Dat is toch gewoon een optie die elke koper kan kiezen? Wat de vorige kopers deden heeft mijns insziens weinig invloed op wat de NMBS gaat doen.
Nieuwe locomotieven HLE 17
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
De Traxx MS3 voor CFL heeft ook deze flexpanelen.
Zoals Shrek al zei de koper kiest.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Die optie was enkel op de AC3 te krijgen, maar die werd steeds in 'container' afgeleverd, ook zonder de optie (maar dan zonder de bevestiging frames)
De MS3 is steeds met vlakke wand
Laatst gewijzigd door Kevin op 14 nov 2022, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Het lijkt mij sterk dat het een keuze zou zijn. Er zijn verschillende operatoren/leasemaatschappijen die zowel AC3/DC3 traxx'en in hun vloot hebben en tot nu toe was de AC altijd met flexpanel (met daadwerkelijke frames of enkel de look) en de DC nooit, óók als ze beide in één bestelling geplaatst werden. Dat is geen toeval meer. De MS3 is wat zeldzamer maar is ook nog niet met flexpanel gezien. CFL Cargo zou dan de eerste zijn.
Volgens mij is het een homologatie dingetje of iets dergelijks. Toen Bombardier ergens tijdens of na de homologatie van de AC3 afstapte van het flexpanel zijn vermoedelijk DC3 en MS3 verder ontwikkeld en gehomologeerd zonder. Dit heeft als gevolg dat AC3's ze wel hebben en de andere versies niet.
Maar goed, of de HLE17 ze nu wel of niet zal hebben kan me eigenlijk weinig schelen
Volgens mij is het een homologatie dingetje of iets dergelijks. Toen Bombardier ergens tijdens of na de homologatie van de AC3 afstapte van het flexpanel zijn vermoedelijk DC3 en MS3 verder ontwikkeld en gehomologeerd zonder. Dit heeft als gevolg dat AC3's ze wel hebben en de andere versies niet.
Maar goed, of de HLE17 ze nu wel of niet zal hebben kan me eigenlijk weinig schelen

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Het idee achter die flexpanelen is dat het makkelijker is voor huurders om hun eigen logos op die loc te kunnen steken, zonder dat er geschilderd of gestickerd moet worden. Wat weer fijn is voor leasemaatschappijen.
Maar ik heb nou niet het idee dat dat heel veel gebruikt is, en dat men daarom toch maar weer is teruggekeerd naar gladde zijkanten.
Maar ik heb nou niet het idee dat dat heel veel gebruikt is, en dat men daarom toch maar weer is teruggekeerd naar gladde zijkanten.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nl
Hier kan je nog extra info vinden over de gegunde aanbesteding van Perceel 1 voor de aankoop van 50 locomotieven met toelating voor België, Nederland, Duistland + optie Luxemburg.
Totale waarde van de opdracht/het perceel: 123 209 582.23 EUR. Aan BOMBARDIER TRANSPORTATION BELGIUM.
goedgekeurd op 24/03/2022
Hier kan je nog extra info vinden over de gegunde aanbesteding van Perceel 1 voor de aankoop van 50 locomotieven met toelating voor België, Nederland, Duistland + optie Luxemburg.
Totale waarde van de opdracht/het perceel: 123 209 582.23 EUR. Aan BOMBARDIER TRANSPORTATION BELGIUM.
goedgekeurd op 24/03/2022
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Le Soir brengt vandaag een artikel (https://www.lesoir.be/art/d-20220801-GWJVCP, ook na te lezen in de knipselkrant https://pressreview.infrabel.be/global_pdf_20220802.pdf) over de aankoop van de 17. Nogal ongenuanceerd schrijft de journalist dat de aankoop is ingegeven door de belangen van DB Netze (de beruchte verschuiving van de systeemgrens in/bij Aken, die ooit eens komt). Dat speelde mee, maar wilde de NMBS met de aankoop niet vooral voorbereid zijn op ritten naar allerlei buitenlanden?
Grenzecho heeft het artikel inmiddels in het Duits vertaald:
https://www.grenzecho.net/77343/artikel ... irect=true
Grenzecho heeft het artikel inmiddels in het Duits vertaald:
https://www.grenzecho.net/77343/artikel ... irect=true
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Aangezien de hle17 ook naar Nederland zal rijden is de verandering die zal doorgaan in Aachen niet de enige reden tot aankoop van die loc. De reeks 28 die we nu hebben voor altijd blijven huren is ook een kostelijk grapje dat nu al 14 jaar ongeveer duurt.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Vraagje: de nieuwe loc reeks HLE 17, zal het de zelfde front hebben net als bv de CFL reeks 4000?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Neen, de CFL 4000 is een TRAXX van de 2e generatie. Deze worden niet meer gemaakt.
De HLE 17 wordt een TRAXX van de derde generatie, en zal een front hebben gelijk aan de Duitse Baureihes 147 en 187 or de 3e generatie TRAXX-locs van Regiojet (388).
De HLE 17 wordt een TRAXX van de derde generatie, en zal een front hebben gelijk aan de Duitse Baureihes 147 en 187 or de 3e generatie TRAXX-locs van Regiojet (388).
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
De reeks 4000 is traxx van de eerste generatie, de traxx die nu op de Benelux en ICD zit is van de 2de generatie. HLE 17 zal traxx van de 3de generatie worden. De CFL heeft van deze laatste ook locs besteld.
In bijgevoegd artikel met een willekeurige traxx 3.
https://www.treinennieuws.nl/bombardier ... en-aan-cfl
In bijgevoegd artikel met een willekeurige traxx 3.
https://www.treinennieuws.nl/bombardier ... en-aan-cfl
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Alstom zoekt een technieker voor de HLE17
https://jobsearch.alstom.com/job/Brugge ... 086894001/
Zou er al een eerste testloc komen binnen enkele maanden ?
https://jobsearch.alstom.com/job/Brugge ... 086894001/
Zou er al een eerste testloc komen binnen enkele maanden ?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Ik kreeg zelf de foto via meerdere kanalen binnen maar heb nergens de echte bron vernomen. Ik vermoed een Duitser als de foto in Kassel werd gemaakt.