Dan vermoed ik dat het om de BMX gaat?
Nieuwe motorstellen / M7
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vanochtend nam id de ic5130 van Brussel naar Zottegem die dan verder reed naar Kortrijk. Daar zaten oa 4 m7‘s op.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Die 5130 wordt dan ook uitgevoerd met een rijtuigenstel uit Kinkempois.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe motorstellen / M7

Waarom deze enorme motorruimtes?? Als je kijkt naar dubbldekkers in het buitenland dan zie je daar geen motorruimtes, onnodige verspilling van zitplekken.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Bijna alle gemotoriseerde dubbeldekkers op deze aardbol zijn treinstellen, waarbij de uitrustingen dus verspreid zitten over meerdere rijtuigen. Hier gaat het om een enkel gemotoriseerd rijtuig, bijna een volwaardige locomotief dus (die dan ook nog eens twee spanningen lust). Bekeken over een volledige samenstelling (dus inclusief een heel aantal normale rijtuigen met maximaal aantal zitplaatsen) denk ik niet dat er echt een verschil is.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07 mar 2021, 14:34
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Woensdag zag ik deze staan in het station van Kortrijk. Een trein met 3 M4 rijtuigen en 6 M7 rijtuigen. Testen om M7's in te zetten op P-treinen?
https://youtu.be/Ly-RTmgiIco
https://youtu.be/Ly-RTmgiIco
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Zo groot is dat niet als je weet dat er in het midden nog een gang doorgaat om alles toegankelijk te maken. Niet alleen de technische ruimte maar ook de stuurpost. Motoren vind je er echter niet. De aandrijving zit rechtstreeks op de draaistellen. In deze ruimtes zal je compressor, omvormer, transformator, pneumatische bord, …. vinden
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Wellicht het materieel van P 7401, die na Brussel doorrijdt als IC 5130 naar Kortrijk en rond de avondspits dezelfde rit terug doet.Karolingus schreef: ↑19 jun 2021, 20:16 Woensdag zag ik deze staan in het station van Kortrijk. Een trein met 3 M4 rijtuigen en 6 M7 rijtuigen. Testen om M7's in te zetten op P-treinen?
https://youtu.be/Ly-RTmgiIco
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Kijk anders eens naar de NS MDDM. De stadler Kiss heeft ook ruintes voor apparatuur aan beide uiteinden. Het is niet zo een vreemd concept.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Lokomotief getrokken dubbeldeks treinen hebben inderdaad geen motorruimtes. Daar zit alles in de lokomotief (en ook dan niet altijd, de oorspronkelijke DDM-1 bij NS had ook een technische ruimte in de kopbak). Maar dubbeldeks treinstellen zullen altijd ruimte voor de elektrische apparatuur nodig hebben. Zoals gezegd: mDDM waar een hele onderverdieping nodig is. Bombardier Twindexx heeft net zoals M7 in de kop een flinke motorruimte, VIRM heeft op verschillende plekken elektrische apparatuur wat ten koste van zitplaatsen gaat.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
1xT18 + 4M7B + 1M7AB + 1M4B
blijkbaar zal deze trein in trekduwstel rijden binnenkort.
Dan zal de samenstelling als volgt zijn.
1xM7BDx + 2xM7AB + 2xM7B + 1xM7BMX.
Dit is wel totaal nog niet zeker. Maar zo staat het wel intern aangegeven.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Een idee of het al zo ver is?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Die trein rijdt, tot nog toe, nooit met een stuurrijtuig, ik zie ook niet zo goed in waarom dit nu zou moeten? Maar de stuurrijtuigen zijn denk ik ook nog niet gehomologeerd, dus dat is nog niet voor direct.Steve schreef: ↑02 jul 2021, 06:38Een idee of het al zo ver is?