Trein type Liege Luxemburg
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
ICNG die én 1,5kV= én 3kV= én 25kV~ kan verwerken? En het bijhorende veelvoud aan beveiligingssystemen? Ni zwanzen, aub.
Trouwens welk publiek wil er nu van Maastricht naar Luxemburg reizen? Geen treinladingen vol, lijkt me. Bovendien: NS heeft al volop koudwatervrees om in BE te komen rijden, het groothertogdom is voor hen even exotisch als Timboektoe, lijkt me; alle historische banden ten spijt.
Trouwens welk publiek wil er nu van Maastricht naar Luxemburg reizen? Geen treinladingen vol, lijkt me. Bovendien: NS heeft al volop koudwatervrees om in BE te komen rijden, het groothertogdom is voor hen even exotisch als Timboektoe, lijkt me; alle historische banden ten spijt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Alle ICNG heeft 25kV~ om op de HSL te kunnen rijden, dus de bovenleidingsspanning in Luxemburg is niets bijzonders.
Hetzelfde geldt voor de beveiliging: alle ICNG heeft ETCS voor de HSL, dat kan bij mijn beste weten net zo goed werken in Luxemburg.
In principe zou dus de gehele deelserie ICNG-België naar Luxemburg kunnen rijden.
En zoals bij elke treinlijn geldt: het gaat niet om het vervoer van beginpunt naar eindpunt, maar vooral om de deeltrajecten. Net zoals er geen kip van Eupen naar Oostende reist, zijn er genoeg kippen van Luik naar Brussel, van Leuven naar Gent of van Brussel naar Brugge.
Hetzelfde geldt voor de beveiliging: alle ICNG heeft ETCS voor de HSL, dat kan bij mijn beste weten net zo goed werken in Luxemburg.
In principe zou dus de gehele deelserie ICNG-België naar Luxemburg kunnen rijden.
En zoals bij elke treinlijn geldt: het gaat niet om het vervoer van beginpunt naar eindpunt, maar vooral om de deeltrajecten. Net zoals er geen kip van Eupen naar Oostende reist, zijn er genoeg kippen van Luik naar Brussel, van Leuven naar Gent of van Brussel naar Brugge.
Re: Trein type Liege Luxemburg
De M7 zou geschikt moeten zijn "voor alle buurlanden", dus zou in principe perfect op zo'n verbinding kunnen rijden. Ook een eventuele begeleidende HLE 18 zou het zonder veel gedoe moeten kunnen. Alleen is de vraag inderdaad hoeveel mensen per se rechtstreeks van Maastricht naar Luxemburg willen, temeer daar zo'n verbinding een tijdrovende frontwissel in Luik-Guillemins zou vereisen.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Het grootste minpunt van zo’n verbinding is inderdaad het kopmaken in Luik.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Jullie denken allemaal helemaal verkeerd. Voor een verbinding met niet zoveel reizigers moet je een kort, liefst enkeldeks treinstel gebruiken. Al de rest is veel te duur, of mag te frequentie van jullie weer naar beneden om de extra kosten te compenseren?
Dus het enige realistische: MS96 of MS08.
Dus het enige realistische: MS96 of MS08.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
hm, helemaal verkeerd?Shrek schreef: ↑20 sep 2021, 18:17 Jullie denken allemaal helemaal verkeerd. Voor een verbinding met niet zoveel reizigers moet je een kort, liefst enkeldeks treinstel gebruiken. Al de rest is veel te duur, of mag te frequentie van jullie weer naar beneden om de extra kosten te compenseren?
Dus het enige realistische: MS96 of MS08.
Die panorama-M7 was duidelijk aangegeven als een schone dagdroom en niet meer dan dat. Een bedrijf met wat meer visie zou nog wel een poging ondernemen om hier Waals toerismebudget voor los te weken, helaas heeft Wallonië niet zoveel budgetruimte.Daarom zie ik hoogstens iets in een afwisseling van om de andere trein Desiro en MS96 (of Ixx).
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 20 sep 2021, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Trein type Liege Luxemburg
Op basis van de video's die ik heb gezien van de IC33 Luik-Luxemburg is er in de desiro ook al een beperkte capaciteit voor fietsen, meer dan 4 fietsen is al moeilijk te doen en als er dan iemand met een rolstoel de trein probeert te nemen is alles al om zeep. een compromis op alles behalve kostprijs zou een samenstelling M7 + M6Bd kunnen zijn, want voor die lijn lijkt 1 fietsrijtuig niet genoeg te zijn op mooie dagen. (vb M7BMx-M7AB-M6Bd-M7Bdx)
Van wat ik hier op het forum heb gelezen zou de M7 ook nog redelijk optrekken, het zou ook voldoen aan de eisen van CFL om een gelijkvloerse instap te hebben op zijn minst voor de -x rijtuigen (dit laatste herinner ik mij enkel maar ik kan geen bron vinden).
