TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Dat alles zal finaal beslist worden op 29 Oktober 2021.
Voor de exploitatiespecialisten hier ter plaatse,we spreken wel over een spoorverbinding van ongeveer 216 Km en 5" belangrijke tussenstations",in een geografisch redelijk moeilijk gebied en veel problemen met clandestins komende van Ventemiglia. Deze laatsten verstoren de stipheid van de verbinding ,doordat de treinen opgehouden worden door de PAF in Nice of Menton.
Vandaag zijn er ook al 6/7 H/T met de TER Tussen Marseille St-Charles en Nice.
https://www.europe1.fr/economie/loperat ... ce-4065660
https://www.sncf-reseau.com/sites/defau ... _WEB_0.pdf
Voor de exploitatiespecialisten hier ter plaatse,we spreken wel over een spoorverbinding van ongeveer 216 Km en 5" belangrijke tussenstations",in een geografisch redelijk moeilijk gebied en veel problemen met clandestins komende van Ventemiglia. Deze laatsten verstoren de stipheid van de verbinding ,doordat de treinen opgehouden worden door de PAF in Nice of Menton.
Vandaag zijn er ook al 6/7 H/T met de TER Tussen Marseille St-Charles en Nice.
https://www.europe1.fr/economie/loperat ... ce-4065660
https://www.sncf-reseau.com/sites/defau ... _WEB_0.pdf
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Ik ken toch enkele lijnen waar SBB dat wel heeft hoor. En ze hebben gelijk, wijksporen vergroten de capaciteit.K V B schreef: ↑17 sep 2021, 22:10Ten eerste heeft de SBB dat natuurlijk niet. En ten tweede rijden er op die lijn op dit moment doorgaande treinen en stoptreinen in een tweeuurdienst. Je gaat me niet wijsmaken dat een uurdienst op een doorgaande dubbelsporige lijn niet mogelijk is.
De capaciteit op een lijn als Nice-Marseille hangt ook af van het aantal goederentreinen dat er moet passeren en dat zijn er volgens mij een heel aantal daar. Trage goederentreinen in combinatie met weinig wijksporen geeft heel weinig ruimte voor IC-rijpaden, dat kan er zelfs minder dan één per uur zijn.
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Ik ben er tot voor 5 jaar regelmatig geweest; er waren toen nauwelijks goederentreinen. Ik zie ook geen zware industrie-aansluitingen. Hooguit misschien bij Toulon. Er gaan ook bijna geen goederentreinen de grens over bij Ventimiglia. Ik kan me niet voorstellen dat het goederenverkeer de laatste 5 jaar geëxplodeerd is.
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Ik heb er onlangs enkele gezien op die lijn, maar het is inderdaad precies minder dan ik dacht.edelweiss schreef: ↑18 sep 2021, 21:57 Ik ben er tot voor 5 jaar regelmatig geweest; er waren toen nauwelijks goederentreinen. Ik zie ook geen zware industrie-aansluitingen. Hooguit misschien bij Toulon. Er gaan ook bijna geen goederentreinen de grens over bij Ventimiglia. Ik kan me niet voorstellen dat het goederenverkeer de laatste 5 jaar geëxplodeerd is.
De moderniseringswerken van de lijn zorgen er natuurlijk wel voor dat er snachts niet gereden wordt en het overdag drukker is.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Een beetje studiewerk en leesplezier voor Het WE.....http://www.paca.developpement-durable.g ... 0b71ed.pdfShrek schreef: ↑18 sep 2021, 22:22Ik heb er onlangs enkele gezien op die lijn, maar het is inderdaad precies minder dan ik dacht.edelweiss schreef: ↑18 sep 2021, 21:57 Ik ben er tot voor 5 jaar regelmatig geweest; er waren toen nauwelijks goederentreinen. Ik zie ook geen zware industrie-aansluitingen. Hooguit misschien bij Toulon. Er gaan ook bijna geen goederentreinen de grens over bij Ventimiglia. Ik kan me niet voorstellen dat het goederenverkeer de laatste 5 jaar geëxplodeerd is.
De moderniseringswerken van de lijn zorgen er natuurlijk wel voor dat er snachts niet gereden wordt en het overdag drukker is.
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Interessant, die link naar die “studie”.
Even oppervlakkig bekeken bevestigt dit des te meer dat het goederenverkeer ten oosten van Marseille (en al helemaal ten oosten van Toulon) toen (omstreeks 2010) niet veel voorstelt.
Ik denk overigens dat voorzichtig uitgedrukt het goederenvervoer per trein in Frankrijk niet uitblinkt in efficiëncy.
Even oppervlakkig bekeken bevestigt dit des te meer dat het goederenverkeer ten oosten van Marseille (en al helemaal ten oosten van Toulon) toen (omstreeks 2010) niet veel voorstelt.
Ik denk overigens dat voorzichtig uitgedrukt het goederenvervoer per trein in Frankrijk niet uitblinkt in efficiëncy.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Hier nog een "studie" met een schets van de situatie betreffende het spoorweg vervoer in de regio PACA (nu région SUD met 5 miljoen inwoners hoofdstad Marseille) ,weliswaar anno 2011,maar toch interessant om te lezen.http://www.paca.developpement-durable.g ... 0c3482.pdf
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Volgens het kaartje op blz 27 in de laatste link inderdaad maar 4 goederentreinen per dag tussen Marseille-Nice en maar 2 tussen Nice-Ventimiglia.
Zo’n dubbelsporige geëlektriceerde lijn moet toch nog aardig wat capaciteit over hebben als je het gebruik van deze lijn vergelijkt met soortgelijke lijnen in NL, CH en D met zeer hoge frequenties van alle soorten treinen!
Zo’n dubbelsporige geëlektriceerde lijn moet toch nog aardig wat capaciteit over hebben als je het gebruik van deze lijn vergelijkt met soortgelijke lijnen in NL, CH en D met zeer hoge frequenties van alle soorten treinen!
Re: TER Marseille - Nice vanaf 2025 naar Transdev
Zelfs op de drukste goederenlijn in Zwitserland heb je nog elk halfuur een reizigerstrein. Het is allemaal een kwestie van plannen. De SBB lukt het zelfs om goederentreinen in volle spits door Zurich te sturen.edelweiss schreef: ↑19 sep 2021, 12:55 Volgens het kaartje op blz 27 in de laatste link inderdaad maar 4 goederentreinen per dag tussen Marseille-Nice en maar 2 tussen Nice-Ventimiglia.
Zo’n dubbelsporige geëlektriceerde lijn moet toch nog aardig wat capaciteit over hebben als je het gebruik van deze lijn vergelijkt met soortgelijke lijnen in NL, CH en D met zeer hoge frequenties van alle soorten treinen!
De SNCF gebruikt ook al een hele poos een klokvaste dienstregeling, maar met gaten. Dat zie je goed op de lijn Marseille - Nice waar een hoop treinen maar om de twee uur rijden, maar de dienstregeling zodanig opgezet is dat er probleemloos elk uur kan gereden worden. En dat gaat nu blijkbaar ook gebeuren.