LS zouden ze inderdaad geen ETCS mogen noemen, CS staat immers voor control system en dat is LS hoegenaamd niet. Maar dat het minder controleert dan TBL1+ is niet waar, er zit immers een bewaking op van de snelheid op wissels waardoor ongevallen als Wetteren of Leuven niet meer kunnen onder LS.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Ik ben vooral blij dat er voor L2 blijkbaar wat schot in de zaak komt, want dat lijkt mij toch het grootste werk, maar waar ook het meeste winst uit te halen is.
Dat in 2025 nog 26% van het netwerk slechts beperkt beveiligd is, is jammer, maar ik ga er ook wel vanuit dat in de jaren na 2025 dit percentage ook stelselmatig verlaagd zal worden.
Dat in 2025 nog 26% van het netwerk slechts beperkt beveiligd is, is jammer, maar ik ga er ook wel vanuit dat in de jaren na 2025 dit percentage ook stelselmatig verlaagd zal worden.
Re: ETCS in België.
Het systeem controleert op zich, maar ik zei voor de bestuurder. Als bestuurder moet je immers je waakzaamheid niet meer aantonen bij een beperkend seinbeeld of snelheidsverlaging, maar 't komt amper in beeld dat die er is. Dus je kunt het als bestuurder veel sneller zelf vergeten waardoor de kans op noodremmingen opgelegd door de computer veel groter is dan onder tbl 1+Shrek schreef: ↑28 jan 2022, 10:59LS zouden ze inderdaad geen ETCS mogen noemen, CS staat immers voor control system en dat is LS hoegenaamd niet. Maar dat het minder controleert dan TBL1+ is niet waar, er zit immers een bewaking op van de snelheid op wissels waardoor ongevallen als Wetteren of Leuven niet meer kunnen onder LS.
Re: ETCS in België.
Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.pietje schreef: ↑28 jan 2022, 11:14 Ik ben vooral blij dat er voor L2 blijkbaar wat schot in de zaak komt, want dat lijkt mij toch het grootste werk, maar waar ook het meeste winst uit te halen is.
Dat in 2025 nog 26% van het netwerk slechts beperkt beveiligd is, is jammer, maar ik ga er ook wel vanuit dat in de jaren na 2025 dit percentage ook stelselmatig verlaagd zal worden.
Re: ETCS in België.
Yup, maar iets zegt me dat ze dan na 2025 opeens te weinig geld gaan hebben om al die verbeteringen te doen en dat we er nog lang genoeg gaan mee mogen rijden... 't Is toch "etcs" dus geen haast meer bij.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: ETCS in België.
De omgeving Mol is niet de drukste omgeving dus snap ik het enigszins, L89 daarentegen, met 4 treinen/h tussen Denderleeuw en Zottegem en 3 tussen Zottegem en Kortrijk is een ander pak mouwen, hoewel ik weet dat dat komt door oude seinen, maar dat lijkt mij het ergste stuk dat LS zal krijgen.groentje schreef: ↑28 jan 2022, 09:37 LS is compatibel, dat is voor het vooropgestelde doel (ETCS kunnen opleggen aan alle vervoerders) het belangrijkste. En als ik het zo zie, kan ik het in grote lijnen eens eens zijn om op de gekozen lijnen te beginnen met een eenvoudiger versie, alleen naar Mol hoop ik dat er relatief snel wordt geüpgraded, zeker in Mol zelf.
Re: ETCS in België.
Op het grootste deel van de LS-lijnen zit nog oude relais-inklinking, die kan echt geen 20 jaar mee meegaan, dus die vernieuwingen zullen er wel komen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België.
Zoiets meende ik ook te moeten vrezen, tenslotte zijn er vele projecten die op budget wachten, en moesten blijven wachten omdat ETCS voorrang moest krijgen.iets zegt me dat ze dan na 2025 opeens te weinig geld gaan hebben om al die verbeteringen te doen en dat we er nog lang genoeg gaan mee mogen rijden... 't Is toch "etcs" dus geen haast meer bij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België.
Ah dus tegen 2040 is nagenoeg alles ETCS1FS of ETCS2FS?Shrek schreef: ↑28 jan 2022, 13:49Op het grootste deel van de LS-lijnen zit nog oude relais-inklinking, die kan echt geen 20 jaar mee meegaan, dus die vernieuwingen zullen er wel komen.
Dan zijn we een paar decennia sneller dan Prorail

Elk nadeel heeft blijkbaar z'n voordeel: omdat we hier amper iets hadden qua beveiliging, zijn we veel sneller klaar dan landen die jaarlijks bakken geld mogen uitgeven om voorbijgestreefde technologie in leven te houden en die toch tegelijkrtijd al hun rollend materieel moeten uitrusten met ETCS.
Mooi voorbeeldje van de wet van de remmende voorsprong.
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: ETCS in België.
