Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Hallo,
Op de Franstalige Wikipedia: https://fr.wikipedia.org/wiki/CFL_s%C3%A9rie_2400
in die eerste tabel met alle informatie over het treinstel (lengte van de trein, max snelheid, etc..) vindt ik terug bij Alimentation 25 kV 50 Hz.
Maar wat lager, bij Pays d'homologation, staat België er ook bij.
Er staat ook dat het treinstel TBL1+ zal krijgen.
Zullen ze dan ingezet worden in België?
En zo ja, waar dan (aangezien bijna heel België 3kV is)?
Op de Franstalige Wikipedia: https://fr.wikipedia.org/wiki/CFL_s%C3%A9rie_2400
in die eerste tabel met alle informatie over het treinstel (lengte van de trein, max snelheid, etc..) vindt ik terug bij Alimentation 25 kV 50 Hz.
Maar wat lager, bij Pays d'homologation, staat België er ook bij.
Er staat ook dat het treinstel TBL1+ zal krijgen.
Zullen ze dan ingezet worden in België?
En zo ja, waar dan (aangezien bijna heel België 3kV is)?
Ciao Ciao
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Sowieso al tot Arlon en Athus, maar ik hoop alvast dat ze de treinen naar Virton weer invoeren en ze dus ook tot daar gaan komen.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Zijn er al enkele exemplaren gebouwd? Om testritten te maken?
Ciao Ciao
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Het eerste stel is reeds gebouwd door Alstom in het Spaanse Santa Perpetua en word daar getest.
https://www.spoorgroepluxemburg.nl/cfl- ... materieel/
Levering 3-delige 2400 staat gepland vanaf 2022
Levering 6-delige 2450 staat gepland 2023
Laatst gewijzigd door kristofvt op 16 feb 2022, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Ze zullen op de lijn van naar
* Arlon-Luxemburg van pas komen om de 3* CFL dosto + cfl 3000 en op
* Athus-Luxemburgs 5* cfl dosto en+CFL 3000 te vervangen aangezien de reeks 3000 (bij NMBS hle reeks 13) vanaf 2025 uit dienst gaat bij de Luxemburgse spoorwegen.
*Gouvy - Luxembourg kan ook als alternatief voor de MS08 vandaag door de NMBS.
*andere lijnen in toekomst?
Laatst gewijzigd door kristofvt op 16 feb 2022, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Sinds de frequentieverhoging van de NMBS rijdt CFL toch niet meer naar Gouvy?
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Bij mijn beste weten reed CFL überhaupt niet in de recente geschiedenis tot Gouvy, ook niet voor de frequentieverhoging, en eindigde de tweeuurlijkse trein (ter aanvulling van de tweeuurlijkse Luxemburg-Luik) in Troisvierges.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_42
RE 7600P 7605 Regional-Express (CFL) Gouvy – Luxemburg Rijdt alleen op werkdagen.
RE 8600P 8640 Regional-Express (CFL) Luxemburg – Gouvy Rijdt alleen op werkdagen.
op Beluxtrain vond ik enkel de IC terug gereden door NMBS maar commerciële afspraken ken ik niet vandaar "kan ook" maar "niet zeker".
blijkbaar klopt deze info niet maar ja wikipedia
Laatst gewijzigd door kristofvt op 16 feb 2022, 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Jawel hoor, er waren P-treinen Gouvy-Luxemburg, gereden door CFL.
Maar nu zijn die er dus niet meer en hoeft Luxemburgs rollend materieel dus niet meer op L42 te komen.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Op Beluxtrains kan je ze nog terugvinden (02/2020 en vroeger).kristofvt schreef: ↑16 feb 2022, 20:18https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_42
RE 7600P 7605 Regional-Express (CFL) Gouvy – Luxemburg Rijdt alleen op werkdagen.
RE 8600P 8640 Regional-Express (CFL) Luxemburg – Gouvy Rijdt alleen op werkdagen.
op Beluxtrain vond ik enkel de IC terug gereden door NMBS maar commerciële afspraken ken ik niet vandaar "kan ook" maar "niet zeker".
blijkbaar klopt deze info niet maar ja wikipedia
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
't Is aanpassen, zo'n treinstel met zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. Ze mogen er zeker zijn. Komen deze treinstellen niet in de plaats van de serie 2000 van de CFL...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
Jawel, staat in het Wikipedia-artikel:
OfPar cette commande, les CFL souhaitent remplacer toutes leurs automotrices de la série 2000,
Met deze bestelling wil de CFL al hun treinstellen van de 2000-serie vervangen,
Ciao Ciao
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
12 3-delige dubbeldek- (2400) en 24 6-delige(2450) dubbeldek-stellen zal niet enkel dienen om de 22 2-delige enkeldeks- (CFL 2000) treinstellen te vervangen. Al is dat ook weer een treinreeks die door ermts geschrapt wordt voor 2025.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
CFL 2000 heeft ETCS aan boord hoor, daar kan je het niet op steken. Ze beantwoorden gewoon niet meer aan de hedendaagse comforteisen.
Re: Nieuwe treinstellen CFL 2400/2450
[/quote]
CFL 2000 heeft ETCS aan boord hoor, daar kan je het niet op steken. Ze beantwoorden gewoon niet meer aan de hedendaagse comforteisen.
[/quote]
Oei en toch al na iets meer dan 30 jaar afgeschreven.
Bij de NMBS heeft de helft van het park al de 30 overschreden en 10% van de voertuigen heeft al meer dan 40 jaar dienst en wachten ze op een vervanger. Er zal hier dus nog veel geïnvesteerd moeten worden indien men aan de "huidige" comforteisen wil voldoen.
CFL 2000 heeft ETCS aan boord hoor, daar kan je het niet op steken. Ze beantwoorden gewoon niet meer aan de hedendaagse comforteisen.
[/quote]
Oei en toch al na iets meer dan 30 jaar afgeschreven.
Bij de NMBS heeft de helft van het park al de 30 overschreden en 10% van de voertuigen heeft al meer dan 40 jaar dienst en wachten ze op een vervanger. Er zal hier dus nog veel geïnvesteerd moeten worden indien men aan de "huidige" comforteisen wil voldoen.