ostbahnhof schreef: ↑05 feb 2022, 08:17
“exotische” stoptreintjes dit weekend. Veel werken in zuid-oost van de Antwerpse provincie.
Ik snap niet waarom ze de S1 in 2 moesten breken tijdens deze werken aangezien de IC'tjes wel nog gewoon Antwerpen - Brussel doen, maar dan wel via L27B tussen Mechelen-Nekkerspoel en Y Weerde.
Dus waarom de S1-treinen ook niet gewoon die route geven en een vervangbus inleggen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Eppegem/Vilvoorde?
ovspotter_be schreef: ↑05 feb 2022, 10:30
Ik snap niet waarom ze de S1 in 2 moesten breken tijdens deze werken aangezien de IC'tjes wel nog gewoon Antwerpen - Brussel doen, maar dan wel via L27B tussen Mechelen-Nekkerspoel en Y Weerde.
Dus waarom de S1-treinen ook niet gewoon die route geven en een vervangbus inleggen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Eppegem/Vilvoorde?
Ik denk niet dat er in Kontich nog ruimte is voor een extra trein. Met alles wat daar nu passeert is het heel druk daar op de twee sporen van L27.
Edit: het is wel zeker dat er in Kontich niets bij kan, met 5 IC's, 2 stoptreinen en 2 goederentreinen per uur per richting (waarvan de stoptreinen het verkeer nog moeten kruisen) zit dat daar stampvol.
Die speciale L treinen bedienen uit Antw Cntrl als enige trein Lier dit weekend. Mede door de drukte op L27 zoals Shrek al schreef, heeft men waarschijnlijk voor deze optie gekozen. (vanuit Kontich afbuigen naar Lier ipv naar Nekkerspoel en dan nog eens een extra Antw-Lier via Kontich.)
Ter info. alle andere treinen richting kempen, Limburg en Vlaams Brabant hebben dus als vertrek station Lier.
ovspotter_be schreef: ↑05 feb 2022, 10:30
Ik snap niet waarom ze de S1 in 2 moesten breken tijdens deze werken aangezien de IC'tjes wel nog gewoon Antwerpen - Brussel doen, maar dan wel via L27B tussen Mechelen-Nekkerspoel en Y Weerde.
Dus waarom de S1-treinen ook niet gewoon die route geven en een vervangbus inleggen tussen Mechelen-Nekkerspoel en Eppegem/Vilvoorde?
Ik denk niet dat er in Kontich nog ruimte is voor een extra trein. Met alles wat daar nu passeert is het heel druk daar op de twee sporen van L27.
Edit: het is wel zeker dat er in Kontich niets bij kan, met 5 IC's, 2 stoptreinen en 2 goederentreinen per uur per richting (waarvan de stoptreinen het verkeer nog moeten kruisen) zit dat daar stampvol.
Het was/is daar idd verschrikkelijk. Gisteren heb ik 9 minuten voor het inritsein staan wachten met een IC omdat er nog 3 andere treinen moesten kruisen...
Op zich wel bijzonder dat Lier direct met Kontich verbonden is nu. Hoelang is het geleden dat dat mogelijk was?
In het weekend van 26/27 februari ligt het baanvak Gembloux - Namur er uit voor werken. De IC Brussel-Zuid - Arlon/Luxembourg wordt daardoor omgeleid tussen deze plaatsen en wel vanaf Gembloux via de enkelsporige L144 en bij Jemeppe/Sambre op L130 naar Namur. De IC Brussel - Dinant is dat weekend beperkt tot Namur - Dinant.
Dit weekend zijn er grote werken in het noorden van Leuven, hierdoor kunnen er geen treinen richting Aarschot of Mechelen rijden. De vertakkingen Wilsele en Wijgmaal zijn echter wel beschikbaar waardoor er een originele oplossing uit de bus is gekomen: een stoptrein Mechelen-Aarschot die niet in Leuven komt.
Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.
L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
Ducktape schreef: ↑15 feb 2022, 16:23
Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.
L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
DMT is toch een generieke term voor een of ander soort stuurstandrijtuig, dacht ik? Detail van de treinsamenstelling zou wel interessant zijn.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 feb 2022, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef: ↑15 feb 2022, 17:02
DMT is toch een generieke term voor een of ander soort stuurstandrijtuig, dacht ik? Detail van de treinsamenstelling zou wel interessant zijn.
Overigens lijkt het me vreemd dat men vanaf L27B nog zou kunnen opdraaien op L25N - dat is toch een ongelijkgrondse kruising, zonder enige overgang??
'DMT' wordt (wel eens) gebruikt als synoniem van MS96, net zoals pakweg 'Deense Neus'.
Ducktape schreef: ↑15 feb 2022, 16:23
Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.
L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
Pff, bedankt @Steve. Maar ik blijf knettergek worden van het gebruik van zesentwintig verschillende kodes en afkortingen voor een en hetzelfde ding. Dat blijft bij me overkomen als "we doen lekker ingewikkeld onder elkaar, zodat de domme buitenstaanders er zo weinig mogelijk van snappen".
Overigens zie ik intussen in dat hij inderdaad wel een fraaie uitstap mag gaan doen ;) van Lier wordt hij via L13 naar Kontich gestuurd en daar gaat hij dan zuidwaarts L27 op, om ergens in het Mechelse op L25N te worden overgezet. En dan gaat het verder naar de N-Z-verbinding en zo uiteindelijk naar Gent. Maar daar komt toch op geen enkel punt L27B aan te pas?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef: ↑15 feb 2022, 17:06
Pff, bedankt @Steve. Maar ik blijf knettergek worden van het gebruik van zesentwintig verschillende kodes en afkortingen voor een en hetzelfde ding. Dat blijft bij me overkomen als "we doen lekker ingewikkeld onder elkaar, zodat de domme buitenstaanders er zo weinig mogelijk van snappen".
Overigens zie ik intussen in dat hij inderdaad wel een fraaie uitstap mag gaan doen van Lier wordt hij via L13 naar Kontich gestuurd en daar gaat hij dan zuidwaarts L27 op, om ergens in het Mechelse op L25N te worden overgezet. En dan gaat het verder naar de N-Z-verbinding en zo uiteindelijk naar Gent. Maar daar komt toch op geen enkel punt L27B aan te pas?
Ducktape schreef:
Nu zondag moet ik de studententrein Hasselt-Gent (8300) doen, ipv de normale reisweg langs L35 om via de bocht van Leuven L36 op te draaien, is het in de plaats een halve ronde van Vlaanderen.
L35 tot Aarschot, frontwissel en dan langs L16, L13, L27, L27B, L25N, L36N, L0, L50C en uiteindelijk naar L50.
Dit met 2 DMT's normaal gezien, een ongebruikelijke gast op L16, L13, L27 en het noordelijke deel van L25N.
Waarom niet via Landen? Ik heb geen weet van werken op die route komend weekend.