Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Als ik het wel heb, gaat vanaf komende winter de Nightjet Parijs-Wenen rijden en zal deze vanaf Mannheim samen rijden met het treindeel Brussel-Wenen (dat dan dus niet meer gekoppeld met het treindeel uit Amsterdam zal rijden). Wat zal de route worden van Brussel naar Mannheim?
De huidige route is langs Aken en de Rijn. Dat lijkt me dan weinig meerwaarde hebben: Keulen en de Rijnvallei hebben immers al de Amsterdamse nachttrein, en Luik en Aken zouden die met een simpele overstap in Keulen ook kunnen gebruiken. Voor reizigers op de korte afstand Brussel-Keulen heeft de Nightjet ook nauwelijks meerwaarde omdat de ICE en Thalys één tot anderhalf uur sneller zijn.
Of zou het een nieuwe route langs Namen en Luxemburg worden? Weliswaar minder dichtbevolkt gebied, maar wel een regio die anders helemaal geen nachttreinaansluiting heeft (of ellenlang onderweg is naar het opstappunt). Het kan daarnaast ook een goede vlotte dagrandverbinding Brussel-Luxemburg vormen, mogelijk sneller dan de bestaande treinen daar.
De huidige route is langs Aken en de Rijn. Dat lijkt me dan weinig meerwaarde hebben: Keulen en de Rijnvallei hebben immers al de Amsterdamse nachttrein, en Luik en Aken zouden die met een simpele overstap in Keulen ook kunnen gebruiken. Voor reizigers op de korte afstand Brussel-Keulen heeft de Nightjet ook nauwelijks meerwaarde omdat de ICE en Thalys één tot anderhalf uur sneller zijn.
Of zou het een nieuwe route langs Namen en Luxemburg worden? Weliswaar minder dichtbevolkt gebied, maar wel een regio die anders helemaal geen nachttreinaansluiting heeft (of ellenlang onderweg is naar het opstappunt). Het kan daarnaast ook een goede vlotte dagrandverbinding Brussel-Luxemburg vormen, mogelijk sneller dan de bestaande treinen daar.
Re: Nachttreinen
Een viertal oude slaaprijtuigen type MUn zijn in Oostenrijk grondig opgeknapt om dienst te doen bij de Alpen-Sylt-Nachtexpress:
https://twitter.com/CapotrenoEd/status/ ... 8234212365
https://twitter.com/CapotrenoEd/status/ ... 8234212365
Re: Nachttreinen
Dat is vanaf december 2022. De route wordt idd Brussel - Keulen - Mannheim. ÖBB kan nog wat met tijden en stoppatroon spelen om ervoor te zorgen dat er niet te veel overlap met de trein uit Amsterdam is. Een routering via Luxemburg is een leuke suggestie, maar op lijn 161/162 zijn de komende jaren veel te veel Bauarbeiten.DDietzen schreef: ↑06 jul 2021, 21:58 Als ik het wel heb, gaat vanaf komende winter de Nightjet Parijs-Wenen rijden en zal deze vanaf Mannheim samen rijden met het treindeel Brussel-Wenen (dat dan dus niet meer gekoppeld met het treindeel uit Amsterdam zal rijden). Wat zal de route worden van Brussel naar Mannheim?
