Nachttreinen
Re: Nachttreinen
In april is onderstaande samenstelling gepost bij de Franse collega's , geen idee of die nog klopt:
Re: Nachttreinen
Dat probleem heb je met alle nachttreinen hoor. Zelfs als alles heel goed draait zit je met maar 300-400 reizigers aan boord. De 1000-1500 reizigers die binnenlandse treinen op hoofdassen halen kan je nooit hebben. Echt goedkoop zullen nachttreinen dan ook nooit worden.trainlovertje schreef: ↑28 sep 2021, 22:24 Ik vraag me toch af hoe winstgevend men die trein beschouwt. Aangezien men begint met drie ritten per week, verwacht de ÖBB waarschijnlijk geen overrompeling en schat ik dat de trein uit maximaal 6 tot 8 rijtuigen zal bestaan. En omdat er dus geen koerswagens voor andere bestemmingen bij gaan zijn, zullen de rijpadkosten hoog uitvallen...
Re: Nachttreinen
ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.
Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel
Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel

Re: Nachttreinen
Een filmpje over de laatste fase van de ingrijpende verbouwing bij de ÖBB-rijtuigen:
https://twitter.com/unsereOEBB/status/1 ... 2919260161
https://twitter.com/unsereOEBB/status/1 ... 2919260161
Re: Nachttreinen
Hoe oud zijn die gerenoveerde rijtuigen van ÖBB? De I6-rijtuigen zijn ondertussen zowat 35 jaar oud, treinrijtuigen gaan weliswaar een pak langer mee dan pakweg een auto, maar toch, ik zou de moeite niet doen om rijtuigen die ouder zijn dan 25 jaar helemaal te strippen en in te richten. Helaas, wil je nieuwe nachttreinen, dan zit er volgens mij weinig anders op dan door de zure appel bijten en nieuwe rijtuigen bestellen, aangezien we niet meteen geschikt materieel hebben dat jong genoeg is en makkelijk kan worden geconverteerd in slaaprijtuigen.DDietzen schreef: ↑04 okt 2021, 22:54 ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.
Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel![]()
Re: Nachttreinen
De zusterrijtuigen i6Bc zijn er niet meer. Denk dus niet dat ze de huidige i6 nog zouden verbouwen.DDietzen schreef: ↑04 okt 2021, 22:54 ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.
Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel![]()
Re: Nachttreinen
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe de nachttreinen op de markt worden gezet. SNCF positioneert de treinen als low-budget, en daar kan je ook relatief goedkoop mee op reis. Bij ÖBB heb ik de indruk dat de klemtoon ligt op service en comfort (en dus een hogere prijs).
Re: Nachttreinen
Bij ÖBB krijg je ook in de nachttrein Frankfurt-Wenen voor 30€, zitrijtuig. Qua positionering kan je ook naar luchtvaart kijken: dure zakenreizigers + een hele hoop economy. ÖBB mikt met haar reclame inderdaad meer op comfort, maar ook daar zie je veel mogelijkheden: 'liegewagen', 'schalfwagen', eigen couchette... In die reclame noch op de website wordt dat direct duidelijk vind ik. En Toulouse-Parijs of Amsterdam-München: een zitrijtuig zou ik enkel nog nemen als er niets anders is en ik per sé op dat moment moet reizen.TimJ36 schreef: ↑04 okt 2021, 23:56Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe de nachttreinen op de markt worden gezet. SNCF positioneert de treinen als low-budget, en daar kan je ook relatief goedkoop mee op reis. Bij ÖBB heb ik de indruk dat de klemtoon ligt op service en comfort (en dus een hogere prijs).
Re: Nachttreinen
Die gerenoveerde ÖBB'tjes (Bvcmbz) zijn uit 1965, als ik de treinsamenstellingssheet van de Parijs-Wenen enkele posts hierboven mag geloven. Da's met een leeftijd van 46 jaar dus zelfs nog een pak ouder dan de I6.groentje schreef: ↑04 okt 2021, 23:49Hoe oud zijn die gerenoveerde rijtuigen van ÖBB? De I6-rijtuigen zijn ondertussen zowat 35 jaar oud, treinrijtuigen gaan weliswaar een pak langer mee dan pakweg een auto, maar toch, ik zou de moeite niet doen om rijtuigen die ouder zijn dan 25 jaar helemaal te strippen en in te richten.DDietzen schreef: ↑04 okt 2021, 22:54 ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.
Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel![]()
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Het gaat om omgebouwde zitrijtuigen, deze zijn recenter dan de reeds bestaande ligrijtuigen uit 1965.
Re: Nachttreinen
Het zijn oude kasten, dezelfde hoge instap, deuren zijn wat ouderwets maar verder lijkt me alles vernieuwd. Zowel electra, verlichting, stopcontacten, airco, ... Er zijn wat onhandige hoekjes, die je dan presenteert als plekje voor kinderwagens e.d. Nieuw kan alles naar eigen wens en ontwerp, maar dit vind ik best wel goed om toch maar iets fatsoenlijks aan te kunnen bieden. Het is geen flixtrain of Alex waar wat afgedankte rijtuigen van links en rechts bij elkaar worden gesprokkeld en met wat geluk er wat verf tegenaan is gegooid. (Zijn ondertussen Flix en Alex ook wat moderner geworden?)
Re: Nachttreinen
Flix and Alex (en Regiojet) kunnen binnenkort een hoop ex-SBB materiaal overnemen....
Re: Nachttreinen
EW IV? Daar zijn er veel van en die lijken me nog best bruikbaar.
Groetjes,
Rian