Dat is natuurlijk voor de verre toekomst en / of een waandroom met de beperkte instroom van M7's, de omroepproblemen als ze koppelen met ander materieel en andere technische problemen en de vraag of dit echt nodig is, maar het zou wel zowel comfort als fietscapaciteit opwaarderen.
Van wat ik hier op het forum heb gelezen zou de M7 ook nog redelijk optrekken, het zou ook voldoen aan de eisen van CFL om een gelijkvloerse instap te hebben op zijn minst voor de -x rijtuigen (dit laatste herinner ik mij enkel maar ik kan geen bron vinden).
Dat is natuurlijk voor de verre toekomst en / of een waandroom met de beperkte instroom van M7's, de omroepproblemen als ze koppelen met ander materieel en andere technische problemen en de vraag of dit echt nodig is, maar het zou wel zowel comfort als fietscapaciteit opwaarderen.
Re: Trein type Liege Luxemburg
De vraag van Maastricht naar Luik en Luik naar Luxemburg is te verschillend om dezelfde trein door te trekken, vrees ik, zowel qua publiek als omvang. Andere had ik zo'n verbinding best wel willen zien, eerlijk gezegd.
We hebben al vastgesteld dat de Desiro onvoldoende comfort biedt voor langere afstanden, maar ook dat er weinig alternatieven zijn in het NMBS-wagenpark. Hoewel ikzelf graag die MS96:hier zou zien rijden, ik ben niet ongevoelig voor het argument dat ze niet goed zijn voor fietstransport.
Mijn hoop is dus een upgrade van de Desiro zelf (hoewel Oostenrijk inderdaad niet zomaar te vergelijken is met België, ik kijk toch ook met enige jaloezie naar hun Desiro in CityJetuitvoering) of inderdaad de CFL die naar Luik zou komen, zoals ze ook naar Koblenz rijden. Maar ik verwacht hier niet bijster veel van, helaas.
We hebben al vastgesteld dat de Desiro onvoldoende comfort biedt voor langere afstanden, maar ook dat er weinig alternatieven zijn in het NMBS-wagenpark. Hoewel ikzelf graag die MS96:hier zou zien rijden, ik ben niet ongevoelig voor het argument dat ze niet goed zijn voor fietstransport.
Mijn hoop is dus een upgrade van de Desiro zelf (hoewel Oostenrijk inderdaad niet zomaar te vergelijken is met België, ik kijk toch ook met enige jaloezie naar hun Desiro in CityJetuitvoering) of inderdaad de CFL die naar Luik zou komen, zoals ze ook naar Koblenz rijden. Maar ik verwacht hier niet bijster veel van, helaas.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Sorry for English.
Would it be possible to use one MS96 and one Desiro on trains that have the most need for bikes?
Would it be possible to use one MS96 and one Desiro on trains that have the most need for bikes?
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
Ik denk niet dat die kunnen gekoppeld worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein type Liege Luxemburg
deze zijn niet compatibel met elkaar. De koppeling staat op de verkeerde hoogte en zijn anders van model. Bij de MR96 staan de elektrische contacten aan de zijkant, bij de MR08 staat de elektrische doos bovenaan de koppeling.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
Trouwens, MS96+MS08 zou wel een beetje overkill zijn op deze lijn: terecht is opgemerkt dat het niet over al te veel reizigers gaat. Alleen zijn er - op sommige momenten - meer fietsen dan gebruikelijk. Maar om daarom alleen met zes bakken te rijden lijkt ook mij wat overdreven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Waarom doet NMBS geen gezamenlijke orders meer met de Luxemburgers? CFL heeft onlangs een dubbeldeksvariant op de Coradia Stream besteld. Voor mij is dat een trein die uitermate geschikt is om veel haltes aan te doen, en tegelijk voldoende comfort biedt aan reizigers op de lange afstand. Een aantal conceptfoto's kan je hier terugvinden.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Omdat de NMBS dat soort materieel niet nodig heeft. In België is er nu grote nood aan IC dubbeldekkers, die er met de M7 ook komen. Voor de andere verbindingen zijn er vandaag al voldoende treinstellen ter beschikking.TimJ36 schreef: ↑21 sep 2021, 11:40Waarom doet NMBS geen gezamenlijke orders meer met de Luxemburgers? CFL heeft onlangs een dubbeldeksvariant op de Coradia Stream besteld. Voor mij is dat een trein die uitermate geschikt is om veel haltes aan te doen, en tegelijk voldoende comfort biedt aan reizigers op de lange afstand. Een aantal conceptfoto's kan je hier terugvinden.