Ik neem aan dat vanaf 2025 de lichtseinen weggehaald worden in alle ETCS2 zones?
Re: ETCS in België.
Neen, in alle nieuwe ETCS2-zones die erbij komen na 2025 wel, maar in de bestaande wordt er niets gewijzigd tenzij er grote infrastructuurwerken komen. Die lichtseinen weghalen kost ook geld en moeite, dat steken we dan liever in het wegwerken van LS.jknockaert schreef: ↑28 jan 2022, 14:42Ik neem aan dat vanaf 2025 de lichtseinen weggehaald worden in alle ETCS2 zones?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Houdt men bij de aankoop van nieuw materiaal al rekening met TIM (Train Integrity Monitoring), nodig voor ERTMS Level 3.
Bestaan daar eigenlijk al standaarden voor?
Level 3 zal wel nog niet voor morgen zijn, maar materiaal dat je vandaag bestelt gaat 30 à 40 jaar mee, dus de kans dat er tegen dan level 3 gaat zijn op drukke lijnen is toch reëel?
Off-topic... level 3 laat het moving block principe toe (ja toch?) Bestaan er schattingen over de capaciteitswinst?
Bestaan daar eigenlijk al standaarden voor?
Level 3 zal wel nog niet voor morgen zijn, maar materiaal dat je vandaag bestelt gaat 30 à 40 jaar mee, dus de kans dat er tegen dan level 3 gaat zijn op drukke lijnen is toch reëel?
Off-topic... level 3 laat het moving block principe toe (ja toch?) Bestaan er schattingen over de capaciteitswinst?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Bij mijn weten zijn er nog geen commerciële toepassing van TIM beschikbaar, dus wordt daar geen rekening mee gehouden.stijn schreef: ↑02 feb 2022, 07:47 Houdt men bij de aankoop van nieuw materiaal al rekening met TIM (Train Integrity Monitoring), nodig voor ERTMS Level 3.
Bestaan daar eigenlijk al standaarden voor?
Level 3 zal wel nog niet voor morgen zijn, maar materiaal dat je vandaag bestelt gaat 30 à 40 jaar mee, dus de kans dat er tegen dan level 3 gaat zijn op drukke lijnen is toch reëel?
Off-topic... level 3 laat het moving block principe toe (ja toch?) Bestaan er schattingen over de capaciteitswinst?
In België zal level 3 trouwens eerst op rustige lijnen verschijnen, waar er het meeste winst qua onderhoud geboekt kan worden. Maar dat zal niet meer voor dit decennium zijn vrees ik.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Als het niet bestaat, kan je er inderdaad geen rekening mee houden.
Begrijp ik correct dat dan het onderhoud van de assentellers wegvalt?
Ik begrijp de redenering wel niet om eerst de rustige lijnen te doen... als je 10km naar level 3 brengt op een drukke lijn of een rustige lijn investeer en bespaar je als infrastructuurbeheerder evenveel, maar op de drukke lijn krijg je er extra capaciteit bij wat financieel en maatschappelijk interessanter is dan op een rustige lijn waar er capaciteit genoeg is.
Als je de rustige lijn boekhoudkundig op zich bekijkt klopt het verhaal wel natuurlijk... die lijn wordt rendabeler / minder verlieslatend.
Of mis ik iets?
Dat had ik ook niet verwacht.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Op de drukke lijnen zijn er meer wissels en andere elementen die sowieso nog een seininrichtingsinstallatie (met glasvezel en 1000v) vereisen. Op rustigere lijnen, liefst die zonder overwegen, heb je met level 3 helemaal niets meer nodig van seininrichtingsinfra te velde. Ook hebben de rustigere lijnen doorgaans oudere installaties, die niet vervangen wanneer ze op leeftijd zijn is logischer dan nieuwe dingen uit dienst gaan nemen.stijn schreef: ↑02 feb 2022, 08:31Als het niet bestaat, kan je er inderdaad geen rekening mee houden.
Begrijp ik correct dat dan het onderhoud van de assentellers wegvalt?
Ik begrijp de redenering wel niet om eerst de rustige lijnen te doen... als je 10km naar level 3 brengt op een drukke lijn of een rustige lijn investeer en bespaar je als infrastructuurbeheerder evenveel, maar op de drukke lijn krijg je er extra capaciteit bij wat financieel en maatschappelijk interessanter is dan op een rustige lijn waar er capaciteit genoeg is.
Als je de rustige lijn boekhoudkundig op zich bekijkt klopt het verhaal wel natuurlijk... die lijn wordt rendabeler / minder verlieslatend.
Of mis ik iets?
Dat had ik ook niet verwacht.
Capaciteitswinst speelt geen rol, zolang de stations en wisselcomplexen niet allemaal aangepast zijn heb je niets aan een kortere headway midden op de lijn. In de roosters en stations is er immers nauwelijks verschil tussen ETCS2 en ETCS3.