Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
De problemen met DM90 waren vooral het gevolg van het ongebruikelijke profiel (3,2 m breed) en de hoge treeplanken (ongeschikt voor lage perrons).
MW41 heeft deze problemen niet.
MW41 heeft deze problemen niet.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Is er in Aachen Werk (of Aachen Rothe Erde) geen tankinstallatie voor de Euregiobahn treinen (Talent)?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Maar tot zo ver mogen ze niet rijden, TBL1+ ligt enkel tussen Aachen HBf en de grens.
Re: Klassieke treinen Aken-België
MW41'tjes hebben of krijgen toch ETCS? Niet dat het daarom zeer realistisch is (zowel de exploitatie door MW41 als het gaan tanken in het buitenland), maar toch.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Klopt, maar de kans lijkt mij reëel dat de Duitsers eerst hun bovenleiding aanpassen vooraleer ze ETCS onder de knie hebben

Re: Klassieke treinen Aken-België
Volgens dit document zouden de Duitsers van plan zijn om tegen eind 2023 de trajecten grens-Aachen West en grens-Aachen Hbf te voorzien van ETCS.
De route naar Aachen West wordt voorzien van ETCS L1 LS, de route naar Hbf van ETCS L2.
Over ETCS-uitrusting op het traject Aachen Hbf-Aachen West kan ik zo snel niets vinden.
De route naar Aachen West wordt voorzien van ETCS L1 LS, de route naar Hbf van ETCS L2.
Over ETCS-uitrusting op het traject Aachen Hbf-Aachen West kan ik zo snel niets vinden.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Maar die info is inmiddels achterhaald, heel de zone Aken wordt immers ETCS2, Aken-west en de lijn naar Botzelaer incluis.AlexNL schreef: ↑02 sep 2021, 20:49 Volgens dit document zouden de Duitsers van plan zijn om tegen eind 2023 de trajecten grens-Aachen West en grens-Aachen Hbf te voorzien van ETCS.
De route naar Aachen West wordt voorzien van ETCS L1 LS, de route naar Hbf van ETCS L2.
Over ETCS-uitrusting op het traject Aachen Hbf-Aachen West kan ik zo snel niets vinden.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik weet niet hoe lang het duurt om een locomotief te laten maken en testen maar ervan uitgaande dat de NMBS niet gaat leasen, is het nu niet ongeveer de moment om die te bestellen, als je rekent dat ze ook nog eens gehomologeerd moeten worden in 2 verschillende landen.
Er komt een einddatum aan en zo ver is die niet meer, en stel dat de IC01 tegen dan al volledig rijdt met M7 stammen, moeten die stuurstanden dan niet eerst ook nog eens in Duitsland gehomologeerd worden al is het maar voor die paar km naar Aachen Hauptbahnhof of wil men weer volledig trekduw doen, dan heb je wel weer een M6BD 200 nodig voor fietsen of een M7 BDx achter een loc...
Hier staan enkel geruchten maar totdat de NMBS iets zegt of desnoods beslist om ander materiaal zoals de MW41 te homologeren zie ik dit niet mooi eindigen...
Er komt een einddatum aan en zo ver is die niet meer, en stel dat de IC01 tegen dan al volledig rijdt met M7 stammen, moeten die stuurstanden dan niet eerst ook nog eens in Duitsland gehomologeerd worden al is het maar voor die paar km naar Aachen Hauptbahnhof of wil men weer volledig trekduw doen, dan heb je wel weer een M6BD 200 nodig voor fietsen of een M7 BDx achter een loc...
Hier staan enkel geruchten maar totdat de NMBS iets zegt of desnoods beslist om ander materiaal zoals de MW41 te homologeren zie ik dit niet mooi eindigen...
Re: Klassieke treinen Aken-België
Hoe snel het laten bouwen en testen van een locomotief kost, hangt af van hoeveel toeters en bellen je vraagt. Een TRAXX of Vectron met een maximumsnelheid van 160 km/u is zo van de plank te krijgen en daarvoor hoeft niet zo veel bijzonders meer mee te gebeuren, die dingen rijden immers al elke dag tussen België en Duitsland.
Bij variaties (zoals een Vectron met een Vmax van 200) zal er wat getest moeten worden om te controleren dat alles nog steeds werkt, maar die tests zullen niet zo omvangrijk meer zijn als de tests voor gloednieuw materieel. 200 km/u Vectrons rijden al in vele landen rond.
Bij variaties (zoals een Vectron met een Vmax van 200) zal er wat getest moeten worden om te controleren dat alles nog steeds werkt, maar die tests zullen niet zo omvangrijk meer zijn als de tests voor gloednieuw materieel. 200 km/u Vectrons rijden al in vele landen rond.
Re: Klassieke treinen Aken-België
De NMBS heeft volgens mij nog nooit iets van de plank gekocht. Ook reeks 18 en de Desiro's hebben een hoop NMBS-aanpassingen. Dus we zullen zien...AlexNL schreef: ↑19 okt 2021, 20:35 Hoe snel het laten bouwen en testen van een locomotief kost, hangt af van hoeveel toeters en bellen je vraagt. Een TRAXX of Vectron met een maximumsnelheid van 160 km/u is zo van de plank te krijgen en daarvoor hoeft niet zo veel bijzonders meer mee te gebeuren, die dingen rijden immers al elke dag tussen België en Duitsland.
Bij variaties (zoals een Vectron met een Vmax van 200) zal er wat getest moeten worden om te controleren dat alles nog steeds werkt, maar die tests zullen niet zo omvangrijk meer zijn als de tests voor gloednieuw materieel. 200 km/u Vectrons rijden al in vele landen rond.
Groetjes,
Rian
Re: Klassieke treinen Aken-België
Maar zijn er effectief plannen om een nieuw reeks locomotieven te bestellen?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Plannen wel, voor zover ik weet, en al een hele tijd. Maar het is de vraag of die worden uitgevoerd.
Groetjes,
Rian
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik hoor al 5 + jaar dat er een nieuwe reeks locomotieven gekocht gaat worden (een type 17 of type 14 zou het dan gaan heten). Maar behalve die wilde geruchten is er niets meer bekend dan dat, een wild gerucht.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Het zal wel (zoals zo vaak) een kwestie zijn van budgetten, en dus van politieke prioriteiten?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Nee, maar wel gehuurd. Zie de TRAXX'en, waarbij de NMBS in alle jaren niet eens de moeite heeft genomen ze in de huisstijl te steken. Zo kunnen dus ook Vectrons gehuurd of geleased worden.