Interessant voor dit forum is trouwens de lijst met nachttreinroutes waarvan deze Trains for Europe (initiatiefnemer de Duits-Engelse Jon Worth) denkt dat vervoerders hier een nachttrein zouden kunnen inleggen.dovaere schreef: ↑24 sep 2021, 11:08 In dat verband even aanstippen dat uit dezelfde Duitse groene hoek de goed geïnformeerde campagne komt (Trains for Europe) die pleit voor een Europese "samenaankoop" of pool van nachttreinrijtuigen.
Dit vanuit de terechte vaststelling dat het gebrek aan goede/nieuwe/betaalbare slaaprijtuigen de belangrijkste hinderpaal is die (nieuwe) vervoerders belet nachttreinen in te leggen:
https://trainsforeurope.eu/detail/
Ik denk dat dit een goede manier is om Europees geld te investeren in internationaal treinverkeer, Het is eerlijk: alle treinvervoerders kunnen dan aan dezelfde voorwaarden goede en betaalbare slaaprijtuigen huren. Ze zullen die dan inzetten op de lijnen waar dat het meest zinvol is.
Die is realistischer dan het bovenstaand kaartje uit de verkiezingscampagne:
"We will do a lot more detailed work on potential routes in Phase II of the campaign and until then are not ruling anything out or anything in, but our preliminary analysis is that at least these new routes ought to be viable:
Amsterdam-Brussels-Hendaye or Bilbao
Amsterdam-Brussels-Marseille or Barcelona
Barcelona-Milan
Belgrade-Sofia
Belgrade-Thessaloniki
Bordeaux-Toulouse-Milan
Copenhagen-Basel-Zürich
Copenhagen-Berlin-Prague or Warsaw
Copenhagen-Brussels-Paris
Frankfurt-Dresden-Krakow or Warsaw
Frankfurt-Marseille or Barcelona
Frankfurt-Milan
Kosice-Budapest-Zagreb
Marseille-Rome
Milan-Zagreb
Oslo-Göteborg-Hamburg-Berlin
Paris-Barcelona
Paris-Bilbao
Paris-Milan
Paris-Rome
Prague-Ljubljana-Zagreb
Vienna-Budapest-Belgrade
A fleet of at least 50 7-carriage night trains would be required to cover these routes – each route needs 2 trains, so 44 trains, with 6 trains in reserve.
All of these routes have a trip time between 8 and 16 hours, and hence are suited to night time services."
https://trainsforeurope.eu/destinations ... nnections/
"Existing connections
The unsurprising conclusion: routes between Austria (and in the future, Switzerland) and their neighbouring countries are extremely well covered, because this is what ÖBB is serving with its NightJet services. France has some national services, but is largely cut off the European map. Southwards from Benelux is also poor. Germany has a scattering of services, but its connections eastwards especially are poor. Norway and western Sweden, and Jutland, are not connected to the rest of Europe. South Eastern Europe and the Western Balkans are likewise poorly served"
https://trainsforeurope.jonworth.eu/des ... nnections/