De spoorwegen proberen zo weinig mogelijk CO2 uitstoot te veroorzaken. Dieseltreinen door elektrische vervangen heeft een netto positief resultaat op de uitstoot. Maar de ruimte om op grote schaal MW41 te vervangen zal er pas over enkele jaren zijn als er een pak M7 geleverd zijn.Dieselfreak schreef: ↑03 okt 2021, 21:34Maar wat is de meerwaarde van een Desiro ten opzichte van een MW41? Tenzij ik een fiets wil meenemen in de trein, zie ik er geen voordelen in. Een MW41 heeft tafeltjes, binnendeuren en één WC per twee rijtuigen (in een Desiro is dat één per drie rijtuigen). Maar ja, ooit gaan de motorwagens 41, net zoals elk materieel, aan het einde van hun levensduur zijn. Dan is er geen ontkomen meer aan.
welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Rijcomfort, airco, optrekvermogen, hogere maximumsnelheid, veel betrouwbaarder, geen risico op lege brandstoftanks onderweg (geen grap, dat gebeurt meermaals per jaar...).Dieselfreak schreef: ↑03 okt 2021, 21:34 Maar wat is de meerwaarde van een Desiro ten opzichte van een MW41? Tenzij ik een fiets wil meenemen in de trein, zie ik er geen voordelen in. Een MW41 heeft tafeltjes, binnendeuren en één WC per twee rijtuigen (in een Desiro is dat één per drie rijtuigen). Maar ja, ooit gaan de motorwagens 41, net zoals elk materieel, aan het einde van hun levensduur zijn. Dan is er geen ontkomen meer aan.
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Er zijn zelfs echte bi-mode locomotieven beschikbaar. Zie deze bijv:
https://www.stadlerrail.com/en/products ... rodual/40/
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
De 4-asser versie heeft te weinig vermogen wanneer hij elektrisch rijdt en eigenlijk teveel voor de beperkte diesel last-mile in de havens. Dat is dus niet wat men in België nodig heeft.K V B schreef: ↑04 okt 2021, 10:40Er zijn zelfs echte bi-mode locomotieven beschikbaar. Zie deze bijv:
https://www.stadlerrail.com/en/products ... rodual/40/
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
In België is het eigenlijk vrij simpel: als de regering nog wat CO2 uitstoot wil besparen moet er dringend een investeringsplan komen waarin alle resterende spoorlijnen geëlectrificeerd worden.
Industrie-aansluitingen kunnen dan gedaan worden met locs waarin een batterij-pack zorgt voor de last-mile stroomvoorziening.
Als men een project zoekt om het geld van de green-deal in België nuttig te besteden, is dit een no-brainer, vooral door het feit dat op dit moment al bijna het volledige netwerk geëlectrificeerd is.
Voor landen waar nu nog maar de helft of minder geëlectirficeerd is, zullen er nieuwe technieken moeten ingezet worden om ooit alle uitstoot te elimineren. Dan komt in eerste instantie Bi-mode materieel, maar in de toekomst misschien andere technologieën als waterstof, methaan en batterijen in aanmerking.
Op dit moment is nog moeilijk in te schatten of groene waterstof en groene methaan een haalbaar alternatief gaan worden. Bij batterijen zal de kostprijs van de batterij packs bepalen of het ooit haalbaar wordt, maar voor beperkte afstanden is dat in de nabije toekomst zeker een mogelijkheid.
Industrie-aansluitingen kunnen dan gedaan worden met locs waarin een batterij-pack zorgt voor de last-mile stroomvoorziening.
Als men een project zoekt om het geld van de green-deal in België nuttig te besteden, is dit een no-brainer, vooral door het feit dat op dit moment al bijna het volledige netwerk geëlectrificeerd is.
Voor landen waar nu nog maar de helft of minder geëlectirficeerd is, zullen er nieuwe technieken moeten ingezet worden om ooit alle uitstoot te elimineren. Dan komt in eerste instantie Bi-mode materieel, maar in de toekomst misschien andere technologieën als waterstof, methaan en batterijen in aanmerking.
Op dit moment is nog moeilijk in te schatten of groene waterstof en groene methaan een haalbaar alternatief gaan worden. Bij batterijen zal de kostprijs van de batterij packs bepalen of het ooit haalbaar wordt, maar voor beperkte afstanden is dat in de nabije toekomst zeker een mogelijkheid.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Grote schaal... hoeveel niet-geëlektrificeerde reizigerslijnen zijn er vandag nog?Shrek schreef: ↑03 okt 2021, 21:42De spoorwegen proberen zo weinig mogelijk CO2 uitstoot te veroorzaken. Dieseltreinen door elektrische vervangen heeft een netto positief resultaat op de uitstoot. Maar de ruimte om op grote schaal MW41 te vervangen zal er pas over enkele jaren zijn als er een pak M7 geleverd zijn.

