e49memling schreef:Hierbij wordt een geshunt(parallel) lampje mee in serie geschakeld, zodanig dat de spanning hierop beperkt blijft tot 4 Volt.
De spanning van 220 v wordt verdeeld, 4 v over geshunt lampje en 216 v over de gekende verbruiker van 88 Ohm.
En dus vloeit er nu 216/88=2,45A door de keten ipv 2,5A?
je verward twee dingen
je gebruikt getallen van een gedeelte van de kring om de totale stroom te gebruiken, die 88 is totale weerstand, dus ook totale spanning gebruiken om aan totaal stroom te komen en vice versa
de totale kring heeft 2.5A, het lampke mag echter 0.5 hebben
dus moet er stroom afgeleid worden via een shunt, zijnde 2A
Blackie schreef:
Zowiezo: er is een een verbruiker meer, en hij staat serie.
Ik denk bij elk vraagstuk: De vraag goed begrijpen.
De opsteller van het vraagstuk heeft daarin ook een taak: ondubbelzinnigheid.
Blackie schreef:
Blackie schreef:
Ik ben vertrokken van het eerste schema dat hier gepost is door Blanche, omdat ik dacht dat dat juist ging zijn
En er is zo'n wet in de elektriciteit die zegt dat elke serieschakeling kan vervangen worden door een gelijkwaardige parallelschakeling, en vice versa, dus er zijn 2 juiste oplossingen...
van waar komt die oplossing in de opgave zelf? uit een boek of waar dan ook, in alle andere gevallen is de opgave een beetje onduidelijk omdat zeni duidelijk maakt waar de shunt moet komen, enkel over lampke of over het geheel, daarom dat er twee oplossingen mogelijk zijn, kortweg de vraagstelling laat hier een klein steekje vallen