![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
https://www.hln.be/nieuws/italiaanse-te ... ~ac81451b/
Trenitalia overweegt ook een trein Madrid - Barelona - Milan, via Turijn. Zij zien dat blijkbaar wel zitten.jan_olieslagers schreef: ↑15 dec 2021, 19:22 Dat wordt toch allemaal pas realistisch als de hogesnelheidslijn van Turijn naar Lyon in bedrijf is? Toen ik daar enkele maanden geleden passeerde, leken ze nog druk bezig met het boren van de tunnel(s) - als we wikipedia mogen geloven duurt dat nog zeker een jaar of tien. Tot zolang lijkt het mij dat enkel een nachttrein Brussel-Milaan effectief kan zijn, dat was trouwens een van de laatste die werden afgeschaft, staat me voor.
Parole, parole, parole .... :) Ik wil het nog wel eens zien gebeuren. Dit soort aankondiging zou wel eens vooral een drukkingsmiddel kunnen zijn, eerder dan een reële intentie. Wel is het een goede zaak dat er druk wordt gezet op de ketel!
Dat ware dan een HST, met overeenkomstig (duur!) prijskaartje, en toch nog 7 uur - want er is niet overal supersnel spoor beschikbaar, de eerste tien jaar minstens. Ik meen overigens te begrijpen dat een dergelijke trein wel zou kunnen stoppen aan de luchthaven van Lyon, maar niet in de stad. Niet dat het nu veel uitmaakt: wie wil er nu naar Lyon, of all places? Noch de stad en nog minder de luchthaven hebben veel bijzonders te bieden.Je moet bij een trein niet alleen naar de eindpunten kijken. Een Brussel - Milaan via Lyon en Turijn zou het in zo een 7 uur doen. Dat is voor velen geen belemmering. Er zijn wel meer dagtreinen met dergelijke reistijden in Europa. Maar die trein stopt dus ook in Lyon, Chambery and Turijn, en zou je ook in CDG en zelfs Marne La Vallee kunnen doen stoppen.
Die verlangens zullen er inderdaad bij velen zijn, maar mij lijkt het dat de bijhorende budgetten talrijker zijn in Japan dan in India. Om die markt aan te spreken zijn afspraken nodig met touroperators in de beoogde landen van oorsprong.Er zijn immers hele volkscharen uit Indië die Disneyland Parijs en Venetië willen zien...
De frecciarossa 1000 heeft in principe alle eigenschappen om vanaf 2023 in België te kunnen rijden. Uiteraard moet alles eerst grondig getest worden.
Tja, die lijn kan je doortrekken voor alle treinen die in België rondrijden, want ook die zijn getest en veilig bevonden, zo ook die van de NMBS en die hebben nog niet massaal buitendeuren verloren onderweg. De Frecciarossa 1000-serie is gebouwd door Bombardier, dat lijkt me wel degelijk alleszins.jan_olieslagers schreef: ↑16 dec 2021, 19:47 Hm, sorry hoor, alweer skepsis alhier. De Fyra had toch ook alle eigenschappen? En was toch ook eerst grondig getest? Maar goed dat er bij staat "in principe" ...
Alleen de bijzonderheden voor België zouden volgens mij nog getest moeten worden.