Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergisdentheo schreef: ↑23 nov 2021, 15:0513 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...BlackEagle schreef: ↑22 nov 2021, 22:25
P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
Binnenlandse HST
Re: Binnenlandse HST
Re: Binnenlandse HST
De stop in Leuven schrappen zal veel helpen, maar dat is om andere redenen dan weer niet zo'n goed idee. Daarentegen kunnen er volgens mij meerdere minuten af bij de IC's, ik denk dat dit nog steeds een van die gevallen is waar er een zeer ruime buffer is om vertragingen op te vangen.
Re: Binnenlandse HST
Neen die rijdt 200.4017-4018 schreef: ↑23 nov 2021, 17:17Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergisdentheo schreef: ↑23 nov 2021, 15:0513 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...BlackEagle schreef: ↑22 nov 2021, 22:25
P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
Re: Binnenlandse HST
Die mag daar 200 km/u rijden. Enkel rond Leuven is het 160.4017-4018 schreef: ↑23 nov 2021, 17:17Tussen Brussel-Noord en Leuven rijdt de ICE wel 160, als ik me niet vergisdentheo schreef: ↑23 nov 2021, 15:0513 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...BlackEagle schreef: ↑22 nov 2021, 22:25
P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
Re: Binnenlandse HST
Een stop die 13 minuten tijdverlies veroorzaakt ??Steve schreef: ↑23 nov 2021, 17:18 De stop in Leuven schrappen zal veel helpen, maar dat is om andere redenen dan weer niet zo'n goed idee. Daarentegen kunnen er volgens mij meerdere minuten af bij de IC's, ik denk dat dit nog steeds een van die gevallen is waar er een zeer ruime buffer is om vertragingen op te vangen.
één minuut remmen, 2 minuten staan, 1 min versnellen...4 minuten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Binnenlandse HST
Luik - Leuven kan in ca. 26 minuten, Leuven - Brussel-Noord in ca. 13. Samen 39. 2 minuten stilstand en je zit op 41. 10% buffer erbij en je zit rond de 45 minuten.dentheo schreef: ↑23 nov 2021, 15:0513 minuten verschil, daar lijkt mij nog wel wat te winnen...BlackEagle schreef: ↑22 nov 2021, 22:25 P.S.: ter vergelijking: De ICE doet over het traject Brussel-Noord - Luik-Guillemins 39 minuten. De gewone IC's doen daar 52 minuten over mét tussenstop in Leuven.
Groetjes,
Rian
Re: Binnenlandse HST
Je verliest meer dan 1 minuut aan remmen en optrekken hoor, reken daar eerder 3 minuten.dentheo schreef: ↑23 nov 2021, 19:20Een stop die 13 minuten tijdverlies veroorzaakt ??Steve schreef: ↑23 nov 2021, 17:18 De stop in Leuven schrappen zal veel helpen, maar dat is om andere redenen dan weer niet zo'n goed idee. Daarentegen kunnen er volgens mij meerdere minuten af bij de IC's, ik denk dat dit nog steeds een van die gevallen is waar er een zeer ruime buffer is om vertragingen op te vangen.
één minuut remmen, 2 minuten staan, 1 min versnellen...4 minuten.
2 minuten instappen wanneer er een ophoping is rond de trappen is ook te optimistisch
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Binnenlandse HST
Ik moet, na het lezen van dit topic, ineens denken aan een artikel ooit geschreven door de Nederlandse technologiejournalist Herbert Blankesteijn, genaamd: "De mobiele halte". Het idee is een permanent rijdende snelle trein, de "halte" is een trein die van station naar station gaat, even naast de nooit-stoppende sneltrein komt rijden en zo de passagiers laat op- en afstappen. Op die manier kan elke reiziger van begin- tot eindbestemming reizen zonder onderweg stil te staan in een ander station dat het begin- of eindstation.
Beetje gek idee misschien, maar mooi in theorie lijkt het me wel.
Of het praktisch realiseerbaar is, is een andere vraag. Het vereist om te beginnen al minstens twee sporen per rijrichting.
Beetje gek idee misschien, maar mooi in theorie lijkt het me wel.

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Binnenlandse HST
Om echt voordelen te hebben van een binnenlandse HST zijn de afstanden tussen de stations te klein. Het is veel nuttiger om op een aantal lijnen de baanvaksnelheden te verhogen naar 200 Km/h (bijvoorbeeld de 50A) en de inritten in de stations te verbeteren.
Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
Re: Binnenlandse HST
Pre Corona nam ik regelmatig Leuven Luik-Guillemins Keulen en verder.SteC schreef: ↑25 nov 2021, 21:59 Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
Aangezien de aansluiting in Luik zo perfect is ervaar ik het niet als een nadeel.
De enigen die vanuit Belgïë een nadeel hebben zijn de inwoners van Verviers.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Binnenlandse HST
Dat komt ook doordat die stop in Aachen nodig is om naar een andere spanning om te gaan, als de IC01 terug naar Duitsland gaat, zou het mij niet verbazen dat hij tot Keulen zou gaan met stops in Aachen en Düren en de ICE Aachen over slaat, anders zie ik het nut niet in van die IC terug te willen aangezien het een degelijk alternatief zou bieden tot in Aachen, wat toch al een deftig overstapstation is, al heel wat reizigers kan weglokken. Dat zal ook lukken eens de spanningssluis er is.stijn schreef: ↑26 nov 2021, 07:04Pre Corona nam ik regelmatig Leuven Luik-Guillemins Keulen en verder.SteC schreef: ↑25 nov 2021, 21:59 Daarnaast hebben HST's de neiging een soort van hub and spoke netwerk te vormen, in tegenstelling tot een klassiek netwerk waar veel meer point to point gereden wordt. In het verleden hebben we gezien dat waar een HST verschijnt, de klassieke IC treinen verdwijnen (bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland ging ten nadele van de klassieke IC's Oostende-Keulen). Dit is in het voordeel van wie hub naar hub reist, maar wie ervoor en erna nog een verbinding nodig heeft, heeft niet altijd tijdswinst, ondanks de zware investeringen in de hogesnelheidslijnen.
Aangezien de aansluiting in Luik zo perfect is ervaar ik het niet als een nadeel.
De enigen die vanuit Belgïë een nadeel hebben zijn de inwoners van Verviers.
Dus zal het niet enkel Verviers zijn die overgeslagen wordt, Je merkt dit ook met Landen en Aalst aangezien 50A een soort proto HSL is.
Re: Binnenlandse HST
Aken zorgt voor zodanig veel ICE-reizigers dat me het onwaarschijnlijk lijkt dat de ICE-stop daar verdwijnt. Düren (91000 inwoners i.p.v. 248000 en geen universiteit) lijkt me verder niet waarschijnlijk als ICE-halte.desirootje schreef: ↑26 nov 2021, 18:49 Dat komt ook doordat die stop in Aachen nodig is om naar een andere spanning om te gaan, als de IC01 terug naar Duitsland gaat, zou het mij niet verbazen dat hij tot Keulen zou gaan met stops in Aachen en Düren en de ICE Aachen over slaat, anders zie ik het nut niet in van die IC terug te willen aangezien het een degelijk alternatief zou bieden tot in Aachen, wat toch al een deftig overstapstation is, al heel wat reizigers kan weglokken. Dat zal ook lukken eens de spanningssluis er is.
Groetjes,
Rian