carlos schreef: AM96 is in 't voorjaar van 1998 als IC-F (Knokke Maastricht) naar Maastricht gereden.
Jammer genoeg geen fotos vante vinden.
maar wel andere documenten waarin staat dat AM96 onder 1500Vdc kan werken:
jammer dat er geen 'echt' bewijs voorhanden is.
in 1998 stond digitale fotografie nog in de kinderschoenen;
oproep: heeft er niemand een papieren foto van dit feit? (AM96 in Maastricht)
In Spoorweg Journaal 106 (4/98) staat volgende foto met de tekst: "Vanaf zondag 22 maart zijn de nieuwe driedelige motorstellen AM96 dan eindelijk ingezet op de IC-verbinding Knokke-Maastricht, met een bescheiden overname van twee heen- en terugritten van de Breaks 03."
Er is niet vermeld waar de foto is genomen ( Foto van Michel Van Ussel).
De foto lijkt mij genomen te zijn in Haren-Zuid (dat intussen al flink veranderd is), dus ook dat is zeker geen bewijs dat de stellen inderdaad tot Maastricht gegaan zijn. Al sluit ik het zeker niet uit, de elektronica van materieel uit die tijd is doorgaans niet zo gevoelig dat rijden onder een lagere spanning (met beperkt vermogen natuurlijk) een groot probleem zou zijn.
Verder kunnen alle typen rijden op het grensbaanvak Luik - Maastricht, waarbij een paar kilometer onder de Nederlandse bovenleidingspanning wordt gereden van 1,5 kV=. Doordat deze treinen ontworpen zijn voor 3 kV=, kunnen ze onder de Nederlandse bovenleiding slechts op een kwart van het vermogen rijden. Maar aangezien de Belgische bovenleiding op dit traject tot station Eijsden reikt, en er parallel met de Maas geen hellingen zijn, is dat geen probleem.
En deze foto is volgens mij in Maastricht genomen ( let op bovenleidingsmast in de achtergrond ):
Adler schreef: ↑21 sep 2021, 13:21
Op Wikipedia vind ik het volgende:
Verder kunnen alle typen rijden op het grensbaanvak Luik - Maastricht, waarbij een paar kilometer onder de Nederlandse bovenleidingspanning wordt gereden van 1,5 kV=. Doordat deze treinen ontworpen zijn voor 3 kV=, kunnen ze onder de Nederlandse bovenleiding slechts op een kwart van het vermogen rijden. Maar aangezien de Belgische bovenleiding op dit traject tot station Eijsden reikt, en er parallel met de Maas geen hellingen zijn, is dat geen probleem.
En deze foto is volgens mij in Maastricht genomen ( let op bovenleidingsmast in de achtergrond ):
Adler schreef: ↑21 sep 2021, 13:21
Op Wikipedia vind ik het volgende:
Verder kunnen alle typen rijden op het grensbaanvak Luik - Maastricht, waarbij een paar kilometer onder de Nederlandse bovenleidingspanning wordt gereden van 1,5 kV=. Doordat deze treinen ontworpen zijn voor 3 kV=, kunnen ze onder de Nederlandse bovenleiding slechts op een kwart van het vermogen rijden. Maar aangezien de Belgische bovenleiding op dit traject tot station Eijsden reikt, en er parallel met de Maas geen hellingen zijn, is dat geen probleem.
En deze foto is volgens mij in Maastricht genomen ( let op bovenleidingsmast in de achtergrond ):
nmbs30-600x450.jpg
Leuke poging maar dat is Brussel Zuid
ja ik weet niet welke wafelijzerpolitiek zou hebben geleid tot een Thalys is Maastricht
Adler schreef: ↑21 sep 2021, 13:21
Op Wikipedia vind ik het volgende:
Verder kunnen alle typen rijden op het grensbaanvak Luik - Maastricht, waarbij een paar kilometer onder de Nederlandse bovenleidingspanning wordt gereden van 1,5 kV=. Doordat deze treinen ontworpen zijn voor 3 kV=, kunnen ze onder de Nederlandse bovenleiding slechts op een kwart van het vermogen rijden. Maar aangezien de Belgische bovenleiding op dit traject tot station Eijsden reikt, en er parallel met de Maas geen hellingen zijn, is dat geen probleem.