Voordeel van de nieuwe constellatie is dat we vanuit België ook een nachtverbinding naar München en Salzburg krijgen.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Volgens het plan dat in september vorig jaar gepubliceerd werd, is een reisweg via Aken en Luik geschetst, al heb ik mezelf ook al afgevraagd of een route via Luxemburg niet zinvoller zou zijn. Als de nachttrein goed op tijd België kan verlaten, is er waarschijnlijk niet echt een probleem met de werken op L162. Desnoods wordt deze vanaf Namen omgeleid via L154 en L165 naar Luxemburg. Ik vrees wel dat er dan in Luxemburg een locomotiefwissel zal moeten plaatsvinden, tenzij er een nieuwe Vectron van de ÖBB tot Brussel zou worden ingezet. Stiekem hoop ik anders wel dat deze via Luxemburg zal rijden.FLV-FGSP schreef: ↑06 jul 2021, 23:00Dat is vanaf december 2022. De route wordt idd Brussel - Keulen - Mannheim. ÖBB kan nog wat met tijden en stoppatroon spelen om ervoor te zorgen dat er niet te veel overlap met de trein uit Amsterdam is. Een routering via Luxemburg is een leuke suggestie, maar op lijn 161/162 zijn de komende jaren veel te veel Bauarbeiten.DDietzen schreef: ↑06 jul 2021, 21:58 Als ik het wel heb, gaat vanaf komende winter de Nightjet Parijs-Wenen rijden en zal deze vanaf Mannheim samen rijden met het treindeel Brussel-Wenen (dat dan dus niet meer gekoppeld met het treindeel uit Amsterdam zal rijden). Wat zal de route worden van Brussel naar Mannheim?
Voordeel van de nieuwe constellatie is dat we vanuit België ook een nachtverbinding naar München en Salzburg krijgen.
Merk ook op dat er ook een gedeelte naar Berlijn aan de haak zal hangen.
Trouwens, december 2022 al? Ik dacht een jaartje later eigenlijk, al kan ik niet meteen zeggen waarom ik dat dacht. Zijn die lanceringsdata ergens terug te vinden in een communicatiebericht van de ÖBB?
Re: Nachttreinen
De route over Luxemburg is veel te traag, zowel op het Belgische als het Duitse gedeelte. Je zou veel te vroeg in Brussel moeten vertrekken waardoor alle voordeel van deze verbinding tegenover een Thalys/ICE mèt overstap wegvalt.trainlovertje schreef: ↑07 jul 2021, 00:02 Volgens het plan dat in september vorig jaar gepubliceerd werd, is een reisweg via Aken en Luik geschetst, al heb ik mezelf ook al afgevraagd of een route via Luxemburg niet zinvoller zou zijn. Als de nachttrein goed op tijd België kan verlaten, is er waarschijnlijk niet echt een probleem met de werken op L162. Desnoods wordt deze vanaf Namen omgeleid via L154 en L165 naar Luxemburg. Ik vrees wel dat er dan in Luxemburg een locomotiefwissel zal moeten plaatsvinden, tenzij er een nieuwe Vectron van de ÖBB tot Brussel zou worden ingezet. Stiekem hoop ik anders wel dat deze via Luxemburg zal rijden.
Merk ook op dat er ook een gedeelte naar Berlijn aan de haak zal hangen.
Trouwens, december 2022 al? Ik dacht een jaartje later eigenlijk, al kan ik niet meteen zeggen waarom ik dat dacht. Zijn die lanceringsdata ergens terug te vinden in een communicatiebericht van de ÖBB?
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Oneens. Brussel-Zuid - Luxemburg kan momenteel in 3u en een paar minuten met de 'P-trein'. Luxemburg - Saarbrücken - Mannheim zou eveneens in 3u moeten lukken, zeker als je Trier Hbf laat liggen en in de plaats daarvan in Konz halt houdt.
Momenteel doet de Nightjet van Brussel-Zuid tot Frankfurt Flughafen er 5u30 over. Tel daar een half uur bij richting Mannheim, dan zit je ook op 6 uur. Zo veel scheelt het dus niet.
Anderzijds zouden de beide treindelen van/naar Brussel en Parijs dan beter wel in Saarbrücken ge-/ontkoppeld worden en dat is dus niet voorzien.
Re: Nachttreinen
Ik denk dat je de reistijd langs Saarbrücken onderschat en niet genoeg tijd telt voor een locwissel in Luxemburg.trainlovertje schreef: ↑07 jul 2021, 00:48Oneens. Brussel-Zuid - Luxemburg kan momenteel in 3u en een paar minuten met de 'P-trein'. Luxemburg - Saarbrücken - Mannheim zou eveneens in 3u moeten lukken, zeker als je Trier Hbf laat liggen en in de plaats daarvan in Konz halt houdt.
Momenteel doet de Nightjet van Brussel-Zuid tot Frankfurt Flughafen er 5u30 over. Tel daar een half uur bij richting Mannheim, dan zit je ook op 6 uur. Zo veel scheelt het dus niet.
Anderzijds zouden de beide treindelen van/naar Brussel en Parijs dan beter wel in Saarbrücken ge-/ontkoppeld worden en dat is dus niet voorzien.
Re: Nachttreinen
Het probleem is dat de laatste ICE naar Keulen te vroeg is. En dus moet je ergens in Keulen, s'avonds laat, een uur of drie doodslaan. Dan is op de NJ stappen als gewone passagier een uur later, en dan in Bonn overstappen naar een ligrijtuig een stuk interessanter.
Re: Nachttreinen
Voor Namen is een overstap in Luik niet onoverkomelijk, en Luxemburg heeft een overstapmogelijkheid in Koblenz. Voor wie zou je met alle geweld via lijn 162 willen rijden? Mocht je denken aan een nachttrein naar Zwitserland, zou ik het nog overwegen, maar dit is me teveel omweg.
Re: Nachttreinen
Ander voordeel: er komt ook een NJ naar Berlijn, waardoor je Brussel/Parijs - Mannheim - Wenen/Berlijn krijgt. In Mannheim worden treindelen gewisseld. Voor Aken - Berlijn lijkt er me ook nog wel belangstelling te zijn.FLV-FGSP schreef: ↑06 jul 2021, 23:00Dat is vanaf december 2022. De route wordt idd Brussel - Keulen - Mannheim. ÖBB kan nog wat met tijden en stoppatroon spelen om ervoor te zorgen dat er niet te veel overlap met de trein uit Amsterdam is. Een routering via Luxemburg is een leuke suggestie, maar op lijn 161/162 zijn de komende jaren veel te veel Bauarbeiten.DDietzen schreef: ↑06 jul 2021, 21:58 Als ik het wel heb, gaat vanaf komende winter de Nightjet Parijs-Wenen rijden en zal deze vanaf Mannheim samen rijden met het treindeel Brussel-Wenen (dat dan dus niet meer gekoppeld met het treindeel uit Amsterdam zal rijden). Wat zal de route worden van Brussel naar Mannheim?
Voordeel van de nieuwe constellatie is dat we vanuit België ook een nachtverbinding naar München en Salzburg krijgen.
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
Het is niet voor niets dat de meeste mensen de bus tussen Luxemburg en Saarbrücken nemen. Omrijden via Strasbourg met de trein is - afhankelijk van waar je komt - ook gebruikelik om in Luxemburg te geraken. Kopmaken in Konz of Trier (niet zoveel sporen), maar zeker ook ge-/ontkoppelen in Saarbrücken lijkt me niet handig: niet zoveel ruimte en eigenlijk wil je in Mannheim dat doen: Nightjets uit Hamburg, Parijs, Amsterdam,... kan je naar believen (nu overdrijf ik) naar Berlijn, Salzburg, Wien,... combineren.trainlovertje schreef: ↑07 jul 2021, 00:48 Oneens. Brussel-Zuid - Luxemburg kan momenteel in 3u en een paar minuten met de 'P-trein'. Luxemburg - Saarbrücken - Mannheim zou eveneens in 3u moeten lukken, zeker als je Trier Hbf laat liggen en in de plaats daarvan in Konz halt houdt.
Momenteel doet de Nightjet van Brussel-Zuid tot Frankfurt Flughafen er 5u30 over. Tel daar een half uur bij richting Mannheim, dan zit je ook op 6 uur. Zo veel scheelt het dus niet.
