Is de 2316de ongewone samenstelling dan wel groot nieuws ?
Eerste zelfrijdende trein in Europa
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Zowel Arriva als DB doen in hun persberichten alsof zij de eerste zijn die ATO gebruiken terwijl dat gewoon niet waar is.
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Dit korte bericht staat op de website van de DB.
Daar staat nergens in dat zij de eerste zouden zijn in Europa, wel dat Hamburg de eerste is in Duitsland:
In Hamburg wird 2021 erstmals in Deutschland ein hochautomatisierter S-Bahn-Betrieb aufgenommen.
Eine entsprechende Kooperationsvereinbarung zur „Digitalen S-Bahn Hamburg“ wurde im Juli 2018 durch den Ersten Bürgermeister der Freien und Hansestadt Hamburg, Dr. Peter Tschentscher, Siemensvorstand Dr. Roland Busch und DB-Infrastrukturvorstand Ronald Pofalla unterzeichnet.
Hamburg ist damit Vorreiter für den digitalisierten Betrieb in einem deutschen Bahnnetz.
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Siemens denkt er anders over: https://press.siemens.com/global/en/pre ... ving-train
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Bij Thameslink gaat het enkel over GoA2 ATO, waarbij er te allen tijde een machinist aan boord is. In het geval van Hamburg is dat het omrijden van het materieel nu geheel zelfstandig gebeurt, dat is nog niet eerder gedaan onder ETCS.
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Ook in Duitsland is er een machinist aan boord. Heavy rail zonder machinist, daar zijn we nog niet snel aan toe hoor.
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Ik had het specifiek over het omkeren van materieel, dat gaat zonder personeel gebeuren. Uit het persbericht van Siemens, waar je zelf naar linkte:
Shunting, such as turning the train around, is done without on-board personnel.
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Dat is al enkele jaren standaard bij de Weense metro.
Machinist stapt uit op laatste station sleutelt in de muur en de trein rijdt het keerspoor op. Na een tijdje komt de trein terug en rijdt station op het andere perronspoor binnen. Machinist stapt op (nu achteraan, want hij heeft hij het perron overgestoken) en wandelt langs door zijn trein, om dan terug in de stuurpost te gaan zitten en weg te rijden.....
Ik meen in Hütteldorf, in openlucht, elke 5-6 minuten te bekijken, filmen enz.
Makkelijk te doen bij een volgend bezoek aan Wenen !
Machinist stapt uit op laatste station sleutelt in de muur en de trein rijdt het keerspoor op. Na een tijdje komt de trein terug en rijdt station op het andere perronspoor binnen. Machinist stapt op (nu achteraan, want hij heeft hij het perron overgestoken) en wandelt langs door zijn trein, om dan terug in de stuurpost te gaan zitten en weg te rijden.....
Ik meen in Hütteldorf, in openlucht, elke 5-6 minuten te bekijken, filmen enz.
Makkelijk te doen bij een volgend bezoek aan Wenen !
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Hier te zien:dentheo schreef: ↑20 okt 2021, 13:49 Dat is al enkele jaren standaard bij de Weense metro.
Machinist stapt uit op laatste station sleutelt in de muur en de trein rijdt het keerspoor op. Na een tijdje komt de trein terug en rijdt station op het andere perronspoor binnen. Machinist stapt op (nu achteraan, want hij heeft hij het perron overgestoken) en wandelt langs door zijn trein, om dan terug in de stuurpost te gaan zitten en weg te rijden.....
Ik meen in Hütteldorf, in openlucht, elke 5-6 minuten te bekijken, filmen enz.
Makkelijk te doen bij een volgend bezoek aan Wenen !
https://www.youtube.com/watch?v=QZCJkXS4HY0
Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa
Haha, vooraan instappen kan dus ook, als men op tijd sleutelt aan de andere kant.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide