Trein moet serieus remmen
Dat is niet altijd de reden ze.TBbart schreef:die schokken die je voelt in de wagons kunnen ook het gevolg zijn van een slechte remming hé
Als ze de koppelingen niet sterk genoeg aandraaien, heb je ook reacties.
Je kan als bestuurder soms wel proberen om schokken te vermijden, maar bij bepaald materiaal is dat soms gewoonweg onmogelijk.
Denk maar aan klassiekjes met JH. En vooral als die gekoppeld zijn met een thyristor stel.
Of somigge sprinters, al naargelang ze gekoppeld zijn.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
In deze periode liggen de sporen soms heel glad.
Als bij remming de wielen dreigen te blokeren komt de 'ontremmer' tussen, dit wil zeggen dat de rem op de blokkerende as (of bogie) even verminderd wordt of zelfs even volledig wegvalt.
Dit kan uiteraard schokken geven in de trein.
De geur die je vooral bij noodremming krijgt, is de geur van warmgelopen schijfremmen; Bij een snel stoptrein-parkoer met vele kort opeenvolgende stops, kan je dat ook ruiken.
Als bij remming de wielen dreigen te blokeren komt de 'ontremmer' tussen, dit wil zeggen dat de rem op de blokkerende as (of bogie) even verminderd wordt of zelfs even volledig wegvalt.
Dit kan uiteraard schokken geven in de trein.
De geur die je vooral bij noodremming krijgt, is de geur van warmgelopen schijfremmen; Bij een snel stoptrein-parkoer met vele kort opeenvolgende stops, kan je dat ook ruiken.
Vandaag een noodremming door waakinrichting gehad.
Ik zat in een break in het tweedeklassecompartiment net achter de TB, zodat ik alle geluiden goed kon horen enz
ineens juist voor sint katelijne waver, op de fly over, "puup" *pssssssssssssssjjjjt* (alle lucht uit de leidingen) *tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut (tot de trein stilstond) *.
Net achter sint katelijne waver stonden we stil (een goeie 150-200m dus, van 90 - 0)
Trein kwam uiteindelijk met een goei 10 minuten vertraging aan in Herentals, maar dat kwam ook omdat L27 het ff druk had, want de benelux had een half uur vertraging (wegens wederom een technisch defect, loc was 1189), en daarachter moest nog de L trein naar Antwerpen en daarachter pas de IR g die ik moest hebben.
Ik zat in een break in het tweedeklassecompartiment net achter de TB, zodat ik alle geluiden goed kon horen enz

ineens juist voor sint katelijne waver, op de fly over, "puup" *pssssssssssssssjjjjt* (alle lucht uit de leidingen) *tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut (tot de trein stilstond) *.
Net achter sint katelijne waver stonden we stil (een goeie 150-200m dus, van 90 - 0)
Trein kwam uiteindelijk met een goei 10 minuten vertraging aan in Herentals, maar dat kwam ook omdat L27 het ff druk had, want de benelux had een half uur vertraging (wegens wederom een technisch defect, loc was 1189), en daarachter moest nog de L trein naar Antwerpen en daarachter pas de IR g die ik moest hebben.
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
kzou t ni weten, gewoon ene keer net te laat geweest ofzo...
Kan ook zijn dat er iets met de break was, want bij dubbel geel of geel grooen V/H krijg je toch ook iets van memor te horen e? Zelfs bij één groen licht gaf hij gaan memor, maar dat zal wel aan de krokodil gelegen hebben.
Voor de rest reed de TB ook verschrikkelijk rustig
Kan ook zijn dat er iets met de break was, want bij dubbel geel of geel grooen V/H krijg je toch ook iets van memor te horen e? Zelfs bij één groen licht gaf hij gaan memor, maar dat zal wel aan de krokodil gelegen hebben.
Voor de rest reed de TB ook verschrikkelijk rustig

gevallen die een noodremming kunnen veroorzaken
-waakinrichting (door even onoplettend te zijn) vergeten te herbewapen.
- vergeten punten wanneer dit nodig was bij krokodil(2geel, groen geel vertikaal, groen geel horizontaal, snelheidsbeperking groter dan 50km/u verschil, snelheidsbeperking voor werken, aan de rugzijde onmoete krokodil die werken aankondigd in andere richting, testkrokodil, ....)
het slechte werken van de memorknop (heeft meestal als gevolg dat deze afgezonderd dient te worden)
- defekt aan de waakinrichting (dient deze ook afgezonderd te worden)
- bestuurder die noordrem geeft omdat hij daar een reden voor zag (mensen in het spoor, andere hinder => auto, dieren, ....)
- iemand die het noodsein bediend heeft
- een koppelingsbreuk
- het wegvallen van de stuurpostsignalisatie (TBL 2 op L2)
- ....
kortweg je ziet dat het lijstje al vrij lang is wat oorzaken zouden kunnen zijn, voor zover ik er geen vergeten ben (vandaar de puntjes)
-waakinrichting (door even onoplettend te zijn) vergeten te herbewapen.
- vergeten punten wanneer dit nodig was bij krokodil(2geel, groen geel vertikaal, groen geel horizontaal, snelheidsbeperking groter dan 50km/u verschil, snelheidsbeperking voor werken, aan de rugzijde onmoete krokodil die werken aankondigd in andere richting, testkrokodil, ....)
het slechte werken van de memorknop (heeft meestal als gevolg dat deze afgezonderd dient te worden)
- defekt aan de waakinrichting (dient deze ook afgezonderd te worden)
- bestuurder die noordrem geeft omdat hij daar een reden voor zag (mensen in het spoor, andere hinder => auto, dieren, ....)
- iemand die het noodsein bediend heeft
- een koppelingsbreuk
- het wegvallen van de stuurpostsignalisatie (TBL 2 op L2)
- ....
kortweg je ziet dat het lijstje al vrij lang is wat oorzaken zouden kunnen zijn, voor zover ik er geen vergeten ben (vandaar de puntjes)
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer: