Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
L287 naar Ghislenghien is inmiddels buiten dienst gesteld.
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Inderdaad: de lijn ging een week buiten dienst voor voorziene werken. In Ath werd namelijk ETCS geïnstalleerd en ook het inritsein vanuit Ghislenghien werd vervangen. Op 21/12 waren er proefritten om de goede werking te testen.
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Uit deze tekst begrijp ik toch echt dat de lijn dicht gaat:
https://www.flickr.com/photos/wallorail ... datetaken/
https://www.flickr.com/photos/wallorail ... datetaken/
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Die foto's dateren van na het door jou vermelde 15/12. In ieder geval: in de nieuwe dienstregeling (geldig tot 06/02/22) voor de goederendienst zijn er nog steeds 3 treinen van Lineas per week voorzien. Ook Rurtalbahn rijdt trouwens af en toe naar Ghislenghien.
Ik interpreteer het anders: de lijn wordt tijdelijk buiten exploitatie genomen wegens geen verkeer in de eindejaarsperiode. Hetzelfde gebeurt elke zomervakantie met L82. Zelfs de overwegen worden dan uitgeschakeld - ook de witte lampen zijn gedoofd... Dat heeft voor Infrabel het voordeel dat er geen ontroestingsritten nodig zijn gedurende de week of weken dat er geen verkeer is. Die ritten zijn verplicht op in dienst zijnde lijnen indien er gedurende 72 uur geen trein heeft gereden.
Ik interpreteer het anders: de lijn wordt tijdelijk buiten exploitatie genomen wegens geen verkeer in de eindejaarsperiode. Hetzelfde gebeurt elke zomervakantie met L82. Zelfs de overwegen worden dan uitgeschakeld - ook de witte lampen zijn gedoofd... Dat heeft voor Infrabel het voordeel dat er geen ontroestingsritten nodig zijn gedurende de week of weken dat er geen verkeer is. Die ritten zijn verplicht op in dienst zijnde lijnen indien er gedurende 72 uur geen trein heeft gereden.
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Wie is daar de "gebruiker" van de goederen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Je hebt daar de industriezone van Ghislenghien, ik zie dat er daar precies een grote autoverdeler (?) zit, en enkele bedrijven in de agrosector, dat zijn vrij typische gebruikers van het spoor. Verder heb je daar ook nog oa. Colruyt, maar ik weet niet of die de trein gebruiken.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Colruyt niet, zelfs hun hoofdzetel in Halle heeft geen aansluiting op het spoor, dat nochtans aan hun achterdeur passeert.groentje schreef: ↑27 dec 2021, 17:13 Je hebt daar de industriezone van Ghislenghien, ik zie dat er daar precies een grote autoverdeler (?) zit, en enkele bedrijven in de agrosector, dat zijn vrij typische gebruikers van het spoor. Verder heb je daar ook nog oa. Colruyt, maar ik weet niet of die de trein gebruiken.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.7289/4.2173
Maar jawel, er staan daar wel heel veel auto's geparkeerd, misschien heeft D'Ieteren daar een verdeelpunt, aanvullend bij dat in Kortenberg?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Het is Citroën - enfin, dat was het oorspronkelijk, met wie die ondertussen allemaal al samengegaan zijn, heb ik niet gevolgd. Wat Colruyt in Halle betreft: de spoorlijn ligt daar diep uitgegraven, de depots van Colruyt zijn nauwelijks bereikbaar. Ze voeren wel een redelijk actieve politiek om hun werknemers met de fiets van het station van Halle tot de site te laten rijden. Overigens verkiezen de meesten de bussen van lijn 156 boven de fiets. En je ziet er soms zelfs te voet optrekken, wat inderdaad niet echt onoverkomelijk is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Om bij Ghislenghien te blijven: enig zoeken op het www leverde op
Zou het kunnen dat de spoorbedrijven wachten op vraag vanuit de distributie, terwijl de distributeurs wachten op aanbod vanwege de spoorbedrijven? Dan kan men nog lang wachten, natuurlijk.
Voor wat betreft Colruyt: als men dat echt wil zou men best een paar nevensporen kunnen aanleggen, daar in Halle, ook al is het reliëf een hindernis. Over hun andere distribututiecentra dan nog gezwegen. Maar het valt op dat de volledige Belgische distributiesector nog nooit lijkt gehoord te hebben van de mogelijkheid om goederen per spoor te vervoeren, alle grote schone woorden over "modal shift" ten spijt. Het enige dat ik me terzake kan herinneren is een biertrein die uit Jupille vertrok, maar veel hebben we daar toch niet meer over gehoord na de aanvankelijke heisa in de media.En 1971, GEFCO rachète le transporteur belge Vandecasteele, répondant ainsi au besoin de Peugeot de sécuriser la distribution de ses voitures. Implantée près de Bruxelles, sur le parc voitures de Peugeot, la filiale s'installe en 1976 à Ghislenghien (l'ancien parc voitures de Citroën).
Zou het kunnen dat de spoorbedrijven wachten op vraag vanuit de distributie, terwijl de distributeurs wachten op aanbod vanwege de spoorbedrijven? Dan kan men nog lang wachten, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Nog eens Colruyt: er zijn ooit plannen geweest (GEN?) om ter hoogte van Colruyt een treinhalte te bouwen, maar ik heb er al een hele tijd niets meer van gehoord. Of dit zinvol is, is een andere vraag.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
De laatste trein van RTB naar Ghislenghien is al even geleden, de laatste was eind September 2020.
Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten
Op de website van Wallorail staan er foto's van de laatste rit op lijn 287.