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Die twijfel was er bij mij ook. Hoogstens kan men de (sowieso voorziene?) volledige electrificatie wat meer tijdsdruk geven, maar vroeg of laat komt dat toch wel in orde. Het was toch zeker niet de bedoeling om voor reeks 41 nog opvolgers aan te schaffen?
Ik kan me zelfs goed voorstellen dat er meer dieselkilometers en vooral dieseluren gebeuren in de grote goederenemplacementen, voor rangeren en voor last-mile en voor "staan draaien tussen twee klussen in". Ok, dat is dan stationair draaien, wat veel minder liters brandstof per uur kost, maar vele kleintjes maken ook een groot.
Ik kan me zelfs goed voorstellen dat er meer dieselkilometers en vooral dieseluren gebeuren in de grote goederenemplacementen, voor rangeren en voor last-mile en voor "staan draaien tussen twee klussen in". Ok, dat is dan stationair draaien, wat veel minder liters brandstof per uur kost, maar vele kleintjes maken ook een groot.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 okt 2021, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Die vierasser is er ook eerder voor het VK. Op dit moment verkoopt Stadler vooral zesassers. Op railcolornews kan je veel fotos' vinden van al geleverde locs.Shrek schreef: ↑04 okt 2021, 10:53De 4-asser versie heeft te weinig vermogen wanneer hij elektrisch rijdt en eigenlijk teveel voor de beperkte diesel last-mile in de havens. Dat is dus niet wat men in België nodig heeft.K V B schreef: ↑04 okt 2021, 10:40Er zijn zelfs echte bi-mode locomotieven beschikbaar. Zie deze bijv:
https://www.stadlerrail.com/en/products ... rodual/40/
https://railcolornews.com/category/stad ... -eurodual/
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
[[ discussie over de Stadler Euro Dual mssch. afsplitsen? ]]
Die Euro Dual is dan ook gedacht om ook op volle baan te kunnen dieselen, inderdaad hebben we hier de diesel enkel nodig voor de last mile. Daarvoor zullen er toch ook wel gepaste locs worden aangeboden?
Die Euro Dual is dan ook gedacht om ook op volle baan te kunnen dieselen, inderdaad hebben we hier de diesel enkel nodig voor de last mile. Daarvoor zullen er toch ook wel gepaste locs worden aangeboden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Maar voor zesassers vraagt Infrabel dan weer een hogere rijpadvergoeding (wegens meer slijtage aan de infra) dus dat is ook niet de oplossing. Gelukkig kunnen andere locbouwers wel met 4-assen een lastmile oplossing integreren.K V B schreef: ↑04 okt 2021, 12:28Die vierasser is er ook eerder voor het VK. Op dit moment verkoopt Stadler vooral zesassers. Op railcolornews kan je veel fotos' vinden van al geleverde locs.Shrek schreef: ↑04 okt 2021, 10:53De 4-asser versie heeft te weinig vermogen wanneer hij elektrisch rijdt en eigenlijk teveel voor de beperkte diesel last-mile in de havens. Dat is dus niet wat men in België nodig heeft.K V B schreef: ↑04 okt 2021, 10:40
Er zijn zelfs echte bi-mode locomotieven beschikbaar. Zie deze bijv:
https://www.stadlerrail.com/en/products ... rodual/40/
https://railcolornews.com/category/stad ... -eurodual/
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden
Momenteel word lijn 21C geelectrificeerd.
De lijn is ter hoogte van brug over het albertkanaal gesloten, daar word een brug verhoogd.
Het zuidelijk deel alsook de verbindingsbocht richting lijn 21A zijn gereed. Het noordelijke deel uit Winterslag tot het kanaal gaat de komende 6 à 7 maanden iedere nacht gedurende 5 uur dicht, zodat ook daar gewerkt kan worden.
De lijn is ter hoogte van brug over het albertkanaal gesloten, daar word een brug verhoogd.
Het zuidelijk deel alsook de verbindingsbocht richting lijn 21A zijn gereed. Het noordelijke deel uit Winterslag tot het kanaal gaat de komende 6 à 7 maanden iedere nacht gedurende 5 uur dicht, zodat ook daar gewerkt kan worden.
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worde
Het idee van de zesasser eurodual is dat die twee vierassers kan vervangen voor de meeste treinen.
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worde
Maar het idee van Infrabel is dat één zesasser het spoor veel meer slijt dan twee vierassers, waardoor de infraheffing toch hoger zal liggen.
Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worde
Infrabel leeft dan ook nog in de tijd van de 51'en. Moderne zesassers veroorzaken niet meer slijtage dan een vierasser. En het moet toch ook wel bekend zijn dat elke vermeden lokwissel extra capaciteit in de bundels betekent. Ook dat is een besparing. Wie weet kunnen ze dan wel een extra wissel uitbreken

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worde
Is dat dan opnieuw bestudeerd? Zijn daar cijfers van bekend? Infrabel baseert zich inderdaad op de oudere 55ers en class66. Als modernere locs effectief minder extra slijtage geven moet dat natuurlijk aangepast worden.