Anderzijds zouden de beide treindelen van/naar Brussel en Parijs dan beter wel in Saarbrücken ge-/ontkoppeld worden en dat is dus niet voorzien.
Ik wilde trouwens zeggen dat de NJ niet zo snel kan/mag/wil tussen Brussel en Namen, maar ik las net dat ze 'tot 230km/h' kunnen. Ik veronderstel dat dat enkel met die nieuwste rijtuigen is? Op welke routes wordt dat ook effectief gedaan?
Re: Nachttreinen
Ik weet niet of ze over de SFS Hannover-Würzburg gaan, maar daar hebben ze het niet nodig. Göttingen - Würzburg is 230 km en daar hebben ze 3 uur voor in de dienstregeling. Ook Hannover - Göttingen gaat niet snel. Perfect om wat vertraging in te lopen lijkt me.
Van Wenen naar St. Pölten gaan ze over de neue Westbahn en daar wordt wel doorgereden. Of dat dan 200 of 230 is weet ik niet, ze zijn wel wat langzamer dan de RailJet.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Alleszins in Oostenrijk op de Westbahn. Daar zijn secties voor 230km/h voorzien. Maar waarschijnlijk ook in Duitsland indien ze een traject volgen op een HSL.kika schreef: ↑08 jul 2021, 09:41Het is niet voor niets dat de meeste mensen de bus tussen Luxemburg en Saarbrücken nemen. Omrijden via Strasbourg met de trein is - afhankelijk van waar je komt - ook gebruikelik om in Luxemburg te geraken. Kopmaken in Konz of Trier (niet zoveel sporen), maar zeker ook ge-/ontkoppelen in Saarbrücken lijkt me niet handig: niet zoveel ruimte en eigenlijk wil je in Mannheim dat doen: Nightjets uit Hamburg, Parijs, Amsterdam,... kan je naar believen (nu overdrijf ik) naar Berlijn, Salzburg, Wien,... combineren.trainlovertje schreef: ↑07 jul 2021, 00:48 Oneens. Brussel-Zuid - Luxemburg kan momenteel in 3u en een paar minuten met de 'P-trein'. Luxemburg - Saarbrücken - Mannheim zou eveneens in 3u moeten lukken, zeker als je Trier Hbf laat liggen en in de plaats daarvan in Konz halt houdt.
Momenteel doet de Nightjet van Brussel-Zuid tot Frankfurt Flughafen er 5u30 over. Tel daar een half uur bij richting Mannheim, dan zit je ook op 6 uur. Zo veel scheelt het dus niet.
Anderzijds zouden de beide treindelen van/naar Brussel en Parijs dan beter wel in Saarbrücken ge-/ontkoppeld worden en dat is dus niet voorzien.
Ik wilde trouwens zeggen dat de NJ niet zo snel kan/mag/wil tussen Brussel en Namen, maar ik las net dat ze 'tot 230km/h' kunnen. Ik veronderstel dat dat enkel met die nieuwste rijtuigen is? Op welke routes wordt dat ook effectief gedaan?
Voor Saarbrücken hoef je helemaal geen kop te maken als je Trier links laat liggen en Konz bedient. De reden waarom er een bus rijdt, is omdat er geen rechtstreekse trein rijdt. Waarom er geen rechtstreekse trein rijdt, weet ik niet. Waarschijnlijk omdat die overdag niet past tussen de tragere regionale en goederentreinen.
Re: Nachttreinen
Moonlight Express en European Sleeper gaan officieel samenwerken en samen de route Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag uitbaten (vanaf april 2022). Een logische stap als je het mij vraagt.
Bron: https://twitter.com/Moonlight_Expr/stat ... 4010153987
Bron: https://twitter.com/Moonlight_Expr/stat ... 4010153987
Re: Nachttreinen
Men spreekt nu opnieuw over Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag en niet over Oostende-Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag. Is dit betekenisvol of "slechts een Twitterbericht"?