En deze foto is volgens mij in Maastricht genomen ( let op bovenleidingsmast in de achtergrond ):
nmbs30-600x450.jpg
Leuke poging maar dat is Brussel Zuid
ja ik weet niet welke wafelijzerpolitiek zou hebben geleid tot een Thalys is Maastricht
nou deze, ooit eens een geweest voor de TEFAF vanuit bxl
Bijlagen
AnyConv.com__download (2).jpg (11.39 KiB) 6647 keer bekeken
AnyConv.com__download (1).jpg (12.11 KiB) 6647 keer bekeken
AnyConv.com__download.jpg (12.59 KiB) 6647 keer bekeken
Ik heb zitten nadenken hoe dat de MR96 dringend een upgrade nodig hebben voor onder andere fietsers, het probleem hiermee is dat een multifunctionele ruimte nog meer zitplaatsen zou afnemen, waar er nu al regelmatig een tekort aan is.
Zou men zoals bij de break er nog een tussenrijtuig tussen kunnen steken? of is dat onpraktisch, veel te duur, letterlijk onmogelijk, etc...
Dat zou de 2 grootste problemen oplossen met die rijtuigen, maar wel hun acceleratie naar beneden halen. Een volledige herinrichting lijkt me ook niet goedkoop, en zou de rijtuigen enkel toegankelijk maken voor fietsers, en de capaciteitsproblemen mss erger maken, of op zijn best op hetzelfde niveau houden.
Laatst gewijzigd door desirootje op 25 dec 2021, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zich is er plaats voor fietsen in een MR96, maar helaas alleen met medewerking van de boordchef om de pakwagen te openen. Een extra tussenrijtuig lijkt me lastig aangezien het vermogen nu al niet al te groot is (m.i.)
Omdat eerder deze week mijn normale trein (IC-08, break) niet reed omwille van bovenleidingsproblemen tussen Aarschot en Leuven, een omweg moeten pakken met een overstap in Leuven via de IC03 uit Genk, die met MS96 gereden werd.
Wat een zalige trein is het toch, een pak aangenamer dan die ouwe MS80-meuk. Enkel de M6 overtreft ze qua comfort maar in tegenstelling tot mijn vorige omwegen via Leuven - op M6 - kon de MS96 wel perfect de dienstregeling aanhouden en kwam ik eens ruim op tijd in Leuven aan voor mijn overstap.
Zalige treinen
TB_worden schreef: ↑25 dec 2021, 10:59Wat een zalige trein is het toch, een pak aangenamer dan die ouwe MS80-meuk. Enkel de M6 overtreft ze qua comfort maar in tegenstelling tot mijn vorige omwegen via Leuven - op M6 - kon de MS96 wel perfect de dienstregeling aanhouden en kwam ik eens ruim op tijd in Leuven aan voor mijn overstap.
Tenzij ik een fiets wil meenemen op de trein of het heel druk is (grotere capaciteit M6), verkies ik toch echt de MS96 boven de M6 hoor! Veel gezelliger interieur dan die doodse, ziekenhuisachtige M6, van het ene naar het andere rijtuig kunnen gaan zonder trappen te doen, een klein, afgesloten compartimentje...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dat is het inderdaad, als de drukte meevalt, is zo'n MS96 een geweldige trein. Maar van zodra er een beetje meer volk is, geef ik toch de voorkeur aan de capaciteit van een M6 of M7.
groentje schreef: ↑27 dec 2021, 21:10
Dat is het inderdaad, als de drukte meevalt, is zo'n MS96 een geweldige trein. Maar van zodra er een beetje meer volk is, geef ik toch de voorkeur aan de capaciteit van een M6 of M7.
Met het grote manco dat er veel te weinig zitjes zijn in vliegtuigopstelling. De vierzitjes zijn fijn als je met vrienden/familie reist, maar niet met vier mensen die je niet kent.
We hebben het hier (veel) vroeger al over gehad. Dat is gewoon een kwestie van instelling. Je moet maar eens kijken hoe de zitjes geleidelijk aan ingenomen worden. Bijna altijd kiest zelfs de lone rider voor een kwadrantje. Het zal er ook wel mee te maken hebben dat die tientallen jaren de norm zijn geweest in alle rijtuigen voor binnenverkeer. Van de vorige discussie herinner ik me nog dat je maar de wagen moet nemen als je niet tegen medepassagiers kunt...