ETCS in België
Re: ETCS in België.
ProRail heeft wel een project lopen om op korte termijn TBL1+ te installeren tot in Roosendaal (inclusief perronsporen 1a en 3a), maar de uitvoering daarvan lijkt ieder jaar met een jaar op te schuiven. Volgens bijvoorbeeld de netverklaring 2022 had het in februari 2021 al klaar moeten zijn, en bij mijn beste weten zijn ze nog steeds niet begonnen...
Re: ETCS in België.
ILT laat het alleen maar toe voor de bestaande treindienst. Uitbreiding van dat (bijna) onbeveiligd rijden is niet mogelijk.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: ETCS in België.
Is ETCS dan zo duur voor de Nederlanders? Vanaf nu zouden er geen treinen meer aangekocht mogen worden met TBL1+, wat zou willen zeggen dat het nieuwste materieel dat er zou kunnen rijden de duikbril zou zijn, sinds alle latere treinen niet onder 1.7kV kunnen rijden.DDietzen schreef: ↑05 dec 2021, 10:58 ProRail heeft wel een project lopen om op korte termijn TBL1+ te installeren tot in Roosendaal (inclusief perronsporen 1a en 3a), maar de uitvoering daarvan lijkt ieder jaar met een jaar op te schuiven. Volgens bijvoorbeeld de netverklaring 2022 had het in februari 2021 al klaar moeten zijn, en bij mijn beste weten zijn ze nog steeds niet begonnen...
Tenzij ze hopen dat Arriva na de liberalisatie van het Belgische spoor die dienst over neemt met hun flirts voor de 3-landentrein en dan daar nieuwe treinen voor koopt of dat de NMBS voor die 10km Nederlands spoor toch nog een verouderd systeem in hun treinen laat inbouwen. Ze kunnen ook hun eigen ICNG's instellen of vragen voor HLE+I11 maar die laatste 2 klinken nog minder realistisch dan al de rest.
Re: ETCS in België.
Uitrol van ETCS aan Nederlandse zijde begint nu ook wel een beetje op gang te komen, het traject Kijfhoek - Roosendaal - Roosendaal-grens zou ergens in 2027 moeten zijn uitgerust met ETCS.
Re: ETCS in België.
Er mogen weldegelijk nog treinen met TBL1+ aangekocht worden, zolang ze ook maar ETCS hebben is het goed voor België. Maar wat er vooral aan de hand is, is dat ze bij ProRail hun ETCS-project totaal niet in de hand hebben. Ze geloven elk jaar dat ze het twee jaar later wel in dienst gaan hebben en dat een tijdelijke TBL1+ dus niet nodig is.desirootje schreef: ↑05 dec 2021, 17:02Is ETCS dan zo duur voor de Nederlanders? Vanaf nu zouden er geen treinen meer aangekocht mogen worden met TBL1+, wat zou willen zeggen dat het nieuwste materieel dat er zou kunnen rijden de duikbril zou zijn, sinds alle latere treinen niet onder 1.7kV kunnen rijden.DDietzen schreef: ↑05 dec 2021, 10:58 ProRail heeft wel een project lopen om op korte termijn TBL1+ te installeren tot in Roosendaal (inclusief perronsporen 1a en 3a), maar de uitvoering daarvan lijkt ieder jaar met een jaar op te schuiven. Volgens bijvoorbeeld de netverklaring 2022 had het in februari 2021 al klaar moeten zijn, en bij mijn beste weten zijn ze nog steeds niet begonnen...
Tenzij ze hopen dat Arriva na de liberalisatie van het Belgische spoor die dienst over neemt met hun flirts voor de 3-landentrein en dan daar nieuwe treinen voor koopt of dat de NMBS voor die 10km Nederlands spoor toch nog een verouderd systeem in hun treinen laat inbouwen. Ze kunnen ook hun eigen ICNG's instellen of vragen voor HLE+I11 maar die laatste 2 klinken nog minder realistisch dan al de rest.
En als iemand hoopt op liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer in België zal die vooral nog heel veel geduld moeten hebben, ik zoe de Nederlanders zelfs nog sneller ETCS onder de knie krijgen

Re: ETCS in België.
"Een beetje" is goed uitgedrukt. Het heeft niet bepaald prioriteit.
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.groentje schreef: ↑27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
Re: ETCS in België.
Mol station is nog niet uitgerust met ETCS, dus het is wel ambetant dat je in ETCS rijdt tussen Olen en -bijna- Mol, om dan een paar km terug in TBL1+ te rijden om dan vlak na Mol opnieuw over te schakelen naar ETCS richting Hamont. Als er iets is wat je als bestuurder het liefste wilt vermijden dan zijn het wel tig overgangen, want daar kan het meeste fout gaan.Shrek schreef: ↑06 dec 2021, 09:09De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.groentje schreef: ↑27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
Re: ETCS in België.
Buiten wat extra bordjes langs de lijn, doet dat niks voor wat er passeert gezien de locs geen ETCS LS hebben (in het geval van de lijn 55)Shrek schreef: ↑06 dec 2021, 09:09De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.groentje schreef: ↑27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: ETCS in België.
ETCS LS op L58 tss Wondelgem en Eeklo sinds vandaag in dienst , morgen eens uittesten met mijn MW41Kevin schreef: ↑06 dec 2021, 16:08Buiten wat extra bordjes langs de lijn, doet dat niks voor wat er passeert gezien de locs geen ETCS LS hebben (in het geval van de lijn 55)Shrek schreef: ↑06 dec 2021, 09:09De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.groentje schreef: ↑27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.

Re: ETCS in België.
Ik denk van locs op goederendienst enkel de T13. Maar die kan uiteraard niet rijden op L55Kevin schreef: ↑06 dec 2021, 16:08Buiten wat extra bordjes langs de lijn, doet dat niks voor wat er passeert gezien de locs geen ETCS LS hebben (in het geval van de lijn 55)Shrek schreef: ↑06 dec 2021, 09:09De gedeeltes ETCS LS naar Eeklo/Zelzate en Mol-Olen zijn intussen wel op de voorziene datum in dienst gegaan. Benieuwd wat de bestuurders daar er van gaan vinden.groentje schreef: ↑27 nov 2021, 11:48 Nog wat nieuwe stukjes ETCS LS die binnenkort in dienst komen:
lijn 40 tussen Luik en Wezet vanaf 28/11/2021 ;
lijn 15 tussen Olen en Mol vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55 tussen Wondelgem en Zelzate vanaf 05/12/2021 ;
lijn 55A tussen Y. Ringvaart en Langerbrugge vanaf 05/12/2021 ;
lijn 58 tussen Wondelgem en Eeklo vanaf 05/12/2021 ;
lijn 69 tussen Y. Kortrijk-West en Poperinge vanaf 19/12/2021.

Re: ETCS in België.
Vandaag is er ook nog wat echte ETCS bijgekomen: heel L94 en de omgeving van Ath is nu beveiligd met ETCS1 FS
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
- Locatie: antwerpen
Re: ETCS in België.
Is er dan ook de eerste Etcs <--> TVM overgang? Hebben ze dat dan met een Thalys getest?
Re: ETCS in België.
Ja dat is met een E320 en een PBKA getest.dantjebram72 schreef: ↑12 dec 2021, 19:26 Is er dan ook de eerste Etcs <--> TVM overgang? Hebben ze dat dan met een Thalys getest?
Re: ETCS in België.
Even op mezelf antwoorden: Vanaf 19 december komt Niveau 2 in dienst tussen Kapellen en Essen. Ook op L11 in Antwerpen-Noord komt ETCS in dienst.