nieuwe generatie BR407 daar ook onder valt, weet ik niet. Ik heb een aantal jaren geleden (2017) alleszins wel ooit een dubbele BR407 gezien in België die vermoedelijk een testrit uitvoerde.railtravelmanager schreef: ↑23 jun 2021, 12:51en ik denk ook niet dat de BR 407 reeks naar Brussel gaat komen, spijtig die rijden enkel Frankfurt-Paris Est ... en inderdaad het onderhoud denk ik aan de BR 406 laat te wensen over, veel pannes, vertragingen, enz... zowel in de zomer als in de winter ... zou anders goed idee zijn om de 407-en in te zetten op Brussel modern materieel en zo op termijn de korte Lufthansa vluchten Brussel-Frankfurt minderen ten voordele van de ICEkika schreef: ↑21 jun 2021, 15:47 Reken er maar niet te snel op, tegen 2022 zouden de eerste 10 geleverd moeten worden. Reden (persberichten): er zijn er gewoon meer nodig die sneller dan de ICE4 kunnen om de 'Deutschlandtakt' te realiseren (simpel gezegd: vaste tijden bij knooppunten, half-uur frequentie tussen de belangrijkste metropolen zoals Berlijn-Hamburg). ICE1 wordt ook verder opgefrist om 40 te kunnen worden, hoewel ze oorspronkelijk nu 1 voor 1 naar de schroothoop zouden gaan. Er is een groot gebrek aan materieel simpelweg. Of de geplande data gehaald worden: ik ben benieuwd.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Het is wachten op de 408 (alias ICE3 neo):trainlovertje schreef: ↑23 jun 2021, 14:24 Men zegt toch al jaren dat de BR407 op termijn net wel naar Brussel zal komen? Of die nieuwe generatie BR407 daar ook onder valt, weet ik niet. Ik heb een aantal jaren geleden (2017) alleszins wel ooit een dubbele BR407 gezien in België die vermoedelijk een testrit uitvoerde.
https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_V ... aureihe408
Levering vanaf 2022 maar de toelating in België is waarschijnlijk een paar jaar daarna.
Een recente presentatie over de materieelstrategie van DB Fernverkehr is overigens hier te vinden:
https://www.ews.tu-berlin.de/fileadmin/ ... erkehr.pdf
Groetjes,
Rian
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Neen dat is het helemaal niet. Een ICE heeft onvoldoende capaciteit om de hoge vraag tussen Luik-Leuven-Brussel te kunnen bedienen. Je moet de juiste trein voor de juiste verbinding gebruiken, een HST voor het internationale publiek en lange dubbeldekkers voor de binnenlandse reizigers.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
waarom lukt het in Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk wel om internationale verbindingen in binnenlandse te integreren?Shrek schreef: ↑27 jun 2021, 10:43Neen dat is het helemaal niet. Een ICE heeft onvoldoende capaciteit om de hoge vraag tussen Luik-Leuven-Brussel te kunnen bedienen. Je moet de juiste trein voor de juiste verbinding gebruiken, een HST voor het internationale publiek en lange dubbeldekkers voor de binnenlandse reizigers.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Tussen Luik en Brussel krijgen we hier elk half uur een trein van pakweg 1200 plaatsen gevuld. Hoe doe je zoiets met ICE's van 450 zitplaatsen?K V B schreef: ↑27 jun 2021, 12:57waarom lukt het in Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk wel om internationale verbindingen in binnenlandse te integreren?Shrek schreef: ↑27 jun 2021, 10:43Neen dat is het helemaal niet. Een ICE heeft onvoldoende capaciteit om de hoge vraag tussen Luik-Leuven-Brussel te kunnen bedienen. Je moet de juiste trein voor de juiste verbinding gebruiken, een HST voor het internationale publiek en lange dubbeldekkers voor de binnenlandse reizigers.
Noot: frequentie verhogen is geen optie omdat België niet de dure infra heeft die de Zwitsers en Oostenrijkers wel kunnen betalen.