werken: langs de spoorlijn
Re: werken: langs de spoorlijn
Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: langs de spoorlijn
Had het ook gelezen. Maar gaan de twee oude sporen THV Groenendaal dan meteen buiten dienst of niet? Want die sporen zijn volgens mij nog niet onder handen genomen, de perrons alleszins helemaal niet.jpvdveer schreef: ↑03 dec 2021, 10:24 Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
Re: werken: langs de spoorlijn
De werken gaan één spoor per keer, dus één spoor komt in dienst, één gaat buiten dienst.trainlovertje schreef: ↑03 dec 2021, 13:39Had het ook gelezen. Maar gaan de twee oude sporen THV Groenendaal dan meteen buiten dienst of niet? Want die sporen zijn volgens mij nog niet onder handen genomen, de perrons alleszins helemaal niet.jpvdveer schreef: ↑03 dec 2021, 10:24 Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: langs de spoorlijn
Maar het tweede spoor zal ook voor heel binnenkort zijn, geloof ik?Shrek schreef: ↑03 dec 2021, 13:45De werken gaan één spoor per keer, dus één spoor komt in dienst, één gaat buiten dienst.trainlovertje schreef: ↑03 dec 2021, 13:39Had het ook gelezen. Maar gaan de twee oude sporen THV Groenendaal dan meteen buiten dienst of niet? Want die sporen zijn volgens mij nog niet onder handen genomen, de perrons alleszins helemaal niet.jpvdveer schreef: ↑03 dec 2021, 10:24 Het lijkt erop dat komend weekend het nieuw gebouwde, meest westelijke spoor van lijn 161 op Vlaams grondgebied (grofweg tussen de grens met Wallonie en de grens met het Brusselse gewest) in dienst zal komen. In Groenendaal betekent dat de ingebruikname van een nieuw perron (met historisch wachthuisje, lang geleden op spectaculaire wijze van de oude naar de nieuwe lokatie verplaatst) en in Hoeilaart komen nu beide perrons weer in gebruik.
Re: werken: langs de spoorlijn
Dat lijkt inderdaad ook een heel eind klaar te zijn. Ik weet alleen niet of daarvoor eerst het nieuwe middenperron in Groenendaal afgebouwd moet worden - het gedeelte daarvan wat er nu ligt is deels nogal smal.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: langs de spoorlijn
De 'buitenste' nieuwe perrons van Groenendaal komen één dezer dagen in dienst. De middenste gaan dan uiteraard buiten dienst.
Vanaf Bakenbos (tussen La Hulpe en Hoeilaart) wordt het nieuwe traject gevolgd tot net voor Bosvoorde. (richting Brussel)
In Hoeilaart en Groenendaal zullen de treinen dus stoppen op spoor 1 en 4.
Vanaf Bakenbos (tussen La Hulpe en Hoeilaart) wordt het nieuwe traject gevolgd tot net voor Bosvoorde. (richting Brussel)
In Hoeilaart en Groenendaal zullen de treinen dus stoppen op spoor 1 en 4.
Re: werken: langs de spoorlijn
Het noordelijkste spoor was toch al in dienst? Enkel het zuidelijkste komt er nu bij.Klassiekje schreef: ↑03 dec 2021, 15:17 De 'buitenste' nieuwe perrons van Groenendaal komen één dezer dagen in dienst. De middenste gaan dan uiteraard buiten dienst.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: langs de spoorlijn
Ja, maar in Groenendaal komt daar ook een nieuw perron in dienst. Iets meer richting Brussel, parallel met de andere nieuwe perrons.Shrek schreef: ↑03 dec 2021, 15:45Het noordelijkste spoor was toch al in dienst? Enkel het zuidelijkste komt er nu bij.Klassiekje schreef: ↑03 dec 2021, 15:17 De 'buitenste' nieuwe perrons van Groenendaal komen één dezer dagen in dienst. De middenste gaan dan uiteraard buiten dienst.

Re: werken: langs de spoorlijn
Weet iemand waarom de maximumsnelheid op L. 59 vanaf Sint-Niklaas richting Antwerpen en vv. al een hele tijd beperkt is tot 120 km/u?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
Onlangs werden de nieuw geplaatste automatische blokseinen in dienst gesteld. Heeft het daar iets mee te maken?
Re: werken: langs de spoorlijn
De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.
Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
Re: werken: langs de spoorlijn
Dank je voor de uitleg, Ducktape.Ducktape schreef: ↑18 dec 2021, 13:22De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.
Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
Ik vind het toch wel straf dat een modernisering van de seininrichting leidt tot een jarenlange vertraging op de lijn...
Zijn er nog lijnen waar men op die manier te werk gaat?
Re: werken: langs de spoorlijn
L50A onder anderePaul schreef: ↑18 dec 2021, 14:04Dank je voor de uitleg, Ducktape.Ducktape schreef: ↑18 dec 2021, 13:22De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.
Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.
Ik vind het toch wel straf dat een modernisering van de seininrichting leidt tot een jarenlange vertraging op de lijn...
Zijn er nog lijnen waar men op die manier te werk gaat?
Re: werken: langs de spoorlijn
Er is een seinbeeld (groen geel verticaal) voor de situatie waarbij de blokken te kort zijn, maar wellicht is de seinrichting op L59 hiervoor niet uitgerust en is er i.v.m. de aanstaande uitrol van ETCS voor gekozen dat een tijdelijke snelheidsverlaging te verkiezen is boven een grote investering om meer seinbeelden te kunnen tonen op deze lijn.
Re: werken: langs de spoorlijn
De seinen op L. 59 zien eruit zoals op de foto hieronder (voorbij de bundel Sint-Niklaas-Oost, richting Antwerpen). Dat betekent toch "tijdelijke snelheidsbeperking wegens werken", of niet? En dat is toch iets anders dan die korte secties? Of wat is de precieze betekenis van dat rechthoekige bordje met geel-zwarte schuine strepen?Ducktape schreef: ↑18 dec 2021, 13:22De seinen staan op een kortere afstand van elkaar (vaak amper 900m, voorheen zal het zo'n 1.200m à 1.400m geweest zijn), waardoor de capaciteit van de lijn dus verhoogd werd, maar de snelheid als gevolg moet zakken omdat je op 900m niet gestopt raakt voor het volgende sein.
Als ETCS in dienst komt binnen dit en ... x jaar zal de snelheid wel terug verhogen naar 140km/h als de trein met ETCS uitgerust is. Voor treinen zonder ETCS zal het dan 120 km/h blijven.